maanantai 26. lokakuuta 2015

”Silti on tärkeintä, ettei grammaakaan siitä tavarasta piikitetty nuorisoon”













Pete Suhonen: Koira joka kävi coffee shopissa, 300 sivua,  WSOY 2015. Kansikuva Juha Korhonen. 




Pete Suhosen (s. 1967) Koira joka kävi coffee shopissa osallistui Otavan nuortenromaanikilpailuun, johon lähetettiin määräaikaan mennessä 189 käsikirjoitusta.  Kisan voitti Nadja Sumasen Rambo

Suhonen ylsi kunniamaininnalle yhdessä Anne-Maija Aallon kanssa. Aallon Syvään veteen -niminen nuortenromaani julkaistaan Otavan kautta ensi vuonna.  

Kirjoituskilpailuista on usein haettu uutta potkua, kun on haluttu kehittää ja monipuolistaa lasten- ja nuortenkirjallisuutta. Realistinen kotimainen nuortenromaani on ollut jo pitkään alakynnessä kansainvälisen fantasia- ja dystopiabuumin jyrän alla, joten Otavan nuortenromaanikilpailu osui oikeaan saumaan haastamaan uusia tekijöitä kiinnostumaan lajityypistä.

Kilpailuun saivat nimittäin osallistua vain uudet tekijät, joilla ei ole aiempaa meriittiä nuortenkirjailijana.  Suhonen on debytoinut aikuistenkirjailijana WSOY:n kautta. Otavan kirjoituskilpailuun osallistunut ja siinä kunniamaininnalle yltänyt käsikirjoitus tuli kuitenkin yllättäen julki WSOY:n kautta.   


Kustantajan käynnistämän kirjoituskilpailun tavoitteiden – eli uusien tekijäreservien löytämisen – kannalta tämän voi ajatella menetyksenä.  

Ilman N-etuliitettä ilmestynyt romaani on saanut takakanteen luonnehdinnan ”Täysi-ikäisten satu nuorista aikuisista, kovista huumeista ja karvaisista ystävistä”.

Romaanin keskushenkilö Jami eli Zei-Zei on 18-vuotias pizzakuski: 

18-vuotias Jami Järvensyrjä ei ollut välkky, mutta ei Linnunradan tyhminkään jätkä. Jos hän jotain oli, niin sellainen lyhytjänteinen putkiaivo, joka halusi kaiken nopeasti. Hän soi hotkimalla, jätti lukion kesken ja laukesi housuihinsa molempina kertoinaan tyttöjen kanssa. Ennen kaikkea hän halusi nopeasti rahaa saadakseen nopean auton ja sen nopeasti täyteen kauniita naisia. Kun ottaa huomioon, että Jami oli ulkonäöltään vaisu painos puberteetti-ikäisestä Kimi Räikkösestä, hänellä oli naisasioissa aika läjä katteetonta itseluottamusta. Ajotaitojensa lisäksi Räikkönen osasi seisoa käsillään, mutta Jamin mielestä jaloillaankin seisominen oli usein väsyttävää. 

Jami keksii käyttää sukulaisyttönsä bokseria heroiinin salakuljetuksessa. 

Kaikki ei – tietenkään – mene ihan suunnitelmien mukaan. Papa-koira päätyy Hietaniemen hautausmaalle suurmiesten haudoille tekemään tarpeitaan, ja niin veijariromaaniin tulee useampiakin odottamattomia käänteitä.

En ole tosikko, mutta Suhosen eläintarinasta eläinsuojeluaktivistitkin voisivat närkästyä. 

Vinhasti etenevän tarinan käänteissä on kosolti toinen toistaan särmikkäämpiä ja karismaattisia kaksi- ja nelijalkaisia sivuhenkilöitä. Räyhäkän tarinan loppukäänteissä merkittävään rooliin nousee sotaveteraani Hubert. 

Romaani kuvaa alamaailman huumediilereitä siekailematta ronskin huumorin höystämänä. Suhonen on lahjakas tarinan iskijä, joka suoltaa äkkiväärää tarinaa sujuvasti ja viihdyttävästi.  Oman hupinsa tarinaan tuovat monet rönsyilevät alaviitteet.

Huumediileri Lemme pohdiskelee alaa ja summaa samalla faktaa suomalaisista huumetilastoista:

Huumetilanne Suomessa 2007 – selonteon havainnot vastasivat kiusallisen hyvin myös hänen käsitystään toimialan tulevaisuudesta. Huumeiden käyttö ja tarjonta lisääntyy, ja useimpien perinteisten huumeiden hinnat laskevat, kun lakka ja muut muuntohuumeet valtaavat markkinoita. Kannabiksen hinta romahtaa, koska pian sadoissa tuhansissa kotitalouksissa olisi kasvimaa kylppärissä tai piimäpurkit ikkunalaudalla. Jos erittäin THC-pitoista kannabista saisi omaa satoaan riipimällä, kuka tarvitsi enää suurella vaivalla maahantuotua? Sitä paitsi viranomaiset käsittelivät kotipuutarhureita lepsusti, sakko pykälään ja se oli siinä. 
– – Lemme olisi halunnut suudella itseään. Strateginen oivallus avaisi kerholle moottoritien mammonaan ja maineeseen. Olihan heroiini ollut jo useita vuosia vaikeasti hankittavaa retrokamaa, jota tihkui maahan silloin tällöin joitakin vaivaisia kymmeniä grammoja, mutta itse tuotteessa ei ollut mitään vikaa. Jos Eppu Normaali kesti isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle, niin miksei heroiinikin. Miksi huumeiden viihdekäytön ja popviihteen suosion lainalaisuudet eroaisivat toisistaan? Jos maahantuontihankkeen tekisi riittävällä voimalla, porttiteoriasta voisi heivata portin saranoineen helvettiin ja taluttaa kansalaiset suoraan heroiinin taikapiiriin.

Toisaalla pizzayrittäjä Ahmed ylistää hampun ominaisuuksia:

 – – joka avasi oven järjen toiselle puolen, missä ei suinkaan majaillut järjettömyys. Oikein nautittuna hasis loihti taivaallisia näkyjä, vaikka piireissä väiteltiinkin aika ajoin siitä, aiheuttaako kannabis aistiharhoja lainkaan. – –
 
Ahmed tuikkaa cannabis indicaa leivonnaisiin ja suklaajuomiinsa: 

Hän oli keittänyt juomaansa puolisen tuntia alhaisella lämmöllä pizzerian liedellä, kunnes hasisnokare oli liuennut nesteeseen. Lopputulos oli oikein maukas ja nyt, varttitunti ensimmäisestä naukusta, Ahmed tunsi jo ensimmäiset pilvenriekaleet päässään. 
      Tuntia myöhemmin pullo oli tyhjä ja Ahmed umpipilvessä.

Sumeilematta Suhonen sekoittaa faktan ja fiktion ja antaa alku- ja jälkisanoissaan ymmärtää, että tarina pohjaisi Helsingin huumepoliisin haastatteluihin. 

Komisario Niko Muinonen Helsingin huumepoliisista lohkaisee lopuksi:

– Silti on tärkeintä ettei grammaakaan siitä tavarasta piikitetty nuorisoon, vai mitä, Muinonen kysyi ja osoitti minua paksulla etusormellaan. 
– Niin, vanhukset ovat toinen juttu, vastasin.


Suhosen romaanin ja Nadja Sumasen Rambon nuoruuden ihanteet ovat valovuosien päässä toisistaan.  



Sisältönsä puolesta Suhosen romaani herättää Otavan nuortenromaanikilpailun kontekstissa syvän hämmennyksen: eikö tälle huumemyönteiselle hupailulle todellakaan ollut liki 200 käsikirjoituksen joukossa haastajia, jotka eivät olisi aiheuttaneet ryiskelyä lukijassa?  

Erilaiset huumekokeilut ovat yleistyneet entistä nuorempien keskuudessa myös Suomessa. Ennaltaehkäisevää päihdetyötä tehdään nykyisin maanlaajuisesti jo yläkouluikäisille, ja syystäkin.  



4 kommenttia:

Elina K kirjoitti...

Kiitos, rouva Huu, ja aamen tälle. Olipa kaiken kaikkiaan outo juttu kustantajanvaihtoineen kaikkineen.

((Joskus tuntuu (yhä), että lasten- ja nuortenkirjallisuuden ilmiöistä ei saisi sanoa poikkipuolista sanaa. Tosin myös aikuisten kirjojen kritiikin blogistuminen on lisännyt hymistelevää kirjoittamista kirjoista. Itse olen FB:ssä mukana ryhmässä joka ei kylläkään ole hurjan aktiivinen mutta jossa varoitetaan usein turhan päiten hypetetyistä kirjoista.))

Rouva Huu kirjoitti...


Kiitos Elinalle.

Kaiken taidekritiikin vähentyminen eri medioissa on tosiaan johtanut siihen, että palstatilaa halutaan kernaammin antaa laadukkaiksi havaituille tai myönteisille asioille. Hankalista tai hämmentävistä asioista pitäisi kirjoittaa perustellen ja siihen ei nykyinen entisestään lyhentynyt päivälehtien kritiikki-, /kolumni-tai näkökulmaformaatti useinkaan anna edes mahdollisuutta.

Anonyymi kirjoitti...

http://blogi.otava.fi/pelastautumissuunnitelma-otavan-nuortenromaanikilpailun-jalkikirjoitus/

Rouva Huu kirjoitti...

Kiitos anonyymille linkistä.

Kallion ilmaisutaidon lukiossa opiskeleva taitava sanankäyttäjä Sami Mäkäräinen, joka oli myös Otavan nuortenromaanikisan raadissa, penää Otavan blogissa poleemisesti nuortenkirjailijoita kirjoittamaan "yksinomaan ja siekailematta siitä, mikä juuri teitä kiinnostaa. Vilpittömyys on moninkertaisesti puhuttelevampaa kuin laskelmoitu miellyttäminen”.

Sami Mäkäräinen kiteyttää kilpailussa menestyneiden käsikirjoitusten olevan ”täydellinen antiteesi nuortenkirjallisuuden vitsauksille ja sille vinoutuneelle ajattelutavalle, jota lajityypissä tavan takaa suositaan”.

Hän harmittelee sitä, että nuortenkirjallisuus jäi Otavan kilpailussa ”kauas niistä riemukkaista oivalluksista ja siitä lumoavasta kertomisen vimmasta, joka varsinaista kaunokirjallisuutta kannattelee. Syykin on selvä – nuortenkirjallisuudessa vallitsee jo lähtökohtaisesti väärämielisen tarkkarajainen kohderyhmäajattelu. Lukijan ajatteleminen on kaiken keskinkertaisen taiteen alkupiste”.

Koska kilpailun säännöissä suljettiin ns. konkarinuortenkirjailijat kokonaan kilpailun ulkopuolelle, olisi voinut odottaa, että kisaan osallistuisivat nimenomaan aikansa eläneeksi ajatellun vanhanaikaisen nuortenromaanilajityypin haastajat ja räväkät uudistajat. Oliko Suhosen käsikirjoitus lähestulkoon ainoa haastaja, joka siksikin haluttiin nostaa esille?

WSOY:n Anni Swanin muistoksi vuonna 1958 järjestämän nuortenromaanikilpailun voittajateos, Merja Otavan Priska, onnistui aikanaan uudistamaan suomalaista nuortenkirjallisuutta modernilla ilmaisullaan. Anna-Leena Härkösen Häräntappoase (1984) julkaistiin aikuistenkirjana, mutta nuoret omivat sen nopeasti itselleen. Suhosen Koira joka kävi coffee shopissa on taiten kirjoitettu vetävä veijariromaani, ja tätä konseptia voisi kernaasti hyödyntää enemmän nuortenkirjallisuudessa.

Romaanin kepeä suhtautuminen huumebisnekseen ja päihteisiin on mielestäni ihan yhtä paheksuttava asia myös aikuistenkirjakategoriassa.