Silja Pitkänen: Pariisin
taivaan alla, Mimosa ja Miska I, kuvittanut Mika Vaaranmaa, 143 sivua, Savukeidas 2016.
Lastenkirjallisuuden
trendit ovat aina yhtä arvaamattomia.
Viime
aikoina on ilmestynyt monia matkailun ympärille eri tavoin nivottuja lastenkirjoja.
1970-
ja 80-luvulla suomalaisia lapsia tutustutettiin kehitysmaiden lasten erilaisiin
elämän eväisiin mutta nyt lapsisankarit ottavat laventavat kulttuurista sivistystään maapallon eri kolkilla.
Uusimmissa matkustusaiheisissa
lastenkirjoissa lapset ovat myös lähes poikkeuksetta hyvin kielitaitoisia ja
ottavat hanakasti kontaktia maan alkuperäisiin asukkaisiin. Valmismatkojen sijasta suositaan
spontaaniutta ja omatoimimatkailua.
11-vuotiaan Mimosan juuret ovat Italiasta ja seitsenvuotias Miska on syntynyt Meksikossa. Molemmat
on sittemmin adoptoitu Suomeen samaan perheeseen.
Venäläissyntyinen vaari on varsinainen maailmanmatkaaja. Hän
on asunut 1960–70-luvulla pitkään myös Pariisissa ja haluaa nyt
näyttää lapsenlapsilleen kaupungin tärkeimmät nähtävyydet.
Mustaan baskeriin ja kävelykeppiin sonnustautunut
vaari on aina sopivan tilanteen tullen taipuvainen filosofisiin
yksinpuheluihin, joihin lapsenlapset kyllä ennen pitkää ottavat kantaa:
”On kahdenlaisia ihmisiä”, vaari aloitti syvämietteisesti aamukahville kiirehtiessään. ”Nitä, jotka viihtyvät vain kotimaisemissaan, eivätkä haluaisi matkustaa mihinkään, ja niitä, jotka eivät viihdy kotonaan mutta eivät oikein muuallakaan. He olisivat jatkuvassa liikkeessä, jos vain voisivat.”
Vaari
suhtautuu joviaalisti Mimosan ja Miskan moniin kysymyksiin.
”Vaari, oliko silloin dinosauruksia, kun sinä olit pieni?” Miska kysyy hetken mielijohteesta, mutta huomasi vaarin vakavan ilmeen ja alkoi nauraa. Lopulta koko kolmikko nauroi raikuvasti, vaikkei se ehkä ollutkaan aivan sopivaa pyhäkössä, jossa heiluri osoitti maapallon pyörivän ja Ranskan suuruudet makasivat viimeisillä leposijoillaan. – –
– Kotimaassani oli kyllä johtajia, jotka muistuttivat dinosauruksia”, vaari totesi heidän poistuessaan Panthénonista. ”Yksi niistä oli nimeltään Breznev…”, hän lisäsi vielä puoliääneen.
Monikulttuuristuva
maailma tulee romaanissa esiin myös hotellin omistajan Habib-pojan kautta.
Mimosaa kiinnostaa, miksi pojan perhe on muuttanut pois Marokosta.
”En voi varmuudella tietää heidän muuttonsa syytä, mutta herra Nagi vaikuttaa olevan kouluja käynyt mies, ja veikkaan, että he ovat muuttaneet Ranskaan siksi, että heidän elämänsä on täällä joiltain osin helpompaa.”
Pompidou-keskuksen
nykytaide kirvoittaa lastenlasten ja vaarin kesken myös pohdintaa
ympäristöongelmista ja vastuullisesta kuluttamisesta.
Vaari
ja lapset tutustuvat myös kiinalaiseen Cheniin, jonka vimmainen halu taltioida
kameraansa kaikkea mahdollista, herättää heissä hämmästystä.
Pariisin
perinteisten matkakohteiden lisäksi Mimosa karkaa hetkeksi Habibin kanssa
omille teilleen ja tutustuu katutaiteeseen. Moderni ja ikivanha paiskaavat
kirjassa veikeästi kättä.
Pariisin
taivaan alla on tempoltaan melko verkkainen lastenromaani, mutta rytmi on
perusteltu, sillä kaiken ytimessä
on kauniisti kuvattu sukupolvien kohtaaminen – oivallusten ja näkemysten yhteinen jakaminen.
Vaarilla on aikaa lapsenlapsilleen, ja vaivihkaisesti hän tarjoilee heille omaa
elämän filosofiaansa.
Silja
Pitkänen (s. 1982) on tehnyt aiemmin Savukeitaalle matkaoppaita yhdessä
Ville-Juhani Sutisen kanssa.
Kirjan lopussa on lastenromaanin inspiraation lähteenä
olleiden lähdeteosten ja nettisivujen listaus, joka palvelee keskivertoa +10 -vuotiasta lapsilukijaa enemmän varttuneempaa lukijakuntaa.
Mika Vaaranmaa
kuvitti viime vuonna Ville Hytösen Isovaari ja alppiruusu –kuvakirjan
(Savukeidas 2015).
Tässä lastenromaanissa hänen tyylinsä on tyyten toisenlainen, pikkupiirteinen, ohut tussikynän
jälki sopii hyvin matka-aiheisen lastenromaanin tekniikaksi, koska turisti
tarkkailee ulkomaanmatkoilla aina
ahnaasti kaikkea uutta ja arjesta poikkeavaa.
Mika
Vaaranmaan kansikuva poikkeaa lasten- ja varhaisnuorten romaanien valtavirrasta
pikkutarkassa piirrosjäljessään ja yksityiskohtien runsaudessa. Hienoa, että
uuden sarjan ulkoasuun on kiinnitetty huomiota, kluuttikankaisine
selkämyksineen ja kultakirjaimineen!
Kiinnostavaa
nähdä, minne Mimosan, Miskan ja isoisän matkat ulottuvat sarjan tulevissa osissa.
Rouva
Huu visioi jo, kuinka mainiota olisi, jos hotellit hoksaisivat ottaa tällaisia
matkakohteiden ympärille nivottuja lastenkirjoja hotellikirjastonsa osaksi ja lapsiperheiden lomamatkan inspiraatioksi.
Terhi Rannela kirjoitti matkustamiseen liittyvän kirjasarjan, jossa matkustettiin Amsterdamiin, Intiaan ja Jäämerelle. Matkakohteet olivat tärkeässä osassa, toinen teema nuorten kehittyminen ja näköalojen avartuminen matkustamisen myötä. Amsterdam, Anne F. ja minä, Goa, Ganesha ja minä sekä Jäämeri, jäähyväiset ja minä. AK
VastaaPoista
VastaaPoistaAK; Tosiaan, nämä Rannelan Terhin kirjat on suunnattu nuorille, jotka tekevät jo omatoimimatkoja ulkomaille.
Nyt aivan lähiaikoina on julkaistu pikkulapsillekin matkustusaiheisia kuvakirjoja, pari niistä tulee myöhemmin esille Lastenkirjahyllyssä.