Vanhan sanonnan mukaan
lapsi voi joskus huuhtoutua pesuveden mukana.
Rouva
Huun korviin on kantautunut mutinaa Finlandia Junior -ehdokasasettelun
jälkeen. Ainakin kirjastoissa ja kirjakaupoissa ollaan tyytymättömiä raadin linjauksiin.
Ehdolle nostetuista kirjoista puolet – eli Aino & Ville Tietäväisen Vain pahaa unta, Marja Björkin Poika ja Heli Laaksosen & Elina Warstan Aapine – on sijoitettu eli hyllytetty kahdessa keskeisessä kirjallisuuden välityskanavassa, kirjastoissa ja kirjakaupoissa, yksinomaan aikuisten puolelle.
Ehdolle nostetuista kirjoista puolet – eli Aino & Ville Tietäväisen Vain pahaa unta, Marja Björkin Poika ja Heli Laaksosen & Elina Warstan Aapine – on sijoitettu eli hyllytetty kahdessa keskeisessä kirjallisuuden välityskanavassa, kirjastoissa ja kirjakaupoissa, yksinomaan aikuisten puolelle.
Suomen
Kirjasäätiön palkinnot perustettiin aikoinaan nimenomaan lisäämään kotimaisen
kirjallisuuden myyntiä ja tunnettavuutta. Tämänvuotisen Finlandia Junior -palkinnon
ehdokasasettelun linjaukset tuntuvat kuitenkin haittaavan pahasti LASTEN- ja NUORTENkirjallisuuden
myyntiä.
Heli
Laaksosen ja Elina Warstan Aapine on kunnianhimoinen ja pieteetillä tehty
hanke, jonka ensisijainen ja kiitollisin kohderyhmä kiistatta löytyy
aikuisista Laaksos-faneista.
Kirjan innoittajana olivat virolaiset murreaapiset, mutta Laaksonen ei silti
ajatellut, että lapsi ottaisi lounaismurteilla kirjoittamien aakkosrunojen
kautta aakkostoa oikeasti haltuunsa. Elokuussa Aapine oli kolmanneksi myydyin
kotimainen kaunokirja, Leena Lehtolaisen Rautakolmion ja Kjell Westön
Kangastuksen jälkeen.
Kotimainen
lasten sarjakuva on harvinaista herkkua ja sellaiseksi Vain pahaa unta on
WSOY:ssä päätetty luokittaa. Ville ja Aino Tietäväisen rujon-kaunis visuaalinen ilmaisu
on silti mielestäni enemmän nuorten JA aikuisten makuun.
Suurin kirjallisuuspoliittinen probleema liittyy Marja Björkin romaaniin Poika, joka on julkaistu (Laaksosen Aapisen tapaan) ilman mitään etuliiteluokituksia eli aikuisten romaanina, kuten Björkin aiemmatkin teokset Posliini, Prole ja Puuma.
Oletukseni
mukaan Liken kustantamo on ollut niin sanotusti ajan hermolla ja hoksannut
lähettää romaanin mukaan Finlandia Junior -mittelöön. Samaan aikaan on monella
taholla murehdittu realistisen, tosipohjaisen ja nuorten arkeen nivoutuvan
nuortenromaanin kriisiä ja ryhdytty julkaisemaan cross over -kaksoisluokituksella (N84.2 ja 84.2) varustettuja kotimaisia romaaneja nuorille JA aikuisille, esim. Salla Simukan Punainen
kuin veri ja Valkea kuin lumi (Tammi 2013) ja Seita Vuorelan & Jani Ikosen
Karikko (WSOY 2012).
Finlandia
Juniorin sääntöjen ensimmäisessä pykälässä puhutaan ansiokkaasta LASTEN- TAI
NUORTENkirjasta. Tulkinnanvaraista on tässä se, voiko raati linjata
kulloisenkin vuoden tarjonnan perusteella, mitä se tahtoo kunakin vuonna laskea lasten- tai nuortenkirjallisuuteen kuuluvaksi?
Kotimaisessa,
nimekemäärältään ylenpalttisen runsaassa lasten- ja nuortenkirjallisuudessa on
mielestäni ihan riittävästi nyansseja, laatua ja karismaa. Finlandia Junior -palkinto on ainoa laajahkon mediahuomioon yltävä lasten- ja nuortenkirjallisuuden kentän vuotuinen tapahtuma. Onko siis tarpeen
kurkottaa aidan/ hiekkalaatikon/ kirjallisuuden tontin toiselle äärilaidalle, jos lopputulema haittaa jo entuudestaan alakynnessä enemmän olevaa kirjallisuuden osa-aluetta?
Mikäli kustantajan ja/tai kirjailijan ja kuvittajan ensisijaisia kohderyhmiä ei enää pidetä sitovina, niin mielestäni samoin perustein varteenotettavia Finlandia Junior -ehdokaskandidaatteja olisivat voineet olla myös Jari Tervon Esikoinen tai Pauliina Rauhalan Taivaslaulu, koska niissäkin kuvataan vaikuttavasti lapsuutta.
Mikäli kustantajan ja/tai kirjailijan ja kuvittajan ensisijaisia kohderyhmiä ei enää pidetä sitovina, niin mielestäni samoin perustein varteenotettavia Finlandia Junior -ehdokaskandidaatteja olisivat voineet olla myös Jari Tervon Esikoinen tai Pauliina Rauhalan Taivaslaulu, koska niissäkin kuvataan vaikuttavasti lapsuutta.
Mutta
nostattavaksi lopuksi on annettava tasapuolisuuden nimissä myös tunnustusta: Syyllistyn
aika-ajoin parjaamaan mediaa lasten- ja nuortenkirjallisuuden laiminlyönnistä.
Niinpä Yleisradio saa pisteet kotiin siitä, että se markkinoi viime torstaina käsittääkseni
ensimmäistä kertaa suuren maailman tyyliin mahdollisuutta
seurata Finlandia junior –julkistusta suorana lähetyksenä !
Hienoa, että otit tämän asian esille, joka on minuakin paljon mietityttänyt! Olisipa nyt vuorostaan hauska nähdä tulevassa Finlandia-palkintehdokkaiden joukossa tällaisia kaksoisluokituksen saaneita romaaneja! Enorannan Gisellen kuolema oli Runeberg-palkintoehdokkaana pari vuotta sitten, joten eihän se täysin mahdotonta ole.
VastaaPoistaHei!
VastaaPoistaMinusta kirjakauppojen ja kustantamoiden luokitukset on parempi rikkoa ja ylittää, kuin jatkaa kirjallisuuden lokeroimista loppuun saakka niiden perusteella. Ahtaita ne joka tapauksessa ovat! Mukavaa, että kustantajat kokeilevat raadin näkökulmaa, ja lähettävät kilpailuun kirjoja yli luokitusrajojen.
Runeberg-palkinnon säännöissä ei puhuta aikuisten kirjallisuudesta, vaan laadukkaasta suomalaisesta kirjallisuudesta.
VastaaPoista