Rouva Huu reissasi
sunnuntaina Ouluun ja eilinen päivä myöhäiseen iltaan asti hujahti
Lukuinto-hankkeen pilottiryhmien koulutuksessa.
Pohjois-Suomen pilottiryhmät
olivat koolla Oulusta, Sodankylästä, Taivalkoskelta ja Kempeleeltä. Mukana oli
opettajia ja kirjastoväkeä. Tunnelma oli tiedonhaluinen ja virkeästi kantaa
ottava.
Hankeen koordinaattorit,
Marianna Junes, Reija Loukusa-Ahonen ja Eeva Kurttila-Matero, ovat ottaneet
tuntumaa myös paikallisiin lapsiin ja nuoriin ja kysyneet heiltä, mikä lukemisessa eniten houkuttaa
tai hiertää.
Alakoululaiset löysivät
lukemisesta viisautta, eläytymistä, hauskuutta ja ymmärrystä.
Yläkoululaiset pitivät
plussana sitä, että lukeminen vei huomion pois omista ongelmista ja väsyttää sopivasti
ennen nukahtamista.
Kiinnostavaa oli myös se, että monet yläkoululaisista pitivät lukemiseen liittyvästä ”rauhassa olemisesta”, siitä että lukiessa pystyi sulkemaan muun maailman ulkopuolelle.
On helppo uskoa, että tällainen itsekseen oleminen ei hektistä arkea eläviltä nykynuorilta muutoin enää juuri onnistukaan!
Kiinnostavaa oli myös se, että monet yläkoululaisista pitivät lukemiseen liittyvästä ”rauhassa olemisesta”, siitä että lukiessa pystyi sulkemaan muun maailman ulkopuolelle.
On helppo uskoa, että tällainen itsekseen oleminen ei hektistä arkea eläviltä nykynuorilta muutoin enää juuri onnistukaan!
Toisaalta yläkoululaiset
selittivät lukemisen vähäisyyttään myös seuraavilla argumenteilla:
"Lukeminen sattuu päähän", "se koukuttaa liiaksi", "ei jaksa mennä kirjastoon" tai "on kiire"..
Toisaalta koululaiset myös katsovat mieluummin elokuvia, syövät herkkuja ja viettävät aikaa kavereiden kanssa kuin käyttävät aikaansa lukemiseen.
Toisaalta koululaiset myös katsovat mieluummin elokuvia, syövät herkkuja ja viettävät aikaa kavereiden kanssa kuin käyttävät aikaansa lukemiseen.
Monet koululaiset
kaipasivat Lukuinto-hankkeen gallupissa myös kouluihin enemmän säännöllisiä
hetkiä ääneen lukemiselle sekä kirjavinkkausta. Tämä kuulostaa hyvältä, ja tähän tarpeeseen on totta vie pystyttävä vastaamaan!
Kahvi- ja lounaspöytäkeskusteluissa
tuli jälleen kerran toteen puhutuksi se, kuinka tärkeää on aito vuorovaikutus
lapsen kanssa lukuharrastuksen eri vaiheissa.
Rouva Huu on myös saanut
konkreettisesti kuopuksen lukupolkuja seuratessaan havaita, kuinka tärkeää olisi se, että
vanhemmat ja muut aikuiset osaisivat jättää riittävästi liikkumatilaa myös
lapsen omalle spontaanille lukuharrastukselle, joka voi edetä hyvinkin
oikullisia polkujaan.
Äskettäin 12-vuotta täyttänyt kuopus innostui kymmenvuotiaana
korttitempuista ja lähitaikuudesta. Nopeasti hän otti aihealueen kotimaiset tietokirjat ja pian
myös netin korttitemppuvideot haltuunsa. Joululahjaksi hän toivoi
pokerisalkkua.
Valppaana ja asian päällä työn puolestakin istuvana äitinä
suosittelin hänelle tuolloin ikäänsä sopivasti ja aihepiiriltään mielestäni erityisen osuvasti Karo Hämäläisen
Samuli, taikurimestari -kirjaa, joka on ilmestynyt vuonna 2010 Tammen Kirjava kukko -sarjassa.
Luottamustoimen takia sain
työkappaleeksi suomalaisen pokeripelaaja Pekka Salmen elämäkerran Kasinokeisari (Helsinki-kirjat 2011), jonka on kirjoittanut Jorma J. Mattila.
Tiedonjanoinen poika luki kirjan.
Salmi kertoi elämäkerrassa
lukeneensa Fjodor Dostojevskin Peluri-romaanin. Poika tuli luokseni ja kysyi, mahtaako meillä olla kyseistä
kirjaa tai löytyisikö sitä kirjastosta.
Hiukan vinosti hymyillen lupasin tuoda kirjan hänelle työhuoneen kirjahyllystä: romaanista oli ilmestynyt vuonna 2009 Olli Kuukasjärven uusi suomennos Otavan kautta.
Hiukan vinosti hymyillen lupasin tuoda kirjan hänelle työhuoneen kirjahyllystä: romaanista oli ilmestynyt vuonna 2009 Olli Kuukasjärven uusi suomennos Otavan kautta.
Ja poika luki Pelurin, nuoren miehen muistiinmerkintöjä.
Varovasti tiedustelin jälkeen päin, mitä hän oli kirjasta tykännyt. ”Olihan
siinä aika paljon puistossa kävelyä ja keskustelua, mutta muutama ihan hyvä
korttipelikuvauskin…”
Sittemmin, kun pikkuveli
on vähitellen tajunnut lukemansa kirjailijan klassikkoaseman, hän on jo kääntänyt tämän lukukokemuksen voitokseen ilkkumalla isommille sisaruksilleen: hän on heistä ainoa,
joka on ylipäätään lukenut Dostojevskia!
Mitä tällä anekdootilla
haluan sanoa?
Opettajien,
kirjastonhoitajien, lasten vanhempien, isovanhempien, kummien ja muiden lasten
kanssa aikaa viettävien kannattaa
olla anturit ojossa lapsen intressien suhteen.
Se kipinä omaehtoiseen ja nautinnolliseen lukemiseen voi nimittäin löytyä hyvinkin kummallisen onnenkantamoisen kautta.
Se kipinä omaehtoiseen ja nautinnolliseen lukemiseen voi nimittäin löytyä hyvinkin kummallisen onnenkantamoisen kautta.
Kiitos
Lukuinto-projektille ja kaikille pilottiryhmille eilisestä antoisasta päivästä!
Erityiskiitos kahdelle
luotsaamalleni työpajaryhmälle, joissa pureuduttiin muutamiin riittoisiin
kuvakirjoihin. Lyhyessä ajassa osallistujat saivat uskomattoman hienoja asioita
esille käsitellyistä kirjoista!
Eilisessä Dagens Nyheter -sanomalehdessä didaktiikan dosentti Gunilla Molloy nostaa esiin huolen poikien lukuharrastuksesta ruotsalaisella tiedostavuudella sukupuolinäkökulman kautta: pojat kaipaavat esikuvikseen lukevia miehiä. Molloyn artikkelissa peräänkuulutetaan pojille tyttöjen lukemaan innostuksesta selvästi poikkeavaa tapaa puhua ja käyttää kirjallisuutta.
Tällaista ns. poikapedagogiikkaa on kaivattu myös suomalaiseen lukemiskasvatukseen alan asiantuntijoiden keskusteluissa!
Eilisessä Dagens Nyheter -sanomalehdessä didaktiikan dosentti Gunilla Molloy nostaa esiin huolen poikien lukuharrastuksesta ruotsalaisella tiedostavuudella sukupuolinäkökulman kautta: pojat kaipaavat esikuvikseen lukevia miehiä. Molloyn artikkelissa peräänkuulutetaan pojille tyttöjen lukemaan innostuksesta selvästi poikkeavaa tapaa puhua ja käyttää kirjallisuutta.
Tällaista ns. poikapedagogiikkaa on kaivattu myös suomalaiseen lukemiskasvatukseen alan asiantuntijoiden keskusteluissa!
Kiitos, rouva Huu!
VastaaPoistaOli kiinnostavaa lukea pohjoisen tunnelmista, mutta erityisesti poikasi kautta saamastasi kokemuksesta. Polut lukijaksi ovat tosiaan moninaiset, tuntosarvia kaivataan joka vaiheessa.
Tietokin olisi tarpeen, mistä sitä vain aina riittävästi saa tässä vähenevien kritiikkien maailmassa. Onneksi ovat sentään nämä blogit.
ihan totta! Itse siirryin kolmannella luolla klassikoihin kun opettaja luki meille Tsehovia ääneen. Hiukan sivukirjastossa kohotettiin kulmia kun kysyin, että mistä sitä tsehovia löytyy ja taidettiin sanoa, että aikuisten kirjoja, mutta vietiin hyllylle kuitenkin. Sujuvasti sukkuloin siellä ponikirjojen ja aikuisten novellien väliä.
VastaaPoistaJään seuraamaan blogia!
VastaaPoistaOpettajan ennakkoluulottomuus auttaa kummasti tekemään syväsukelluksia monenlaiseen kirjallisuuteen.
Tervetuloa Lastenkirjahyllyyn!