Eilen
kopsahti postilaatikkoon uusin Onnimanni.
Tampereella sijaitseva Lastenkirjainstituutti juhlii kuluvana vuonna
35-vuotista taivaltaan pääosin työn merkeissä.
Syys-lokakuussa järjestetään jo
kolmas Lastenkirjainstituutin Studia generalia -luentosarja, joka keskittyy nyt lastenkirjan kuvitukseen. 10
kuvittajaa kertovat kuvittajan työstään kaikille avoimessa luentosarjassa!
35
vuoden zuumausta löytyy toki Onnimannistakin.
Pitkäaikainen päätoimittaja Tuula
Korolainen muistelee pääkirjoituksessaan lehden kasvua vaatimattomasta Tiedotteesta pulskaksi ja monipuoliseksi Onnimanniksi.
Instituutin toiminnanjohtaja Maria Ihonen on penkonut instituutin kirjaston kuvakirjahyllyä ja
valinnut instituutin 35-vuotistaipaleen varrelta kultakin vuodelta yhden unhoon
jääneen tai edelleen kiinnostavan kuvakirjan, jonka esittelee lyhyesti.
Esittely jatkuu seuraavassa numerossa, nyt päästään vuoteen 1992 asti. Ihosen valikoimassa on monta rouva Huunkin suosikkia.
Olen ollut tekemässä Onnimannia vuodesta 1989 lähtien, ensin avustajana ja
sittemmin tuntipalkattuna toimittajana. Olen tehnyt juttuja, haastatteluja ja
koosteita tilauksesta, usein hyvinkin nopealla toimitusajalla, mutta saanut
myös tehdä paneutuneemmin monista itseäni kiinnostavista aiheista. Tässä
numerossa luotaan Salla Simukan
haastattelun kautta nuortenkirjallisuuden satubuumia.
Samaan aihepiiriin liittyy
myös tamperelaisen lastentarhaopettajaopiskelijan Jarno Kokkosen haastattelu. Hän on jo parin vuoden ajan pitänyt
Tampereella ja lähikunnissa satutunteja lasten lisäksi myös aikuisille ja on
nyt valtaamassa myös pääkaupunkiseudun kirjastoja!
Itselleni
mieluinen ja henkilökohtainenkin teksti löytyy Isot ja pienet -essee -sarjasta,
jossa olen lukenut rinnakkain Kaarina
Helakisan ja Matti Kodan Lumottu ruusu -kuvakirjaa (Otava 1983)
ja Vilja-Tuulia Huotarisen Naisen paikka -runokokoelmaa (WSOY
2007).
Juhani Niemen artikkelissa kysytään, onko Risto Räppääjä -sarja postmodernia lastenkirjallisuutta. Aukeama Onnimannista 2/2013. |
Emeritus
professori Juhani Niemi on lukenut
virkein silmin Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä -sarjaa ja
nostaa siitä kiinnostavia näkökulmia esiin. Niemi rinnastaa Riston ja Rauhan sekä Peppi
Pitkätossun ja Mikko Mallikkaan perhekuviot ja toteaa, kuinka menestyvät
lastenkirjat perustuvat tyypillisesti enemmän vajauteen kuin vahvuuteen, ja
erilaisuudesta tehdään niissä yleensä hyve. Niemi lukee sarjaa myös komiikan teorioita
vasten ja tuo esille sen ansiot kahden eri lukijakunnan, lapsen ja aikuisen,
näkökulmasta.
Pitkäaikainen
avustaja Ruotsista, Kerttu Jokela, esittelee
kiinnostavasti tämänvuotisen ALMA-palkinnon saajan, argentiinalaisen Isolin, jota hän kuvailee Peppi
Pitkätossun hengenheimolaiseksi. Hyvää itsetietoisuutta Isol on osoittanut vaatiessaan aloittelevana taiteilijana avustamiltaan lehdiltä ja kustantamoilta
yhtä suuria korvauksia kuin tekstin tekijätkin saavat. Hän on perustellut kantaansa mm. seuraavasti: ”Entä minä, joka olen idoeinut koko kirjan kuvituksen ja graafisen
suunnittelun. Eikö minun panokseni ole yhtä tärkeä kokonaisuutta ajatellen?”
Isolin
sinnikkyys onkin nostanut kuvittajien palkkioita Argentiinassa.
Jokela
on vieraillut Astrid Lindgrenin
lapsuudenkodissa Vimmerbyssä, jonka läheisyydessä sijaitsee Astrid Lindgrenin
nimeä kantava satupuisto.
Hanna Ruokomäki vertailee Fantasiaa frankensteinilaisittain -jutussaan
Mary Shelleyn kauhuklassikon, Frankensteinin, kahta uutta toisintoa: Tim Burtonin ohjaamaa animaatiota Frankenweenie ja Kansallisteatterin Mika Myllyahon ohjaamaa Nick Dearin Frankensteinia. Ruokomäki etsii selitystä Frankenstein-buumille
myös scifin (mm. Suzanne Collinsin Nälkäpeli-trilogia) nosteesta.
Lehden
nostalgiaosuudessa luodaan katsaus Aale
Tynnin lastenkirjatuotantoon. Mikko-Olavi
Seppälän ja Riitta Seppälän
elämäkerta Aale Tynnistä, Hymyily,
kyynel, laulu (WSOY) ilmestyy syksyllä.
Kerttu Jokelan katsauksessa luodataan viime vuoden ruotsalaista lasten- ja nuortenkirjallisuutta ansiokkaasti. Aukeama Onnimannista 2/2013. |
Jokaisessa
Onnimannissa on myös Puntari-osasto,
jossa arvioidaan uutta lasten- ja nuortenkirjallisuutta, kakkosnumerossa
arvioidaan hitusen yli 30 teosta, pienimpien pahvikirjoista varttuneempien nuorten ja aikuisten fantasiaan!
Näinä
epävakaisina aikoina, jolloin isot sanomalehdet esittelevät entistä
sattumanvaraisemmin lasten- ja nuortenkirjallisuutta, erikoislehtien painoarvo katsausten,
laajojen artikkeleiden ja koko kirjallisuuden alueen esittelijänä kasvaa
entistä tärkeämmäksi.
Lasten- ja nuortenkirjakentällä nuristaan usein
näkyvyyden vähentymistä. Neljästi vuodessa jokainen tällä kentällä työskentelevä
saa Onnimannin ansiosta monipuolisen kattauksen lasten- ja nuortenkirjallisuudesta nautittavakseen,
joten nurinalle ei kaikin osin ole mielestäni perustetta.
Käsi
sydämelle: kuinka monelle Lastenkirjahyllyn vakilukijalle tulee kotiin kantona Onnimanni?
Tulee Onnimanni. Ja ehdin useimmiten lukea ainakin useimmat jutut ja vilkaista arvosteluja tai ainakin mitä mieltä arvostelijat kirjoista olivat.
VastaaPoistaOnnimanni tulee. Ja luetaan myös.
VastaaPoistaTännekin tulee. Tarkkaan tulee luettua, joka numerosta löytyy lukulistalle jatketta.
VastaaPoistaKatja
Onnimanni on tullut kotiin suunnilleen 90-luvun puolivälistä alkaen - jokunen varhempikin numero löytyy, esimerkiksi 2/1994, Tove Jansson -teemanumero.
VastaaPoistaAlkupään numeroista osa on hävinnyt opiskeluajan muutoissa, mutta muuten lehdet ovat tallella arvokkaana lasten- ja nuortenkirjallisuuden kulttuuriperintönä.
Kuten totesit, kritiikit ovat lehdessä arvokkaita, niitä kun vähempi kirjoitellaan muissa lehdissä. Samoin tietysti laajat, taustoittavat artikkelit ja teemoitetut numerot. Niihin tulee palattua myöhemminkin.
Onnimannin artikkeleita vuosilta 1978-2008 on koottu julkaisuun Satusaappaat ja runopilli, jos joltakin lukijalta on sattumoisin hävinnyt joku kiinnostava artikkeli.
VastaaPoistaSeija