maanantai 3. huhtikuuta 2023

Tehokasta värikooditusta sanattomassa kuvakirjassa








Kati Närhi: Kadoksissa. 40 sivua. Capuchina kustannus 2022.

 

 


Sanattomat, niin sanotut hiljaiset kirjat ovat vähitellen yleistymässä myös Suomessa. 

Kirjat kiinnostavat tosin vielä hyvin pientä joukkoa kuvittajia, mutta ounailen, että sitä mukaa, kun  tietoisuus sanattomien kirjojen monipuolisuudesta kasvaa, myös uudet kuvittajat haluavat varmasti kokeilla tätä nerokasta formaattia.

Sanattomien kirjojen hitaassa kasvussa ja toimintaideassa on paljon samoja piirteitä kuin säeromaaneissa, joissa lukijalla on enemmän tilaa omalle tulkinnalle.

Säeromaanin väljään taitetussa tekstissä on viestejä myös rivien välissä. 

Sanaton kirja antaa kuvan katsojalle mahdollisuuden sanoittaa pelkästään kuvan varassa etenevää tarinaa omilla ehdoillaan. 

Sanattomassa kirjassa ei näin ollen edes voi olla vain yhtä oikeaa tulkintaa: intuitiolle ja assosiaatioille on paljon enemmän sijaa kuin perinteisessä kuvakirjassa, jossa teksti valitettavasti yhä liian usein dominoi kerrontaa. 

Kati Närhi on kuvittaja, graafinen suunnittelija ja sarjakuvapiirtäjä. 

Lastenkirjakuvittajana  hänet tunnetaan parhaiten Paula Norosen Hirviökoulu-sarjasta (WSOY v:sta 2017).

Kadoksissa-kirjan keskushenkilöt ovat  sini- ja keltapäisiä lapsia. 

Päähenkilölapsen paras ystävä muuttaa toiselle paikkakunnalle. 


Muuttoauto vie parhaan ystävän aukeaman oikeassa
yläkulmassa  vääjäämättömästi pois. Kati Närhen kuvitusta
sanattomaan kuvakirjaan Kadoksissa
(Capuchina kustannus 2022).


Lapsen ikävä konkretisoituu oivaltavasti Närhen kuvituksessa, kun lapsen katse poimii kaikkialta keltaisia asioita ja esineitä: pyöreän lampun kajastus yöpöydällä, illan hämärässä lankeavan katulampun valokeila, kananmunan keltuainen aamiaisella, keltaiset sateenvarjot, abstrakti maalaus taidenäyttelyssä… 


Rakas ystävä ilmiintyy lapselle arjessa monin eri tavoin. 
Kati Närhen kuvitusta sanattomaan kuvakirjaan Kadoksissa 
(Capuchina kustannus 2022).


Apeus ja lohduttomuus kuvastuu lapsen kasvoilta ja koko olemuksesta. 

Keltainen kirje ystävältä eteisen lattialla on dramaturginen taitekohta, jossa lapsen asennoituminen muuttuu. Se näkyy välittömästi myös kuvakirjan värimaailman muuttumisessa sini-musta-keltaisesta puna-sini-valkoiseksi.  

 

Tehokas aukeama, joka vihjaa myös surun ja yksinäisyyden
eräänlaisesta kliimaksista, kun keskushenkilö vasemmalla sivulla
 on jo suuntaamassa askeliaan "pois tarinasta". Eteisen lattialta
löytynyt kirje kuitenkin muuttaa kaiken. 
Kati Närhen kuvitusta
sanattomaan kuvakirjaan 
Kadoksissa (Capuchina kustannus 2022).

 

Kati Närhen digikuvitus tuo mieleen 1950–60-lukujen pelkistetyn ja väreillään energisoivan tyylin, joka näkyi myös aikakauden mainoksissa.

Sanattomat kirjat ovat oivallista aineistoa varhaiskasvatukseen: ne voivat hyödyttää lapsia, joiden on vaikea keskittyä ääneen luetun tekstin kuuntelemiseen tai joilla on hahmotukseen liittyviä haasteita. 


Sanaton kirja sopii hyvin myös rentoutumiseen ja palautumiseen kaikille lapsille sellaisessa tilanteessa, jossa pelkästään sanojen varassa etenevä tarina tuntuu syystä tai toisesta liian raskaalta. 


Kun lasta pyydetään kertomaan omin sanoin sanattoman kirjan tarina, aikuinen voi samalla tarkkailla lapsen kerrontataitojen kehitystä, kokonaisuuksien ja yksityiskohtien hahmotuskykyä sekä sanavaraston kasvamista.  


Sanaton kuvakirja myös haastaa  toivon mukaan jo väistyvää lukutapaa, jossa ääneen lukevalla aikuisella on valta-asema. Sanaton kirja nimittäin osallistaa lapsen aktiiviseksi toimijaksi kirjan äärellä, kun hänellä on mahdollisuus sepittää tarina mieleisekseen, höystää sitä myös aivan omilla sivujuonteilla.  

 

Suomen kirjataiteen komitea nosti Kati Närhen sanattoman kuvakirjan viime viikolla viime vuoden kauneimpien kirjojen kokoelmaan. 

Lastenkirjojen kategoriassa menestyivät myös  Marika Maijalan Taikurinkukka (Etana Editions),  Maija Hurmeen Alla minä sista Kaikki löytämäni viimeiset (Schildts & Söderströms, S&S), Linda Bondestamin God morgon rymden / Hyvää huomenta maailma, (Förlaget & Berghs/ Teos) sekä  Malin Klingenbergin ja Maria Sannin Skelettet / Luuranko (Schildts & Söderströms/ S&S). 

Kirjataiteen komitea perusteli teosta mm. seuraavasti:


Sanaton tarina imaisee niukkasävyiseen maailmaansa, jonka väriskaala laajentuu huomattavasti tunnelman vaihtuessa. Visuaalinen kerronta on pelkistettyä ja vahvaa. 

 


Kati Närhen kuvakirja on niittänyt jo aiemmin menestystä Etelä-Koreassa. Se sai Nami Concours -lastenkirjafestivaalissa  Purple island -palkinnon. Kilpailuun osallistui yli 2000 kirjaa yli 90 maasta.  Grand Prix -palkinnon sai espanjalaisen Marcos Guardiolan Lucky / Happy Hans, joka pohjautuu Grimmin veljesten satuun. 



 





Kadoksissa voitti aiemmin yhdysvaltalaisen 3x3 Mag / Merit Awards 2022 -palkinnon ja kirja valittiin World illustration Awardsin 2022 longlistille.  Kustannusalan kansainvälinen ammattilaisraati (dPictus) valitsi teoksen myös  julkaisemattomien kirjojen parhaimmistoon vuonna jo vuonna 2020. 

Suomalaisten kuvakirjojen yltäminen kansainvälisille palkinnoille ei ole nykyisin  harvinaista, vaikka suuren yleisön korviin palkintouutiset maailmalta yltävätkin hyvin harvoin. 

Menestyminen kilpailuissa edellyttää kustantajilta aktiivisuutta – ja tietoisuutta erilaisten palkintojen olemassaolosta. Usein vaivannäkö kannattaa, sillä kilpailumenestys poikii myös näyttelyitä ja kirjakatalogeja, jotka taas parhaassa tapauksessa voivat johtaa myös käännössopimuksiin. Sanattomien kirjojen levikki maailmalla on siinä mielessä vaivattomampaa, että kuvakieli on universaalia. 

Capurchina-kustannuksen blogista löytyy Ella Brigattin haastattelu Kati Närhestä.

Siinä  Närhi kertoo, kuinka hänestä 

– – tuntuu hallitsemattomalta, jos värejä on liikaa. Laaja väripaletti tietää isoa määrää päätöksiä. Jos en rajoita värien määrää, pähkäilen väritystä liian pitkään, eikä työ etene. Ja jotenkin minusta tuntuu, että jos kuvituksissani on paljon värejä, ne näyttävät kaoottisilta.

Hallittu värimaailma ja pelkistetty kuvakieli onkin eduksi sanattomassa kirjassa. Toisaalta moneen muuhun kotimaiseen sanattomaan kuvakirjaan verrattuna Närhen kontrasteissaan vahva väritys myös tietoisesti provosoi kuvan katsojaa. 


Kylmä keltainen tekee onnelliseksi kiertyvässä lopussa
tilaa tunteikkaalle punaiselle.Kati Närhen
kuvitusta sanattomaan kuvakirjaan 
Kadoksissa (Capuchina kustannus 2022).


Lisää kotimaisia sanattomia kirjoja:

Anu-Riikka Lampinen: Kuomaseni, Enostone 2022


Emmi Jormalainen: Ystäväkirja / Book of Friends, omakustanne 2021 


Leena Mäkinen, Anne Suvanto & Soile Ukkola: Mitäs nyt, Eetu ja Iitu? Keksitään yhdessä ratkaisuja, kuv. Ina Majaniemi, Kumma-kustannus 2020 


Meria Palin: Taikapuikot, Etana Editions 2020


Emmi Jormalainen: Eksyksissä, omakustanne 2019 


Leena Mäkinen, Anne Suvanto & Soile Ukkola: Eetu, Iitu ja kertomattomat tarinat. Lapsen kerrontataitoja tukeva satukirja, kuv. Ina Majaniemi, PS-kustannus, 2. p. 2018 


Sanna Pelliccioni: Meidän piti lähteä, S&S 2018 


Emmi Jormalainen: Puu, omakustanne 2013

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti