Syksy on kääntymässä jo kyljelleen ja
talveen päin, joten on hyvä aika summata vähän vuoden lasten- ja nuortenkirjasatoa.
Keskiviikkona julkistettavat Finlandia Junior
-ehdokkaat suuntaavat nekin taas hetkeksi valokeilaa lasten- ja nuortenkirjallisuuteen.
Parin viikon takaisen Lastenkirjainstituutin
Mitä kuuluu lastenkirja -seminaarin yhteydessä uutisoitiin, että lasten- ja
nuortenkirjojen osalta myynti on noussut viime vuoden kesäkuun tilastoihin
verraten peräti 7 prosenttia, ja näissä tilastoissa ei vielä näy joulun
kirjasesongin myynti lainkaan.
Osviittaa myydyimmistä lasten- ja
nuortenkirjoista saa Suomen Kirjakauppaliiton Mitä Suomi lukee
-tilastoista.
Linda
Liukkaan koodauskirja Hello Ruby (Otava) oli syyskuussa Mitä Suomi lukee -listan lasten- ja nuortenkirjojen ykkösenä.
Mahtaako kirjan jymymenestys kertoa ennen muuta aikuisten uteliaisuudesta
koodaamista kohtaan?
Kun ensi vuonna koodaus tulee osaksi matematiikan opetusta jo alakoulusta lähtien, vanhemmat haluavat ”selkokielistä” johdatusta aihepiiriin, jotta osaisivat tukea lapsensa opintoja itselleen tyyten vieraasta aiheesta alusta alkaen. Hauskasti kirja tulee jo kannessaan yhdistäneeksi faktaa ja SATUA, kun kirjaa luonnehditaan koodisatukirjaksi. Fakta ja fiktio yhdistetäänkin yhä useammin toisiinsa, ilman että lasten tietokirjaa äkkiseltään edes tunnistaa sellaiseksi.
Kun ensi vuonna koodaus tulee osaksi matematiikan opetusta jo alakoulusta lähtien, vanhemmat haluavat ”selkokielistä” johdatusta aihepiiriin, jotta osaisivat tukea lapsensa opintoja itselleen tyyten vieraasta aiheesta alusta alkaen. Hauskasti kirja tulee jo kannessaan yhdistäneeksi faktaa ja SATUA, kun kirjaa luonnehditaan koodisatukirjaksi. Fakta ja fiktio yhdistetäänkin yhä useammin toisiinsa, ilman että lasten tietokirjaa äkkiseltään edes tunnistaa sellaiseksi.
Musiikkia tai muuta ääntelyä sisältävät
äänikirjat keikkuvat koodausoppaan kupeessa myyntitilastoissa kärjen
tuntumassa. Tänä vuonna niitä onlom ilmestynyt hämmentävän paljon. Disney-elokuvien tunnusmelodiat,
Tuutulaulut, Tiernapojat…. ja omana kuriositeettinaan vielä Mauri Kunnaksen tunteita ja ajoneuvoja
töräyttelevät kartonikisivuiset äänikirjat kaikkein pienimmille sekä tv:n lastenohjelmista
tuttu Kikattava kakkiainen.
Rouva Huusta tuntuu välillä siltä, että sitä
mukaa kun lastenkirjat pitävät konkreettisesti enemmän ääntä, niin samaan
aikaan samassa suhteessa hupenee tolkun tiedotus ja myönteinen mekkalointi
lastenkirjallisuudesta.
Ehkä jo piankin kuluttajaviranomaiset vaativat
varustamaan äänikirjat myös korvatulpilla, jotta kaikkein pienimpien herkkä
kuulo ei vaurioidu?
Olisi kiinnostavaa tietää myös, missä määrin
erilaiset tehtävä- ja puuhakirjat ovat olleet vaikuttamassa lastenkirjallisuuden
nousujohteisiin myyntilukuihin. Täytettäviä puuhakirjoja julkaistaan kotimaisin
voimin entistä enemmän. Esimerkiksi Mauri Kunnaksen hahmot, Havukaisen & Toivosen Tatu ja Patu ja Tuula
Kallioniemen Reuhurinne on jo brändätty tehtäväkirjoissa. Aiemmin
tarjonta on ollut voittopuolisesti käännöstuotantoa.
Uskoisin, että näidenkin kirjojen myyntimenekki
selittyy lasten vanhempien ja muiden lapsen lähipiirin aikuisten halulla valmentaa
ja prepata lapsen kielellisiä ja motorisia taitoja ennen koulun alkua, ja niinpä
näille leikin varjolla opettaville kirjasille on syntynyt siitä syystä niin
isot markkinat. Ja tosiaan on hyvä havahtua siihen, että tällaiset nidotut
tehtävävihkosetkin lasketaan mukaan lasten- ja nuortenkirjanimekkeisiin!
Aikuisten arki ja ongelmat työntyvät monin
tavoin lastenkirjallisuuteen. Sanna Tahvanaisen & Jenny Lucanderin Lohikäärmeunia
-kuvakirjassa (Schildts & Söderströms) tytön äiti on yöaikaan yhteydessä
kiinalaisiin työtovereihinsa tietokoneen välityksellä ja kärsii pian
totaalisesta univajeesta ja burnoutista.
Minna
Lindebergin & Linda Bondestamin
kuvakirjassa Boggan och Kyösti Kekkonen
(Schildts & Söderströms) piittaamattomat vanhemmat keskittyvät lomalla vain
toisiinsa ja jättävät lasten vahtimisen retuperälle. Perheen lasten
riehakkuus herättää närää kylän
asukkaissa. Kummassakin kirjassa
lapsen hyvinvointi tai oikeus olla lapsi häiriintyy aikuisen piittaamattomuuden
takia.
Paljon paremmin ei näytä menevän
nuortenkirjallisuudenkaan puollella. Siellä aikuiset ovat tavalla tai toisella
”kädettömiä” ja kyvyttömiä ottamaan vastuuta nuoren elämästä. Briitta Hepo-ojan esikoisromaanissa Siilin
kuolema (Myllylahti) pojan uraohjusvanhemmat ovat ajautuneet hyvin etäälle
oman lapsensa arjesta. Äiti yrittää selittää pojan tempauksia sillä, että tämä
olisi erityisherkkä.
Kiinnostavaa on jälleen se, kuinka ns.
trendikäs ilmiö näkyy samaan aikaan sekä nuorten- että
aikuistenkirjallisuudessa. Anja Snellmanin Antautuminen
(Siltala 2015) kuvaa kirjailijan oman elämänhistorian kautta erityisherkkyyden
ilmentymiä.
Inka
Nousiaisen & Satu Kettusen Yökirja
(Tammi) on toisinto Ulf Starkin & Linda Bondestamin Oma pieni pikkuruinen -kuvakirjasta
(Schildts & Söderströms 2014). Kuu-poika ei kestä päivänvaloa ja joutuu
käyttämään erityistä avaruuspukua. Raa-tytön tapaaminen yöaikaan vapauttaa
pojan erillisyyden tunteesta. Kuvakirjassa itketään paljon ja jätetään asioita
lapsen oman tulkinnan varaan.
Huoli luonnosta näkyy entistä pienempien lastenkirjallisuudessa. uusimpana trendnä on huoli vesien saastumisesta, tämä teema on esillä Riina Katajavuoren & Christer Nuutisen Sumusaaren merirosvossa (Karisto) ja Anssi Keräsen Lossi-Lassi ja meren salaisuudet -kuvakirjassa (Tammi).
Nadja
Sumasen Rambo-nuortenromaanissa (Otava) pojan ja äidin pienperhe elää
oikeastaan kahden väärän diagnoosin loukussa. Äiti on mielenterveyspotilas ja
Rambo on saanut ADHD-leiman jo varhaislapsuudessa. Kumpikin määritys
osoittautuu kirjan mittaan vääräksi, mutta lyö silti leimansa kumpaankin.
Rambon vahvuutena on, että sen kaikki aikuiset sivuhenkilöt ottavat onkeensa tekemistään erehdyksistä ja kykenevät
muuttumaan.
Vanhoissa tyttökirjoissa päähenkilö
määriteltiin usein orpouden tai köyhyyden kautta. Nyt tuntuu, että
paukut kovenevat ja vain
diagnosoitu erityisnuoruus katsotaan nuortenromaaneissa
kuvauksen väärtiksi. Esikoistekijöitä ei nuortenkirjallisuudessa ole tänä
vuonna ollut ruuhkaksi asti. Satu
Mattila-Laineen Parantolassa (Karisto)
ristiin valotetaan kahdessa aikatasossa epilepsiaa. Päähenkilö Elisa pääsee aikamatkalle 1930-luvulle
ja hyväksyy vaiherikkaiden kokemusten jälkeen oman erityislaatunsa.
Paola &
Pirjo Suhosen Sankarikoira Affe: tehtävä Lapissa
-kuvakirjassa ei kursailla tuoda lastenkirjan kuvitukseen suoranaista
tuotemainontaa ja brändäystä. Suhosten oman Ivana Helsinki -tuotemerkin
printtejä vilisee kirjassa lukuisia ja sen lisäksi kuvituksesta voi pongata
tunnettuja suomalaisia taidedesign-tuotteita ja kansainvälisiä trendimerkkejä Fjällrävenin
repusta Vuittonin laukkuihin.
Hieman piiloisemmasta tuotebrädistä on kyse Aino-Maija Metsolan Värit- ja Numerot-pahvikirjoissa (Nemo). Metsola suunnittelee printtejä
Marimekolle, ja kartonkikirjojen väriskaala ja muotokieli menevät yksi-yhteen
printtien kanssa.
Veera
Salmen Puluboi-kirjojen yksi lapsia hauskuuttava maneeri ovat Puluboin
mainoskatkot. Pulu haluaisi isona mainosmieheksi ja se kokeilee ehtimiseen
erilaisia mainos-sloganeita. Salmi on kertonut koelukeneensa tekstejä
päiväkodeissa. Aina kun lapsien mielenkiinto herpaantui tarinan kuuntelemisesta
ja suuntautui legolaatikolle, hän keksi sijoittaa lasten vasiten toivomia
mainoskatkoja tarinan lomaan.
Toisaalla Nörtti-kirjoista tuttu Aleksi
Delikouras on kertonut, kuinka nykynuoret ja varsinkin tietokonepelaamiseen
koukuttuneet pojat kaipaavat myös kirjaa lukiessa säännöllisesti
pikkupalkintoja, jotka kannustavat lukemaan eteenpäin.
Onko niin, että lukijoiden mielenkiinnon
ylläpitämiseksi kirjailijoiden on
todellakin keksittävä tyyten ulkokirjallisia koukkuja ja täkyjä kirjan
rakenteeseen? Vai onko kysymys yleisemmällä tasolla vain hyvän kirjan
dramaturgiasta?
Veera Salmi ja ennen Nörtti-kirjoja
Nörtti-youtube-videoistaan mainetta saanut Delikouras ovat myös hyviä
esimerkkejä siitä, kuinka kirjailijat toimivat entistä vuorovaikutteisemmin
lukijoiden kanssa. Tatu Kokko otti
nuoret mukaan Rob McCool -kirjansa (Icasos)
sisällön suunnitteluun perustamalla kirjan ympärille blogin, jossa nuoret
pystyivät kommentoimaan käsikirjoitusta ja antamaan vinkkejä sen
jatkokehittelyyn.
Likipitäen tasan kolme vuotta sitten kirjoitin Helsingin Sanomiin uutisanalyysin, jossa totesin että yhteiskunnallinen
eriarvoisuus ja hyvinvointivaltion nurjempi puoli eivät vielä juurikaan näy
lastenkirjoissa.
Lasten- ja nuortenkirjailijat ovat jatkuvasti anturit ojossa ja pystyvät aikuistenkirjallisuuteen verrattuna pienemmällä viipeellä heijastamaan yhteiskunnallista todellisuutta teoksiinsa. Niinpä taloudellisen ahdingon ensisijaiset kärsijät, lapsiperheet ja syrjäytyneet, näkyvät jo syksyn lasten- ja nuortenkirjatarjonnassakin.
Katariina Romppaisen Sori vaan se on totuus -nuortenromaanin
(Karisto) päähenkilö Senja häpeää pienperheensä jatkuvaa penninvenytystä ja
yrittää ylläpitää valheellisia kulisseja ystäviensä silmissä.
Tomi
Kontion & Elina Warstan Koira nimeltään kissa (Teos) on
monitulkintainen ja humaani tarina syrjäytymisestä, erillisyyden tunnosta ja
huono-osaisuuden periytyvyydestä. Tämä lienee ensimmäinen suomalainen
lastenkirja, jonka toisena päähenkilönä on koditon nukkavieru laitapuolen
kulkija.
Timo
Parvelan ja norjalaisen Bjørn Sortlandin yhdessä vuorovedoin
kirjoittama Kepler62-sarja (WSOY, kuv. Pasi Pitkänen) on kiinnostava kokeilu, mutta kahden
ensimmäisen osan perusteella tuntuu siltä, että kerronnan imu jää
toissijaiseksi pelimaailman kuvauksen ja raflaavan miljöön rinnalla.
Useammassa tämän vuoden lasten- ja
nuortenkirjassa sarjamuotoisuus tuntuu jo menevän tarinan edelle. Entistä
useampi kirja jättää joko kaiken ”ilmaan roikkumaan”, antaen vinkin siitä, että
jatkoa seuraa, pysykää kuulolla.
Entistä yleisempää on sekin, että tarinan
jännite solmiutuu loppua kohden pienelle löysälle rusetille: lopun kliimaksin
jälkeen aineksia punotaan jo seuraavaa mojovaa seikkailua varten.
Lukutaitoaan vasta haltuun ottavalle lapselle
tekisi kuitenkin hyvää saada myös aivan ehyt tarina, seikkailu ja elämys
luettavakseen. Joskus, näin rohkenen toivoa, voisi keskittyä äkkikäänteisen
juonivetoisen koohotuksen sijaan sommittelemaan alusta loppuun jäntevästi etenevää
ainutkertaista tarinaa, joka jää lapsen mieleen pitkäksi aikaa, jättää
kylläisen ja tyytyväisen olon ja elää sitten kirjan lukemisen jälkeen omaa
itsellistä elämäänsä lapsen mielikuvituksessa.
Itsenäisiä romaaneja lapsille ja nuorille
ilmestyy tuiki vähän. Jukka
Itkosen Sirkusjuna saapuu (Lasten Keskus) tuskin etenee sarjaksi, mutta Tuutikki Tolosen Mörkölinna (Tammi) ja Siri
Kolun Taika Taksinen (Otava) petaavat
selvästi pitkäkestoisempaa sarjaa.
Myös lasten- ja nuortenkirjallisuuden viennissä
sarjabrändääminen on ilmeinen valtti. Ulkomaiset kustantajat ottavat kernaammin
käännettäväkseen pitkiä sarjoja kuin yksittäisiä teoksia.
Suurin ihmetyksen aihe tämän vuoden tarjonnassa
on kuitenkin se, kuinka vaikeaksi on tehty lukutaidon alkuun tarkoitettujen
helppolukuisten lastenkirjojen löytäminen. Kustannus-Mäkelä on liioittelematta
ainoa kustantamo, jonka valikoimista löytyy monipuolinen valikoima helppoa,
helpompaa ja super-helppoa luettavaa, jossa kuva komppaa tekstiä ja
tuottaa tyydytyksen itse luetusta kirjasta.
Tittamari Marttisen Leon
lemmikkiuutiset -sarja (Lasten Keskus) onneksi vielä jatkuu, ja Tapani Baggen Kaisa-sarjassakin (Tammi) aloitteleva lukija saa keskittyä
leppoisaan juoneen ja riittävän rajattuun henkilögalleriaan. Mutta siihen alkuvaiheeseen tarvittaisiin näitäkin kirjoja helpompaa luettavaa.
Huomenna Lastenkirjahyllyssä julkistetaan taas perinteinen varjolista eli rouva Huun kuusikko tämän vuoden lasten- ja
nuortenkirjatarjonnasta.
kiittää tästä "Mitä kuuluu, lastenkirja?" -semmarissa esittämääsi tukevasta bloggauksesta :-)
VastaaPoista