Jukka Behm: Pehmolelutyttö, WSOY 2017. Kannen
suunnittelu Laura Lyytinen, alkuperäiskuva Istockphoto.
Jukka
Behmin Pehmolelutyttö voitti WSOY:n Tuhat ja yksi tarinaa – nuortenromaanien
kirjoituskilpailun. Kilpailuraati arveli käsikirjoituksen tekijän olevan ilman muuta nainen
ja hämmästyi, kun nimimerkkikuoria avattiin.
Behm
kirjoittaa latautunutta ja tarkasti havainnoivaa kieltä. Hän ei
kursaile rankan aiheensa kanssa ja täräyttää päähenkilönsä, 15-vuotiaan Emilian, suulla jo alkuun teoksen raflaavan sisällön ensimmäisessä kappaleessa:
Kuulkaapa rakkaani, minun on kerrottava teille salaisuus. Minä, teidän ikioma pikku Emilia, olen kauppatavaraa.
Minä myyn itseäni.
Nyt se on sanottu ääneen.
Helsingin ja Turun kirjamessuilla Behm kertoi saaneensa sytykkeen nuortenromaanille Ruotsissa julki tulleesta hieman samantyyppisestä tapauksesta.
Ällistyttävän uskottavasti Behm pystyy samastumaan teini-ikäisen vimmaiseen haluun olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa muiden kanssa, ja tässä kisassa kirjan lukeminenkin jää kakkoseksi:
Kuinkahan monta kertaa päivässä tartun puhelimeeni ja menen katselemaan videoklippejä ja muiden kuvia ja tarkistan, mitä mieltä minusta ollaan?
En halua tietää. Mutta mitä muutakaan tekisin?
Kirjan sivuja käännellessä tuntuu, että jään kaikesta paitsi ja että kaikkialla tapahtuu vaikka mitä ja minä en tiedä siitä yhtään mitään, joten turvaudun puhelimeni ystävälliseen apuun ja pysyn selvillä kaikesta tärkeästä ja vähemmän tärkeästä.
Emilia
on kiltti perhetyttö, kympin oppilas, jonka huone ja vuode on täynnä lapsuuden
aikaisia pehmoleluja. Paras ystävä Lila fanittaa vielä poikabändejä ja hänelle
riittää, että saa nukkua bändijulisteiden poikien katseen alla.
Emilian
suhde muuhun perheeseen, vanhempiin ja isoveljeen, on hyvin etäinen, mutta
nuoruuden ja aikuisuuden kynnyksellähän on tapana ottaa etäisyyttä lähimpiin.
Siksi on kerrontateknisesti täysin luontevaa, että Emilia uskoutuu nimenomaan pehmoleluilleen, joskin hän välillä miettii, pitäisikö myös niitä suojella kaikkein rankimmilta tilityksiltä.
Behm
piirtää etenkin Emilian äidistä hyvin itsekeskeisen hahmon. Kotona äiti
jumittaa tietokoneella pelaamassa maatilapeliä ja kodin ulkopuolella hän tapaa
ystäviään ja huolehtii kroppansa hyvinvoinnista personal trainerin ohjeiden
mukaan kuntosalilla. Näiltä osin äidin luonnekarikatyyri menee yksiin
Nadja Sumasen Terveisin Seepra -nuortenromaanin (Otava 2017) sairaalloisesti
kehoaan trimmaavan ja lähes tynnekylmän äidin kanssa.
Emilia
toki tietää, että hänen suhtautumisessaan itseään roimasti vanhempiin aikuisiin
miehiin on jotakin mätää. Emilia perustelee asiaa väärinkäsityksellä, että
todellisuudessa hän on ikäistään vanhempi. Emilia kokee olevansa joku, ”joka
oli saanut käyttöönsä nuoren tytön ruumiin ja joka antoi sen tehdä kaikenlaisia
asioita, sellaisia, mitä sen ei olisi pitänyt tehdä”.
Ikä on vain numero. Olen kuullut sen monta kertaa. Niin sanovat äitini ikäiset naiset, jotka luulevat olevansa nuorempia kuin ovat. Se, että pukeutuu legginseihin, käy sovittamassa nuortenvaatekaupassa liian pieniä vaatteita, roikkuu Facebookissa yöhön asti, ottaa kuvia joissa huulet ovat töröllään (äitini harrastaa sellaisia aina yhden ystävänsä kanssa kun he ovat niin sanotusti viihteellä) ja tanssii joskus ravintolassa pöydällä (äitini on tehnyt sitäki näkemistäni kännykkävkuvista päätellen), ei tee kenestäkään nuorempaa.
Säälittävän lähinnä.
Emilian
kerronta on lakonisen toteavaa ja juuri siksi niin tehokasta. Dialogi on iskevää
ja lukija aistii ilman selittäviä rönsyjä kulloisenkin tunnetilan.
Emilian
tunteet kuitenkin kriisiytyvät, kun hän tapaa ikäisensä pojan, joka
havahduttaa tytön kyseenalaistamaan aiempaa käytöstään ja periaatteitaan. Äkkiä hän ei enää tiedäkään, kuinka ollaan arkisesti pojan kanssa, mitä saa tehdä ja mitä ei.
Romaanin käännekohdassa Emilia hoksaa olevansa itsekin kuin
pehmolelu: pieni, söpö ja pehmeä.
Pehmolelutytön
loppuratkaisu on yllättävän sovinnainen, joskin lukijan kannalta jopa
helpottava.
Laura Lyytisen suunnittelema valokuvakansi on poikkeuksellisen tehokas ja onnistunut: hämmennys on nostattanut punan pehmolelun poskille ja tassu on noussut empivästi suun eteen.
Terhi Rannelan novelli Vaa´an tähtikuvio kokoelmassa Yhden promillen juttuja (Otava 2012) käsittelee samankaltaista aihetta, aikuisten miesten ala-ikäisiin tyttöihin netin kautta kohdistuvaa seksuaalista ahdistelua. Pehmolelutyttöön verrattuna Rannelan
novellin alaikäiset tytöt saavat voimaa toisistaan ja miehet asetetaan myös edesvastuuseen
teoistaan. Näiltä osin Rannelan saman aiheen käsittelyä voi pitää jopa eheämpänä.
Seksuaalinen
ahdistelu on yhtenä sivujuonteena myös Helena Wariksen dystooppisessa Linnunsitojassa (Otava 2017).
Nuoren
tytön ja vanhemman miehen suhdetta ovat nuortenkirjoissaan käsitelleet aiemmin
mm. Rauha S. Virtanen (Ruusunen, WSOY
1968), Marika Uskali (Hopeanorsu, WSOY 2004) ja Marja-Leena Lempinen (Punainen lumme (WSOY 2008).
Erinomaista, että MIESkirjailija on tarttunut aihepiiriin ja vielä ansiokkaasti. Soisi siis miesLUKIJOITTENkin tarttuvan ja eläytyvän romaaniin!
VastaaPoista