maanantai 22. elokuuta 2016

Uusi kuvitus, parempi huvitus?












Sinikka Nopola & Tiina Nopola: Heinähattu ja Vilttitossu ja Rubensin veljekset, kuvittanut Salla Savolainen, 123 sivua, Tammi 2016.

Sinikka Nopola & Tiina Nopola: Heinähattu ja Vilttitossu ja Rubensin veljekset, kuvittanut Markus Majaluoma, 121 sivua, Tammi 2001.







Tämän syksyn lasten- ja nuortenkirjamarkkinoilla voi äimistellä useampaakin kustannuspoliittisesti epätavanomaista linjausta.

Eniten kohua on syntynyt Harry Potter -fanien iloksi ilmestyneestä Harry Potter and the Cursed Child -näytelmätekstistä, jossa kerrotaan Harryn perheen myöhemmistä vaiheista. 

On erittäin poikkeuksellista että fanifiktioksikin määriteltävä teos saa osakseen näin valtavan markkinointikoneiston –  olkoonkin, että J. K. Rowlingin kerrotaan olleen mukana tarinan luonnissa yhdessä näytelmän käsikirjoittajan Jack Thornen ja John Tiffanyn kanssa. 

Jaana Kapari-Jatan suomennos ilmestyy marraskuussa.

Seita Vuorelan yllättävä kuolema pysähdytti keväällä 2015. WSOY julkaisee syksyllä postuumisti hänen romaaninsa Lumi.  Kustantajan ennakkotiedoissa kerrotaan Vuorelan ystävän ja kirjailijakollegan, Vilja-Tuulia Huotarisen, auttaneen kirjan viimeistelyssä. 

Patrick Nessin Hirviön kutsu (Tammi 2016) pohjautuu myös syöpään kesken luomiskauden menehtyneen Siobhan Dowdin alkuperäiseen ideaan, jonka on valmiiksi kirjaksi saattanut Ness.

Lastenkirjallisuuden sarjoittumisen näkökulmasta kiinnostava on Sinikka ja Tiina Nopolan Heinähattu ja Vilttitossu ja Rubensin veljekset, josta on 15 vuotta alkuteoksen ilmestymisen jälkeen äskettäin ilmestynyt kirjailijoiden omasta aloitteesta uudelleen kirjoittama laitos. 

Tekijöiden saatesanoissa kerrotaan, että kimmokkeena uuteen laitokseen olisi ollut vuonna 2003 Helsingin kaupunginteatterissa kantaesityksensä saanut Katja Krohnin ohjaama samanniminen näytelmä. ”Kirjan uusi laitos on läheisempää sukua näytelmälle kuin alkuperäiselle romaanille”, Nopolat kirjoittavat.

Eilisessä Helsingin Sanomissa toimittaja Katja Kuokkanen  kirjoitti kirjaston varastoon päätyneistä lasten- ja nuortenkirjasarjoista. 

Yksi yritys siirtää sarja uusien lukijasukupolvien ulottuville on nimenomaan uuden kuvituksen teettäminen. Lastenkirjasarjoissa tosin tätä käytäntöä harvemmin tapaa. Kasvojen kohotus tehdään yleensä yksittäiselle klassikkoteokselle. 

Vanhassa versiossa oli kaiken toiminnan käynnistäjänä Kattilakosken perheen kuopus, Petteri Matti Kasimir, joka osoittaa poikkeuksellista lahjakkuutta vähäisestä iästään huolimatta. Hanna-äiti suhtautuu poikaan pidäkkeettömän ihailevasti.



Markus Majaluoman näkemys Isorouskusta ja Rillinavasta.
Majaluoman kuvitusta Sinikka ja Tiina Nopolan lastenromaaniin
Heinähattu ja  Vilttitotossu ja Rubensin veljekset (Tammi 2001). 



Salla Savolaisen uusi näkemys samoista poliiseista. Salla Savolaisen
kuvitusta  
Sinikka ja Tiina Nopolan lastenromaaniin Heinähattu ja  
Vilttitotossu ja Rubensin veljekset (Tammi 2016).

Uudesta versiosta alkuteoksen keskushenkilö on siivottu kokonaan pois, mutta juonenkäänteet on muutoin säilytetty lähes ennallaan. 

Väärinkäsitysten kimara käynnistyy, kun Rillirousku saa kuulla voittaneensa konstaapelien kevätriehassa viikon oleskelun yhdistyksen kesämökillä. Samaan aikaan myös Kattilakosket lähtevät vuokrahuvilalle kesän viettoon. Poliisit eivät halua paljastua, ja seuraa taas Nopoloiden lastenkirjoille tyypillinen naamioitumisen, hätävalheiden ja koomisten sattumusten keitos.

Markus Majaluoma kuvitti Heinähattu ja Vilttitossu -kirjoja vuoteen 2009 asti. Sen jälkeen kuvittajana on ollut Salla Savolainen. Myös Risto Räppääjä -kirjojen kuvittaja vaihtui myöhemmin: Aino Havukainen ja Sami Toivonen lopettivat sarjan kuvituksen – mm. omien kirjojensa kuvituskiireisiin vedoten – ja vetovastuun sarjasta otti vuodesta 2012 lähtien Christel Rönns.

Kuvittajavaihdoksen myötä Heinähatuista ja Vilttitossuista katosi  havaintojeni mukaan iso osa sarjan alkupäälle tyypillisestä aikuistasosta ja -huumorista. 

Majaluoman kuvituksissa koomiset aikuishahmot saivat myös paljon tilaa. Kuvituskuvat olivat usein staattisia, mutta samanaikaisesti myös harkitumpia kokonaisuuksia. 

Savolainen keskittyy  enemmän värikylläiseen puutaloidylliin sekä jatkuvan liikkeen ja kohelluksen kuvaamiseen.  

Herra Rubensin muotokuva Hanna Kattilakoskesta. Salla Savolaisen
kuvitusta  
Sinikka ja Tiina Nopolan lastenromaaniin Heinähattu ja  
Vilttitotossu ja Rubensin veljekset (Tammi 2016).
… Markus Majaluoman alkuperäinen kuvitus Sinikka ja Tiina Nopolan
lastenromaaniin Heinähattu ja Vilttitossu ja Rubensin veljekset
(Tammi 2001). 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti