Hellevi Salminen: Hello, I
Love You. 126 sivua. Otava 2013. Kansikuva Sanna-Reeta Meilahti.
Hellevi Salminen kotiutti Suomeen amerikkalaisen nuorisokulttuurin virtaukset
esikoisromaanissaan Baby (Otava 1963). Sen
ilmestymisestä on tänä vuonna tullut kuluneeksi jo 50 vuotta!
Salmisen
edellisestä realistissävytteisestä nuortenromaanista on siitäkin jo vierähtänyt
aikaa yli kymmenen vuotta. Siipiä vaille enkeli (2000) käsitteli
ortodoksista uskoa osana nuoren identiteetin etsintää.
Takakansi
mainostaa kevään uutuuden, The Doors -yhtyeen kappaleesta nimensä saaneen Hello, I Love You -romaanin, aihetta
ajankohtaiseksi ja kysyy suurin haastavin punaisin kirjaimin: ”Saako sitä
rakastaa ketä haluaa?”
17-vuotias Luukas
asuu kahden isänsä kanssa vanhempien eron jälkeen. Äitiin tuntuu olevan melko
etäiset välit.
Isä
on epämääräisellä tavalla huolestunut pojastaan. Se tulee ilmi nykivästä
dialogista, isän pysähtyneestä katseesta ja huolirypyistä otsalla.
Kyse on
kaikkien murrosikäisten vanhempien sydäntä jäytävästä perushuolesta, kun
keskusteluyhteys ennen niin harmittomaan lapseen tuntuu olevan lähes kokonaan
katkolla. Luukaksen isä luultavasti aistii enemmän poikansa sisäisistä
mielenliikkeistä kuin tohtii ääneen sanoiksi pukea.
Homoseksuaalisuus
tuli suomalaisten nuortenromaanien aiheeksi 1990-luvulla, mutta usein sivuhenkilön kokemana ja lähes poikkeuksetta siihen liitettiin
häpeää ja ahdistusta.
Vaikka
yleinen asenne homoseksuaalisuuteen on Suomessa vapautunut, niin 18-vuotiaan Luukaksen
isälle ainoan pojan "paljastuminen" homoseksuaaliksi on järkytys ja
hän yrittää selittää poikansa tunteet ranskalaiseen Danieliin jopa
muotioikuksi.
– Se on kauhean muodikasta nykyään, isä sanoi.
Sanat kuulostivat melkein pilkallisilta, ja pidin isän äänensävystä entistä vähemmän.
– Nämä Pride-jutut ja mitä niitä on, isä sanoi. – Minä olen vähän ottanut selvää asioista.
Ja taas se vaikeni. Se katsoi minua ikään kuin olisi mitannut minut päästä jalkoihin eikä ollut aivan tyytyväinen lopputulokseen. Ehkä se ei ollutkaan.
Luukakselle itselleenkin asia on varsin hämmentävä. Hänen on vaikea löytää tunteilleen sanoja ja hän miettii myös sitä, onko homoseksuaalisuus syntiä.
Kevättalvella
Lukuintoilua-koulutuksessa Seinäjoella tamperelainen yhtenäiskoulun opettaja kertoi
nuortenromaanin trendejä koskevan alustukseni jälkeisessä
kommenttipuheenvuorossa koulussaan havaitusta ilmiöstä: yläkoululaiset tytöt käyttävät – opettajien
tulkinnan mukaan – tyttörakkautta eräänlaisena protestina ja esiintyvät
tietoisen poleemisesti välitunnilla aiheuttaen hämmennystä
nuoremmissa oppilaissa siinä määrin, että tyttöjen käyttäytymistä on haluttu
lähteä suitsimaan.
Nuortenromaaneissa
ruoditaan nyt arvoja ja asenteita oikein urakalla. Realististen
nuortenromaanien lisäksi aihe on suurennuslasin alla monissa fantasiaan ja
dystopiaan luokiteltavissa teoksissa.
Kyse on varmasti sekä kirjailijoiden omasta hämmennyksestä
suomalaisen yhteiskunnan arvojen pirstaloitumisen äärellä kuin myös nuorten
omasta valpastumisesta ja aidosta kiinnostuksesta.
Itse
hieman vierastan nykyistä trendiä, jossa nuortenromaanin sankari lanseerataan lukijalle
aina jonkun eritysominaisuuden tai äärimmilleen vietynä jopa neuropsykologisen
diagnoosin kautta. Sama ilmiö näkyy myös hieman muunneltuna perhe- ja
naistenlehdissä, joiden henkilöhaastatteluissa korostuvat haastateltavan
kokemat monet vastukset elämässä: esim. rankat syöpähoidot, syömishäiriöt, vaikea
masennus tai adhd. Perinteisiä kasvukipuja tai "tavisten" elämää sellaisenaan ei
pidetä enää sen koommin mediassa kuin nuortenkirjoissakaan tarpeeksi
houkuttelevana.
Nuortenromaanien jännite muodostuukin entistä useammin
erilaisten arvojen ja asenteiden konfliktista liittyen siihen, kuinka nuoren
läheiset –ystävät ja vanhemmat – suhtautuvat tähän erityisominaisuuteen.
Nuoruus itsessään ei enää näytä olevan kovin trendikäs aihe. Nuoruuteen tarvitaan entistä enemmän hätkähdyttäviä kulminaatiopisteitä, joiden kautta draamaa synnytetään.
Helsingin Sanomissa eilen sunnuntaina julkaistussa uutisanalyysissä
korostin, että on tärkeää pohtia myös sitä, kenen näkökulmasta ja minkälaiselle oletetulle kohderyhmälle tällaisia seksuaalista identiteettiä käsitteleviä nuortenromaaneja kirjoitetaan: niin sanottua valtavirtaa edustaville
normiheteroille, joiden
suvaitsevaisuutta halutaan romaaneissa joko lisätä tai kyseenalaistaa,
seksuaalisen identiteettinsä jo löytäneille vai sitä vielä etsiville nuorille?
Entä hakevatko nuoret näistä romaaneista vertaiskokemuksia vai raflaavia
kuvauksia itselleen vieraasta asiasta?
Salmisen
hyvin intensiivinen, suorastaan minimialistinen kerrontatapa on raikas ja sellaisenaan hyvinkin
kannatettava: lyhyet luvut ja virkkeet tekevät romaanista viehättävän
taskukokoisen lovestoryn, johon nuoren on helppo tarttua. Sanna-Reeta Meilahden kansikuva tosin vetoaa uskoakseni parhaiten
tyttölukijoihin.
Helsingin Sanomissa vertasin Salmisen nuortenromaania Vilja-Tuulia Huotarisen Valoa valoa valoa -romaaniin (Karisto 2011) ja tässä rinnastuksessa Hello I Love You näyttäytyy isän asenteellisuuden takia auttamattoman vanhakantaisena teoksena.
Toisaalta Salmisen nuortenromaanin arvomaailma menee yksiin viimeisimmän
Nuorisobarometrin tuloksien kanssa: suomalaisnuoret suhtautuvat homoseksuaalisuuteen
vanhempiaan luontevammin. O myös tyypillistä, että lapsensa homo- tai
biseksuaalisuuteen aluksi kielteisesti suhtautuva vanhempi voi akuutin sopeutumisvaiheen jälkeen muuttaa alun perin hyvinkin jyrkkää kantaansa myönteisemmäksi.
Kenties näin tulee käymään myös Salmisen nuortenromaanin Luukaksen isälle? Avoin
loppu jättää lapsuudenystävän antamasta tuesta ja lohdusta huolimatta Luukaksen silti aika yksin asian äärelle.
Nuoruus on monella tavalla häälyvää aikaa ja seksuaalinen identiteettikin voi olla vielä pitkään hakusessa. Siksi on tärkeää, että tästä usein eri tavoin kivuliaasta etsikkoajasta kerrottaisiin nuortenromaaneissa vapautuneesti ja nuoren omaan intuitioon luottaen.
Mielestäni on hyvä paneutua miettimään myös sitä, missä määrin
nykynuortenromaaneissa on edes enää tarpeen korostaa aikuisten kaavamaisia ennakkoluuloja
erilaisista elämän ilmiöistä. Sama pätee nimittäin moniin suvaitsevaisuuden puolesta
puhuviin kotimaisiin lasten- ja nuortenromaaneihin: maahanmuuttovastaiset tai suoranaiset
rasistiset mielenilmaukset tulevat julki usein aikuisten suusta.
Parhaimmillaan
kotimainen nuortenromaani antaa edelleen lukijalleen sytykkeitä omien
mielipiteiden muodostamiseen moniarvoisessa, avoimessa ja keskusteluun
kannustavassa hengessä. Olisikin kiinnostavaa kuulla, missä määrin
nuortenromaaneissa esiintyviä arvoristiriitoja osataan nykyisin käyttää
yläkouluissa ja lukiossa myös keskustelun herättäjänä!
Törmäsin sattumoisin juuri tänään Johanna Hulkon uuteen lastenkirjaan Geoetsivät ja rahakäärön arvoitus, jossa päähenkilötyttö Raparperi asuu isänsä ja tämän miesystävän Pekan kanssa. Raikasta on se, että asiaa ei mitenkään erityisesti tuoda esiin tai selitellä - kerrotaanpa vain, että Pekka leipoo muffinsseja tai hommailee muuta ihan tavallista perhearkeen kuuluvaa. Yhdessä kohtauksessa ekaluokkalainen Salli ihmettelee, miksi Raparperillä on kaksi isää, johon tyttö vastaa: Kun minulla on käynyt niin hyvä tuuri. Eikä siitä sen enempää. Suvaitsevaisuuskasvatusta alakouluikäisille!
VastaaPoista