Kreetta Onkeli: Poika joka
menetti muistinsa. 111 sivua. Kansikuva Ninka Reittu. Otava 2013.
Näihin
aikoihin, syksyn alkaessa, ovat aistit erityisen avoimina ja haluaisi mieluusti lukea
jotain tajuntaa oikeasti räjäyttävää, tyyten erilaista ja lupauksia herättävää.
Kreetta
Onkelin Poika joka menetti muistinsa
on sellainen teos. Pienine rosoineenkin se antaa lupauksen siitä, että Suomessa vielä
uskalletaan julkaista valtavirrasta poikkeavaa ja ihan oikeasti ravistelevaa
lastenkirjallisuutta.
Aiemmin aikuistenkirjailijana tunnettu Onkeli on nyt upottanut itsensä
kainaloitaan myöten lastenkirjojen pariin. Alkuvuodesta ilmestyi Selityspakki ja kesällä tämä lastenromaani.
Selityspakki on saavuttanut suurta ihastusta rouva Huun
lastentarhaopettajaystävissä. Kirjaa on luettu myös ääneen aviomiehille ja
siitä on riittänyt riemua aikuisten illanistujaisiinkin.
Näiden
kahden teoksen teemojen, tietoisen paatoksen ja tyylin samankaltaisuus saa rouva Huun ounailemaan, että
alun perin kyse olisi ollut yhdestä teoksesta, josta on Selityspakkiin koottu nykylapsen ja -nuoren elämäntietoutta koskeva faktaosuus. Pieniä
tietoiskuja elämän ilmiöistä mahtuu toki tähän uuteenkin lastenromaaniin, mutta
ei haitaksi asti.
Arto
on hieman päälle 10-vuotias poika, joka on menettänyt muistinsa. Oiva Paloheimon orpotyttö Tirlittanin
tavoin hän lähtee etsimään itseään ja tapaa matkallaan erilaisia ihmisiä,
joista jokainen vaikuttaa Artoon, mutta yhtälaisesti Arton olemus tekee
vaikutuksen heihin.
Lähes
vuosi sitten kirjoitin Helsingin Sanomissa uutisanalyysin
otsikolla ”Köyhyys ja työ syrjäytyvät, kun kirjoitetaan lapsille ja nuorille”. Artikkelissa peräänkuulutin lasten- ja
nuortenkirjoihin suomalaisen nyky-yhteiskunnan tasapuolista kuvaamista.
Kreetta
Onkelia voisi kutsua näiden kahden lastenkirjan perusteella suomalaisen
lastenkirjallisuuden uudeksi kurjuuden kuvaajaksi: hän poimii tekstiinsä luontevasti kerjäläiset, spurgut, mielenterveysongelmaiset, päihderiippuvaiset, työttömät aikuiset
sekä syrjäytymisuhan alla olevat lapset ja nuoret:
Jokaisessa kaupungissa on paikkoja, jonne kerääntyy hieman hukassa olevaa väkeä. He eivät ole sillä tavalla hukassa kuten Arto, että olisivat menettäneet muistinsa. He ovat hukassa sillä tavalla, että he eivät tiedä mikä on oikein, mikä on väärin. He ovat meluisia, riidanhaluisia, toivonsa menettäneitä ihmisiä. He hakeutuvat toistensa seuraan, koska vain silloin he eivät koe olevansa epänormaaleja. Kaltaistensa joukossa ei tarvitse ajatella, että toisinkin voisi elää.
--- Tähän asti Arto oli katsellut ylöspäin. Nyt hän kohdisti katseensa omalle tasolleen. Hän ei nähnyt Lasipalatsin aukiolla lapsia. Ainoa matalalla oleva ihminen, jonka hän näki, oli kerjäläisnainen. Naisen katse oli laskettu maahan. Naisen olemus huokui rauhaa. Se oli aika jännää, sillä hänen kätensä ja kasvonsa olivat likaiset, kynnet halkeilleet, ja hänen vaatteensa näyttivät vanhanaikaisilta, vääriltä. Vai mitä sanot, sopiiko lämpimään kesäpäivään toppatakki ja jalkoihin huopatossut, joita enää näkee vain joulupukilla? Naisen ohitse harppoi ja kopisi jalkoja, joissa oli muotilenkkareita, nahkanilkkureita ja korkokenkiä, joiden korot näyttivät pitkiltä rautanauloilta. Nainen ei kuitenkaan vaikuttanut hätääntyneeltä, vaikka hänen asiansa olivat varmasti huonoimmin koko kaupungissa.
Kreetta
Onkelia voisi myös kutsua yhtä pätevin perustein nykypäivän Topeliukseksi. Hän ei kaihda
kirjoittaa lapsille tarvittaessa myös pönäkän opettavaisesti, mutta silti
nykylapsen ymmärryskykyä ja omaa oivallusta kunnioittaen:
Tämä mikä näin Artoa ohjeisti, oli hänen omatuntonsa, ja Arto kuuli omatunnon äänen hyvin vahvana. Omatunto kertoo, mikä on oikein ja mikä väärin. Sillä ei ole tekemistä rohkeuden kanssa. Sankariksi kukaan ei synny. Sankaruus kasvaa tilanteista, joihin voi elämässä joutua. Sankaruus on sitä, että ei luovuta, ja vaikka kokisi menetyksiä, ei anna periksi. Moni lapsi on sankari vaikka sitä ei heti huomaa. Joku voi olla sankari sillä tavalla, että tekee läksyt ja herää joka aamu kouluun, vaikka kotona olisi ongelmia. Se on jokapäiväistä sankaruutta.
Oikeat sankarit eivät korosta onnistumisiaan. Päinvastoin. Sellaiset lapset, jotka leuhkivat tekemisillään, ovat hiukan epäilyttäviä. He taitavat olla sankareita vain omissa haaveissaan.
Onkeli
kuvaa nasevasti lapsuuden ja aikuisuuden rajatilaa, esimurrosikäistä, noin 11–13-vuotiasta,
jota moni asia hämmentää. Tätä ikäluokkaa nuorisotutkijat pitävät
väliinputoajana monessakin mielessä. Heille ei ole riittävästi mielekästä
harrastustoimintaa ja heidät koetaan hankalana joukkona niin kotona kuin
koulussakin. Onkelin lastenromaanin päähenkilöt, Arto, Kimmo, Karva ja Korsto, ovat
”kukin omalla tavallaan eksyksissä, tienhaaroissa, erehtymässä ja oppimassa” ja
”kukaan näistä pojista ei vielä tuntenut itseään”.
Arto
on kuitenkin ikätovereihinsa verrattuna kunnon poika. Muistinmenetyksestä
huolimatta hän tiedostaa erilaisuutensa:
Hän ei ollut nössö, hän ei ollut kovis. Arto oli oma itsensä, ja se oli pojista valtavan kiinnostavaa. He eivät olleet ennen kohdanneet poikaa, jota ei voinut asettaa mihinkään muottiin.
Onkelin
lastenromaanissa on kosolti anarkiaa: pojat
syövät seisovasta pöydästä ilman maksua ja matkustavat pummilla metrossa. Sivuhenkilöt vihjaavat
henkilöpaperien väärentämisestä ja tähtäävät aikuista kuula-aseella.
Kuten
monissa viime aikojen kotimaisissa lastenromaaneissa, tässäkin lapset toimertuvat jälleen uskomattomiin
urotekoihin, häpeävät vanhempiaan, heidän keskenkasvuisuuttaan tai periksi
antavaista luonnetta.
Onkelin
romaania on vaikea asettaa mihinkään muottiin. Todellisuudelta silmänsä tietoisesti sulkeva aikuinen voi pitää sitä dystopiana, tulevaisuuden uhkakuvana. Lapsi saattaa lukea sen äkkikäänteisenä seikkailuna, josta ei puutu absurdejakaan piirteitä.
Valitettavan
pieni kirjasinkoko karkottanee kirjan parista monia potentiaalisia, hyvinkin eri-ikäisiä lukijoita. Kuvitus olisi voinut
keventää tunnelmaa paikka-paikoin, vaikka toisaalta Ninka Reitun kansikuva jättääkin mukavasti lukijalle tilaa luoda
omat mielikuvat kirjan sankareista.
Kimon
palatessa kesäloman vietosta maalta kaikki osaset loksahtelevat hiukan
mekaanisen tuntuisesti paikoilleen ja Arton muistikin palaa ilman suurta
draamaa. Silti
Poika joka menetti muistinsa on vahva
ja pitkäksi aikaa mieleen väijymään jäävä teos.
Kiitokset Poika joka menetti muistinsa -kirjan arviosta. Täytyypä heti tutustua teokseen!
VastaaPoistaKiinnostuksella olen seurannut myös Pohjoismaiden neuvoston lasten- ja nuortenkirjallisuuspalkinnon ehdokkaiden esittelyjä. Tuleehan niitä lisää?
Hyvää syksyn alkua!
Katarina Blomqvist
VastaaPoistaHei Katarina,
Lisää tulee, kunhan ennätän taas ehdokaskirjoihin paremmin paneutua.