Rouva Huun kesän aloitus huipentuu huomiseen.
Sain
kevättalvella kutsun alustaa Hannu Mäkelän
lastenkirjallisuudesta Mäkelän tuotannon ympärille kootussa seminaarissa Kirjailija Nummelta: Mestari Mäkelä. Seminaarin järjestävät paikalliset toimijatahot. Mäkelä asuu Nummen Sitarlan kylässä Lohjan lähistöllä.
Rouva
Huun ensimmäiset kokemukset Mäkelän lastenkirjoista paikantuvat vuoteen 1973. Aloitin silloin ensimmäisen luokan, opin lukemaan ja juuri parahultaisen sopivasti samana vuonna ilmestyi Mäkelän ensimmäinen lastenkirja Herra
Huu. Sain kirjan vanhemmiltani lahjaksi.
Samana vuonna ilmestyi myös Jaakko Talaskiven ohjaama ja M.
A. Nummisen tähdittämä lastenelokuva Herra Huu. Elokuvan lauluista koottiin Jestapa Jepulis -niminen lastenlevy, jota kuuntelemalla samastuin elokuvan jännittäviin käänteisiin.
Hannu
Mäkelä on kotimaisen lastenkirjallisuuden jääräpäinen vastavirtaan kulkija.
Hän
kuuluu modernin suomalaisen lastenkirjallisuuden päämäärätietoisiin uudistajiin
Kaarina Helakisan, Marja-Leena Mikkolan ja Leena Krohnin rinnalla. Kaikki neljä
ryhtyivät kirjoittamaan 1970-luvulla kaunokirjallisesti täysipainoista
lastenkirjallisuutta, jossa ei koskaan kysytty, mitä lapselle voi tai pitäisi
kirjoittaa.
Nykyisessä
lastenkirjatulvassa hitaat, paneutumista ja keskittymistä vaativat lastenkirjat
tuntuvat jäävän toiminnantäyteisten lastenkirjojen jalkoihin.
Näin on käynyt omallakin työpöydälläni Mäkelän viimeisimmälle lastenromaanille, Ääni joka etsi Laulua.
Näin on käynyt omallakin työpöydälläni Mäkelän viimeisimmälle lastenromaanille, Ääni joka etsi Laulua.
Tarjosin
kirjasta arviota Helsingin Sanomiin
heti sen ilmestyttyä, mutta kieltävän vastauksen jälkeen kirja hautautui muiden
alle.
Romaani on muodoltaan ja esitystavaltaan äärimmäisen verkkainen. Ensimmäinen koetinkivi lapsilukijalle voi olla jo sekin, että keskeinen päähenkilö, pieni poika, on nimeltään Ääni.
Romaanin alku on hyvin filosofinen: ensimmäisellä lukukerralla olen kirjoittanut marginaaliin tulkintaani tukevia sanoja: ”mielikuvat”, ”olemassaolon oikeutus” --- ”sisäisten kuvien luominen?” ”Oman vahvuuden löytyminen … Itsetuntemus”.
Mäkelän lastenkirjoissa etsitään usein omaa identiteettiä, oikeutusta omalle ainutkertaiselle itselle. Hyvin samantyyppisiä teemoja käsittelee myös lastenromaani Satu tytöstä, joka etsi onnea (Otava 1983).
Poika
havahtuu kotiluolansa yksinäisyyteen ja tiedostaa että on jotakin vailla.
Jossain on hänen vastakappaleensa, sielunsukulaisensa, jota ilman hän on vain
puolikas. Korpin ja oopperalaulajatar Lulun avulla Ääni löytää Laulun … ja
Aidan.
Siellä ylhäällä Ääntä oli heti alkanut huimata, sillä kaikki oli ollut uutta ja pelottavaa, aivan liian kirkastakin. Valo oli sokaissut Äänen silmät ja tuulen suhu täyttänyt sen korvat ukkosen jylinän tavoin. Pelästynyt ääni oli heti kiireen vilkkaan palannut kotiinsa.
Mutta kun on kerran tehnyt jotain uutta, sen tahtoo usein toistaa. Näin kävi Äänenkin kanssa. Niin voimakas oli sen kaiho, niin kiihkeä Äänen halu saada osansa auringon lämmöstä, että Ääni voitti pelon tunteensa.
Alun
filosofisen ja vähän hahmottomankin pohdiskelun jälkeen romaani muuttuu
seikkailuvetoisammaksi särmikkään Korpin ja muiden avunantajien ansiosta.
Mäkelän
lastenromaanien tunnelma on usein melankolinen: kaipuu ja elämän nälkä,
kohtalon uskoon perustuva sinnikäs kamppailu isojakin vastuksia kohtaan, siivittävät
romaanien sankarien matkaa kohti päämäärää.
Hannu Mäkelän lastenkirjatuotantoa ovat vuorollaan kuvittaneet eturivin suomaiset kuvittajat, yksittäisiä kirjoja kuvittaneiden Camilla Mickwitzin ja Leena Lumpeen lisäksi etenkin Kaarina Kaila ja Kristiina Louhi. Jokainen kuvittaja on tuonut teoksiin oman tulkintansa ja tunnelmansa.
Viime vuosina Mäkelän lastenkirjallisuuden kuvittajana on ollut Marika Maijala.
Maijalan pitkäraajaiset originellit hahmot tuovat Mäkelän viipyilevään kerrontaan myös absurdiutta ja nonsensen tuntua. Maijala leikittelee muotokielellä, käyttää rohkeasti tyhjää tilaa ja tekee vähäeleistä mutta silti detaljeiltaan rikasta kuvitusta.
Ääni joka etsi Laulua -kirjassa on isompien kuvituskuvien lisäksi lukujen alussa pieniä harmaasävyisiä miniatyyrikuvia, jotka toimivat myös lukijan katseen ja omien mielikuvien ankkureina.
Tämä juuri sopivan kokoinen romaani tuntui ihanalta lainata ja siihen palata ilta toisen jälkeen - tosin tuntia kauempaa en aikuisenakaan malttanut sen äärellä, sen verran toteavaa tai jutustelunomaista kerronta enimmäkseen on. Mutta uteliaisuutta ja hilpeyttä herättävät kuvat tekevät Äänen matkasta Laulunsa luo niin sympaattisen ja hartaan, etten vastaavaa harmoniaa ole tainnut koskaan muuten kokeakaan. Ansaitsisi tulla valituksi Kauneimmaksi kirjaksi <3
VastaaPoista
VastaaPoistaPia, kannattaa tutustua myös aiempiin Mäkelän lastenromaaneihin, jos miellyit nimenomaan tuohon harmoniseen verkkaisuuteen!