Viime perjantaina oli Tampereen pääkirjastossa Metsossa jälleen
mahdollisuus nauttia lasten- ja nuortenkirjailijoiden ja heidän lukijoidensa aidosta
kohtaamisesta.
Tällaisten tilaisuuksien jälkeen rouva Huulle tulee seesteinen
ja rauhallinen mieli: ei peliä ole vielä menetetty, mitä tulee lasten ja
nuorten kiinnostukseen kirjoja ja lukemista kohtaan! Lasten- ja nuortenkirjailijat ovat sanavalmiita ja esiintymiskykyisiä oman työnsä puolesta puhujia.
Työstään ja kirjoistaan olivat keskustelemassa viime aikoina erilaisia lasten- ja nuortenkirjallisuustunnustuksia saaneet Tuula Kallioniemi (Lastenkirjapöllö- ja Tirlittan-palkinto 2013), Johanna Hulkko (Arvid Lydecken -palkinto 2014), Jyri Paretskoi (Topelius-palkinto 2014) ja Netta Walldén ( Anni Polva -tunnustuspalkinto 2013). Tilaisuuden juonsi Kirsti Kuronen (Topelius-palkinto 2011).
Työstään ja kirjoistaan olivat keskustelemassa viime aikoina erilaisia lasten- ja nuortenkirjallisuustunnustuksia saaneet Tuula Kallioniemi (Lastenkirjapöllö- ja Tirlittan-palkinto 2013), Johanna Hulkko (Arvid Lydecken -palkinto 2014), Jyri Paretskoi (Topelius-palkinto 2014) ja Netta Walldén ( Anni Polva -tunnustuspalkinto 2013). Tilaisuuden juonsi Kirsti Kuronen (Topelius-palkinto 2011).
Paikalla oli Tampereen yhteiskoulun lukion oppilaita opettajansa Vuokko Tolosen johdolla. Oppilaat kyselivät virkeästi ja fiksusti, kaikki kirjailijat ja juontaja-kirjailija Kuronen osasivat kohdentaa esityksensä ennen muuta nuorempia kuulijoitaan ajatellen, mutta silti siten että myös paikalla ollut aikuisyleisö sai kuulemastaan monenlaista uutta sytykettä.
Tapahtuman
järjestivät Suomen nuorisokirjailijat ry ja Tampereen kaupunginkirjasto.
Tässä muutamia puolentoista tunnin
tilaisuudesta poimimiani keskustelun säikeitä:
Viime vuonna Geoetsivät-sarjalla lastenkirjallisuuteen tullut Johanna
Hulkko korosti, että jos aikuiset haluavat päästä lähemmäs lasten ja nuorten
kokemusmaailmaa, heidän kannattaa lukea lasten- ja nuortenkirjoja.
Jossittelu siitä, pystyykö keski-ikäistynyt tai peräti vielä ikääntyneempikin lasten- ja nuortenkirjailija samastumaan nykylasten ja -nuorten maailmaan on Hulkon ja muiden kirjailijoiden mielestä turha, sillä jokainen meistä aikuisistakin muistaa toki edelleen lapsuuden ja nuoruuden perustunnot.
Jossittelu siitä, pystyykö keski-ikäistynyt tai peräti vielä ikääntyneempikin lasten- ja nuortenkirjailija samastumaan nykylasten ja -nuorten maailmaan on Hulkon ja muiden kirjailijoiden mielestä turha, sillä jokainen meistä aikuisistakin muistaa toki edelleen lapsuuden ja nuoruuden perustunnot.
Tuula
Kallioniemi suosittaa lasten- ja nuortenkirjallisuuteen edelleen liitettävän opettavaisen painolastin sijasta käyttämään ”termiä”
empaattisuus, joka sopii paremmin asiayhteyteensä!
Kirsti
Kurosen työn alla oleva käsikirjoitus on kokeellinen niin tyylilajinsa kuin
aihepiirinsäkin suhteen. Jätetään tässä vaiheessa vielä paljastamatta tämän
enempää. On kiinnostavaa, että realistiseen nuortenkirjallisuuteenkin etsitään
nyt uusia vivahteita!
Erityisen kiinnostava
oli Walldénin toteamus siitä, että fantasia antaa toisinaan uskottavuutta
käsitellä rankkojakin aiheita esimerkiksi hienoisen huumorin siivittämänä.
Walldén
toi myös nasevasti esiin sarjakirjallisuuteen sitoutumisen kaksijakosiuuden: toisaalta sarjakirjan kaavamaisuus tuntuu hänestä helpottavalta, kun ei tarvitse joka kirjaan luoda uusia hahmoja ja miljöötä, mutta luovuuden kannalta sarjamuotisuus on myös rajoittavaa: kirjailijan uudistuminen sarjan sisällä
ei ole mahdollista, korosti Walldén.
Tätä
samaa rouva Huu aina välillä hokee, sarjakirjallisuuden lukuhalua nostattavat
ansiot hyvin tiedostaenkin, ja siksi on välillä hyvä kuulla samansuuntaisia
ajatuksia myös kirjailijan itsensä kiteyttämänä!
Jyri
Paretskoi sai nuortenkirjalijana poikkeuksellisen hyvän startin, kun hänen
esikoisromaaninsa Shell´s angles noteerattiin heti Topelius-palkinnon arvoiseksi.
Paretskoilla on Iisalmella hänen omien sanojensa mukaan 350 yläkouluikäisen koelaboratorio, ja kotona vielä 14- ja 15-vuotiaat lapset. Paretskoin seuraava nuortenromaani ilmestyy jo ensi syksynä.
Paretskoilla on Iisalmella hänen omien sanojensa mukaan 350 yläkouluikäisen koelaboratorio, ja kotona vielä 14- ja 15-vuotiaat lapset. Paretskoin seuraava nuortenromaani ilmestyy jo ensi syksynä.
Yleisöpuheenvuorossa
kalajokelainen opettaja kiteytti loistavasti syrjäkylillä pitkien välimatkojen
takana asuvien lasten ja nuorten arkea: jos ikätoverit asuvat kaukana,
kirjastosta voi aina hankkia helposti kirjaseuraa!
Lasten- ja nuortenkirjailijoiden ja lukijoiden kohtaaminen on teemana myös Grafomaniassa. Siellä keskustellaan siitä, kuinka kirjailijoiden tulisi suhtautua koululaisten kirjailijaesitelmiä varten tekemiin kysymyksiin.
Lasten- ja nuortenkirjailijoiden ja lukijoiden kohtaaminen on teemana myös Grafomaniassa. Siellä keskustellaan siitä, kuinka kirjailijoiden tulisi suhtautua koululaisten kirjailijaesitelmiä varten tekemiin kysymyksiin.
Kiitos rouva Huu poiminnoista. Hyvä fiilis jäi paneelista. Siitä puolestaan iso kiitos erityisesti Tolosen Vuokolle.
VastaaPoistaVinkkinä vastaaviin tilaisuuksiin: Opettajat, masinoikaa oppilaanne/opiskelijanne kuulolle. Ilo on molemminpuolinen. Oli Vuokolla fiksut oppilaat. Jäi hyvä mieli.
T von L
Walldénin kommentti siitä, että sarjamuoto jotenkin rajoittaisi kirjan rakennetta, sisältöä tai kerrontaa on yleistävä. On kirjailijasta itsestään kiinni, kuinka sarjaansa rakentaa. Mitään sääntöjä ei ole. Esim. Maukka ja Väykkä -sarjassani on sekä pitkiä tarinoita että tarinakokoelmia. Seuraava on muodoltaan täysin erilainen kaikkiin aiempiin verrattuna. Sarjamuoto tuo lukijat ja kirjailijan kannalta herkullisen lähtökohdan, mutta kirjan sisältöä rajoittaa vain kirjailijan pää.
VastaaPoista
VastaaPoistaTimo P., Totta tämäkin, mutta kenties konkarilastenkirjailija saa enemmän vapauksia toteuttaa muutosliikkeitäkin sarjan sisällä?