Vaikka olen viime aikoina vikissyt
perinteisen nuortenromaanin hiipumisesta, niin kevättä kohti näyttää taas
senkin suhteen valoisammalta.
Yksi kevään yllättäjistä on Hellevi Salmisen nuortenromaani Hello,
I love you (Otava), joka kertoo kahden pojan ja tytön kolmiodraamasta.
Salminen
uudisti 1960-luvulla merkittävästi kotimaista, ajassa kiinni olevaa modernia
nuortenromaania. On hauskaa, että hän on pitkän tauon jälkeen palannut tämän
lajityypin ääreen.
Kirsti Kurosen yleisurheilun ja viestijuoksun maailmaan
sijoittuva nuortenromaani 4 x 100 (Karisto)
zuumaa neljän erilaisen tytön tunteita ja keskinäistä kilvoittelua oletettavasti
myös juoksuradan ulkopuolella.
Odotuksia herättää myös Jussi Siirilän nuortenromaani Barrikadikesä (Gummerus). 13-vuotiaan
Mayan vanhemmat ilmoittavat perheen tositv-kisaan. Kustantaja mainostaa
romaania tähän tapaan: ”hillitön nuortenromaanista rahasta, rakkaudesta ja
julkisuudesta”.
Siiri Enoranta ja Laura
Lähteenmäki ovat juuri nyt tuotteliaita ja kiinnostavia kirjailijoita.
Enorannan kirjat eivät koskaan toista itseään, ja Nokkosvallankumouskin (WSOY) enteilee taas jotain uutta Enorannan
tuotantoon.
Rouva Huu on valtavan iloinen, että Laura Lähtenmäki ei ole tyyten
hylännyt realistista nuortenkirjallisuuttakaan. Iskelmiä –romaanin päähenkilönä on 16-vuotias Aino, joka ajautuu
ensimmäiseen mutta kipeää tekevään seurustelusuhteeseen.
Nuortenromaaneista Tuija Lehtisen Rebekka-, Antti Halmeen Metalliveljet- ja Aleksi Delikouraksen Nörtti
saavat jatkoa Otavalla.
Ilmiönä kiinnostava on sekin,
että Ilkka Remeksen varhaisista
nuorten toimintajännäreistä, Piraatit-
ja Pimeän pyöveli (WSOY 2003 ja 2005), ilmestyy päivitetyt versiot.
Tällainen päivittäminen on maailmalla ollut viime
aikoina yleistä lähinnä klassisten lasten- tai nuortenromaanien kohdalla, kun
on haluttu karsia rasistista tai muuten epäkorrektia ilmaisua. Remeksen
tapauksessa kyse on varmasti myös hänen kunnianhimostaan ja
detaljintarkkuudesta kirjoittaa uskottavaa ja ajankohtaista vetävää kerrontaa
nuorille.
Salla Simukan uuden Lumikki-trilogian avaus Punainen kuin veri (Tammi) herättää myös isoja
odotuksia. Simukka myötäilee yhdysvaltalaista 2010-luvulla alkanutta buumia,
jossa ammennetaan vanhoista kansansaduista (vrt. elokuvat Red Riding Hood, Lumikki ja
metsästäjä, Kerro, kerro kuvastin
ja parhaillaan Nelosella pyörivät Olipa
Kerran ja Grimm-tv-sarjat ).
Kannattaa pistää merkille, kuinka samankaltaiset kansikuvat löytyvät Simukan ja Lähteenmäen kirjoista! Onneksi yhdysvaltalaisessa pararomanttisessa nuortenkirjallisuudessa yleistynyt valokuvakansi on saanut Suomessa myös vähän taiteellisempia variaatioita.
Sari Peltoniemen Haltijan
poika (Tammi) on jatkoa Kuulen kutsun
metsänpeittoon –romaanille, jossa jatketaan seikkailua koltansaamelaisten
perinteen ja nykyajan ristivalotuksessa.
Tammen lasten- ja aikuistenkirjojen
uutuusluettelot hämmentävät tottumatonta: luetteloiden alkuosa muistuttaa
aikakauslehteä pikku uutisineen, haastatteluineen ja poimintoineen. Vasta tämän
osuuden jälkeen alkavat varsinaiset uutuuskirjojen esittelyt.
Tytär hihkaisi nostalgisesti
huomatessaan, että pitkän tauon jälkeen Otava julkaisee hänen varhaisnuoruutensa suosikkia, Jacqueline Wilsonia, suomeksi.
Salainen
siskoni kertoo kahdesta erilaisesta tytöstä, jotka ystävystyvät erilaisista
taustoistaan huolimatta. Myös Kahden
kodin välillä -kirjasta otetaan uusi painos.
Olenkin ihmetellyt, miksi Wilsonin suomentaminen on ollut
jäissä, sillä hänen kepeän-realistisilla varhaisnuorten- ja nuortenkirjoillaan
on totta tosiaan ollut lukijoita, ja kotimaisista kirjailijoistakaan ei ole ilmaantunut Wilsonin
veroista jäljittelijää paikkaamaan tätä aukkoa.
Mukava katsaus kevään uutuustarjontaan! Kiitos! En malta odottaa, että saan kirjat hyppysiini.
VastaaPoista