Pirkko-Liisa Surojeginin kuvitusta kirjaan Maahisen viimeinen matka, Otava 1995 |
Pitkän
linjan taidekriitikko Otso Kantokorpi on sanonut itsensä irti päivälehtien
avustamisesta, ainakin toistaiseksi. Kantokorpi
on kertonut irtisanoutumistensa taustasta Alaston kriitikko -blogissaan ja
nostattanut jo yli sadalla kommenttivyöryllä yksittäistä kriitikkoa kohtaan suoranaisen empatian hyökyaallon, jonka huolehtivat sävyt pienesti jo
naurattavatkin rouva Huuta.
Kantokorpi
perustelee eroaan mm. sillä, että Alma Aluemedia ajaa avustajiaan jatkuvasti
entistä ahtaammalle: avustajan edellytetään solmivan sopimuksen, jonka jälkeen
sama, alunperin Ilkkaan kirjoitettu juttu voi ilmestyä useammassa
lehtikonsernin lehdessä – Kantokorven tapauksessa pahimmillaan jopa 7 eri
sanomalehdessä, ilman mainittavaa lisäkorvausta.
Myös
Turun Sanomat ja Kaleva käyvät Kantokorven mukaan parhaillaan neuvotteluja vastaavan käytännön
vakiinnuttamisesta. Kantokorpi ei jo 56-vuoden ikään yltäneenä, asemansa vakiinnuttaneena kriitikkona ole mairiteltu lehtikonsernin eri maakuntalehdissä saamastaan
laajasta levikistä, vaan penää sijalle kulttuurialan toimijoiden arvostusta –
ja sitä moniäänisyyttä.
Otso
Kantokorpi ei siis suinkaan aja tässä provokatorisessa tilityksessään vain omaa etuaan,
vaan näkee asian myös taiteilijan näkökulmasta kaventavana ja yleistä keskustelua
suitsivana. Samaan asiaan on jo aiemmin helmikuussa ottanut kantaa Suomen Arvostelijain Liitto ja tämä aihe on esillä ensi lauantaina Tieteiden talolla Helsingissä järjestettävässä Kritiikin päivässä.
Lasten- ja nuortenkirjakritiikkiä mm. Onnimanniin, Savon Sanomiin ja Kainuun Sanomiin kirjoittava Maria Loikkanen on jo alkuvuodesta pohtinut Alas taikavirtaa -blogissaan kritiikin niukentumista oman avustajauransa aikana.
Helsingin Sanomissa
maanantaina todennettiin suomalaisen
kirjallisuuskritiikin kapeutumista
Antti Tuurin romaanien kautta. Kun vielä 1986 ilmestyneestä Ameriikan raitsta kirjoitettiin peräti 90 lehdessä, niin 25 vuotta myöhemmin ilmestyneestä Rauta-anturasta kirjoitettiin kustantajan ylläpitämän leikearkiston mukaan vain 23
lehdessä, ja näistäkin yksi arvio identtisenä neljässä saman lehtikonsernin
lehdessä, Etelä-Suomen Sanomissa, Savon Sanomissa, Keskisuomalaisessa ja Karjalaisessa.
Rouva
Huu aloitti kriitikon uransa Keskisuomalaisessa
vuonna 1986. Noin kymmenen vuoden avustajasuhteen jälkeen tohdin pyytää
korotusta avustajapalkkioihin. Siihen ei katsottu olevan aihetta, mutta
lohduksi tarjottiin mahdollisuutta avustaa myös Savon Sanomia, ja tätä kautta sain tuplajulkaisun kautta noin 30 %:n
korotuksen palkkioihin. Mukauduin tähän, sillä minulta tilattiin myös em. sanomalehtien
levikkkialueen omista lasten- ja nuortenkirjailijoista erillisarvioita, joista maksettiin käypä
kertakorvaus. Asia hämmensi minua kuitenkin siinä määrin jo tuolloin, että otin yhteyttä Sanomalehtimiesliiton lakimieheen, joka totesi, että eihän tuo reilua ole. Nykyisin saman konsernin muissa lehdissä uudelleen julkaistuista arvioista
ei siis ymmärrykseni mukaan makseta enää sentin pyörylääkään.
Rouva
Huusta olisi kiinnostavaa – parhaillaan käytyä kritiikkikeskusteluakin vasten – kuulla
myös lasten- ja nuortenkirjailijoiden kokemuksia kentältä: löytyykö heiltä/ teiltä siviilirohkeutta todentaa kritiikin niukentumista ?
Lieneekö
niin, että kustantajatkin heittävät pian pyyhkeet kehään printtimedian suhteen ja lataavat entistä
isommat odotukset kirjablogisteihin? Ns. tavallisten lukijoiden tulkinnat ja netissä kulovalkean kautta leviävä puskaradio nautinnollisesta, säväyttävästä lukukokemuksesta ovat hiljalleen nousemassa kustantajien silmissä jopa arvoon arvaamattomaan.
Kustantajat järjestävät blogisteille jo taajaan omia kirjamarkkinointitilaisuuksia. Myös Suomen Arvostelijoiden Liitto on alkanut ottaa jäsenikseen harkinnan mukaan kirjabloggaajia.
Kirjaseuranta.fi -verkoportaalin sivuille on listattu liki 180 suomalaista kirjallisuuteen liittyvää blogia. Tämäkään lista ei ole täydellinen: siitä puuttuu monta rouva Huunkin seuraamaa blogia! Toisaalta uusia ilmaantuu jatkuvasti lisää, ja spontaanisti hetken mielijohteesta synnytettyjä hiipuu vastaavasti pois.
Uusimmassa
Suomen Arvostelijain Liiton Kritiikin
uutiset 1/2013 -lehdessä referoidaan Kuvataideakatemian seminaaria, jonka
aiheena oli pohjoismainen, entistä lyhytjänteisemmäksi käyneen uutisjournalismin vastaiskuna syntynyt kulttuurin verkkojournalismi.
Taloudellisesti
paras toimintapohja jutussa esitellyistä verkkojulkaisuista taitaa olla
Norjassa. Visuaalisiin taiteisiin keskittynyt Konstkritikk.no -verkkolehti on saanut toiminnan aloittamiseen
tukea valtiolta. Tavoitteena oli näin työllistää ammattitaitoisia alan
kriitikoita, jotka ovat jääneet kulttuurijournalismin alasajossa vaille työtä.
Ruotsalainen vastaava nettijulkaisu Konsten.net
on niin ikään syntynyt pitkälti provokaatioksi perinteisen taidekritiikin
alennustilaan.
[ Kulttuuritoimittaja ja LongPlay -verkkojulkaisun perustanut Johanna Vehkoo esittää eilen julkaistussa tekstissään kantaa käytyyn keskusteluun ja haastaa laatujournalismin tekijöitä yhteistyöhön. ]
[ Kulttuuritoimittaja ja LongPlay -verkkojulkaisun perustanut Johanna Vehkoo esittää eilen julkaistussa tekstissään kantaa käytyyn keskusteluun ja haastaa laatujournalismin tekijöitä yhteistyöhön. ]
Rouva
Huu huomaa olleensa syksyllä 2009 tiedostamattaan varsin trendikäs, vaikka syyt
Lastenkirjahyllyn perustamiseen olivatkin yhteisen hyvän lisäksi myös henkilökohtaisia.
Matti Pikkujämsän kuvituskuva Jukka Itkosen runokokoelmasta Leikkihaitari, Otava 2012. |
Mitä
haluan tällä monipolvisella tilityksellä todentaa?
Reilun kolmen
Lastenkirjahylly-vuoden jälkeen koen yhä, että iso osa lasten- ja
nuortenkirjakenttää tyytyy vain nurkumaan ja nurisemaan, puhkumaan ja
puhisemaan sen sijaan, että astuisimme pystypäin barrikadeille, vaatimaan lasten- ja nuortenkirjoille enemmän
näkyvyyttä, lisää liksaa ja arvostusta. Ja tässä tarkoitan nyt kriitikoiden ja muiden alan toimijoiden lisäksi samaan hengenvetoon myös lasten- ja nuortenkirjallisuuden monenkirjavaa tekijäjoukkoa, mukaan lukien kirjailijoiden ja kuvittajien lisäksi myös free lance -graafikot ja -kustannustoimittajat sekä lasten- ja nuortenkirjallisuutta lastensa kautta kuluttavat ja ostavat vanhemmat.
Mikään
ei muutu, jos kukaan ei oikeasti halua tehdä mitään konkreettista.
Ja juuri tästä syystä Otso
Kantokorpikin on siviilirohkeudellaan ja itsensä alttiiksi asettaen onnistunut herättämään niin ison kohahduksen.
Lastenkirjahylly-blogia varten olen hakenut ja saanut kolmen vuoden aikana erillisrahoitusta eri tahoilta.
Ei lehtien lasten- ja nuortenkirjakritiikin yleistä niukentumista ja koko ajan tiukemmin rajattua bestsellereihin ja trendikirjoihin keskittymistä ole voinut olla huomaamatta. Tuorein nuortenkirjani Mun isäni on avaruusmies (Tammi 2012) sai huomiota kritiikin muodossa yhteensä viidessä eri lehdessä. Niistäkin vain yhdessä kritiikki käsitteli pelkästään minun kirjaani, muut olivat kahden tai useamman kirjan kritiikkikoosteita. Ehkä jokunen lehtikritiikki voi vielä ilmestyä, mutta kyllä pudotus aikaisempiin kritiikkimääriin verrattuna on ollut huomattava. Urani alkupuolella lehtikritiikkejä ilmestyi toistakymmentä per kirja. Realistinen nuortenkirjallisuus tuntuu muutenkin elävän melkoisen näkymätöntä kautta. Kiitos muutaman ahkeran blogistin, jaksan täällä marginaalissa jatkaa pyristelyäni täydellistä näkymättömyyttä vastaan.
VastaaPoista
VastaaPoistaKiitos, Markku K., tästä havainnollistamisesta.
On varmasti aivan totta, että realistinen nuortenkirjallisuus on joutunut tässä mediahuomiossa alakynteen.
Ismo Loivamaa siteeraa uusimmassa Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 9 -kirjailijahakemistossa saatesanoissaan Marja-Leena Tiaisen lausumaa Kirjailija-lehdessä 2/2012: "Joskus tuntuu, että perinteinen nuortenromaani on dinosaurus. Onko realistinen, arkinen kertomus kuolemassa pois?"
Ja nyt en halua vähätellä tai mitätöidä fantasiagenren läpimurtoa. Nykyinen mediahuomio vain tahtoo olla tätä joko-tai -painotusta, eli ei enää nähdä kokonaisuuksia, vaan nostetaan sieltä, joskus mielivaltaisestikin, joku ilmiö tai genre parrasvaloihin, ja unohdetaan tyyten kaikki muu.
Ja tämä liittyy juuri siihen pitkäjänteisyyteen ja suunnitelmallisuuteen, joka on tärkeää lasten- ja nuortenkirjallisuudesta kirjoitettaessa.
Kiitos tekstistä! :)
VastaaPoistaOlen jo vuosia ollut huolestunut kriitikkojen tulevaisuudesta: palkkioiden alhaisuudesta ja tosiaankin tuosta arvioiden kopioimisesta.
Allekirjoitan ja jaan Facebookissa mielelläni vetoomuksia ja kansalaisaloitteita sekä olen valmis tulemaan barrikadeille mukaan. :)
Aurinkoa!
Anna :)