Lastenmusiikkinäytelmä Uskalluksen
käsikirja pelokkaille vanhemmille. Käsikirjoitus ja ohjaus Karoliina Kuvaja, sävellys Aino
Putaala ja Salla Lehtipuu. Lavastus Heidi Lahtinen.
Pääosissa Aino Putaala (Elli), Nunu Ahtiainen (Sikke), Ronja Jylhä-Vuorio (äiti ja Anku-nukke) ja Sampo Seppä (isä ja
ihmemiesrobotti Touko). Tuotanto Sunna
Maijala ja Hanna Lahtinen. Ensi-ilta Tampereen Ylioppilasteatterissa 4.2.2017. Esityksiä 5.3.2017 asti. Kesto 45 minuuttia, 5–8-vuotiaille.
Rouva Huu ilahtuu aina omavaloisista uusista
kotimaisista lastennäytelmistä.
Laitosteatterit rakentavat lastennäytelmätarjontansa
pääosin joko tuttuakin tutumpien
ja siksi niin turvallisten lastenkirjaklassikkojen ympärille tai
vaihtoehtoisesti uudempien myyntimenestysten ympärille.
Onko niin, että lastennäytelmään menosta ensi kädessä päättävälle
aikuiselle on tärkeämpää tietää jo ennakkoon esityksen koordinaatit kuin
haltioitua yhdessä lapsen kanssa upo uudesta ja ainutkertaisesta esityksestä?
Tampereen ylioppilasteatterin uuden lastennäytelmän
ohjaajalla ja käsikirjoittajalla Karoliina Kuvajalla on kokemusta myös
lastenkirjahitin dramatisoinnista. Kuvaja ohjasi vuonna 2015 Kajaanin
Harrastajateatterille Timo Parvelan lastenkirjaan pohjaavan
Ella ja Paterock -kesämusikaalin.
Toimittaja Heli Sirviön haastattelussa Kuvaja kiteyttää koko perhettä viihdyttävän lastennäytelmäkonseptin ydintä:
– Se riippuu paljon tekstistä: onko se rakennettu niin hyvin, että se keskustelee lasten kanssa. Toisaalta siinä pitää olla vanhemmillekin jotain. Esityksen on oltava intensiivinen ja jotenkin totta, jotta lapset löytävät siitä samaistumisen pisteitä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaiken pitää olla realistista vaan lapsen kiinnostus esitykseen on mahdollista herättää monella tavalla.
Ellillä on ensimmäinen eskaripäivä. Vanhemmat hössöttävät
asiaa yli äyräiden, mutta Elli on asiasta yksinomaan innoissaan.
Ensimmäisessä isossa kohtauksessa
kuvataan vanhempien kakofonista ja poissaolevaa kasvatusmetodia ja mietin, pitäisikö
katsomossa olla lasten sijasta aikuisia ottamassa opiksi omista virheistään.
Mutta onneksi näytelmän fokus kääntyy nopeasti Ellin
voimauttavaan mielikuvitusmaailmaan. Tytön pehmolelusammakko Sikke nimittäin
kertoo Ellille, että vanhempien ylisuojeleva asenne voi johtua siitä, että
vanhemmat itse pelkäävät monia asioita.
Elli päättääkin Sikke-sammakon, mollamaija-Ankun ja
ihmemiesrobotti Toukon kanssa laatia vanhemmilleen oppaan, jonka avulla voi
selvitä vaikeista tilanteista ja peloista.
Elli (näyttelijä Aino Putaala) ei onneksi jää hiukan hukassa olevien vanhempien heittopussiksi. Valokuva Tero Kairento/ Tampereen Ylioppilasteatteri. |
Olemukseltaan hentoinen, mutta karakteristiikaltaan
valovoimainen Aino Putaala on näytelmän sirkeä generaattori. Yhdessä lelujen
kanssa hän keksii keinot, joilla selättää pimeänpelon, vieraisiin tutustumisen
pelon, maailmanlopun. Ja lopuksi hän keksii myös keinon ratkaista vanhempien
kanssa syntynyt riitatilanne.
Leikki-ikäisten lasten pelot voivat aikuisen näkökulmasta
olla joskus aivan absurdeja. Nunu
Ahtiaisen ja Aino Putaalan lauluteksti kiteyttää hyvin pelkojen laajaa skaalaa:
– – Joitakin lapsia saattaa pelottaa esimerkiksi pimeä sängyn alla tai juuri kun on menossa nukkumaan tai ikkunan takana.
Ja automobiilit –ne on pelottavia.
Ja krokotiilit, jotka ottaa nokosia.
Ja mummit, joilla on ilmavaivoja.
Ja slummit ja pummit ja ummet ja lammet Ja kammet,
joilla väännetään suuri laitteita.
Ja pelit, joissa tarvitaan pelkkää tuuria.
ihmiset, jotka hoipertaa ja kertoo tyhmää juttua.
Ja lelut, jotka katoaa juuri silloin, kun äiti flippaa ja iskä
huutaa huttua.
Kiertoradat ja niiden kaarevuus.
Mustat aukot ja meteoriitit.
Reijittimet ja viimeiset niitit. – –
Napakkaan kolmen vartin mittaan koottu esitys osallistaa katsojia myös toiminnallisesti. Aluksi jumpataan ja sitten kompataan muutoin Ellin ja lelujen pyrkimyksiä saavuttaa asetetut tavoitteet.
Musiikki
kulkee – sananmukaisesti meteliä pitämättä – läpi esityksen luontevasti ja tunnemaailmaa
tukien.
Esitys tukee hyvin varhaiskasvatuksen uusissa
opetussuunnitelmissa näkyvästi olevaa tunnekasvatusta. Näytelmän kupeeseen on laadittu myös työkalupaketti,
jonka avulla esityksen teemoja voi purkaa eri ikäisten lasten kanssa.
Esitystä
voi tilata myös päiväkoti- tai kouluvierailulle.
Näytelmäkirjailija Pipsa Longan ytimekäs
Lastenteatterin manifesti Näkyvä nähdyksi on luettavissa Taiteen edistämiskeskuksen Taiteen edistämiskeskuksen sivuilta.
Lonka peräänkuuluttaa Suomeen uusia lastennäytelmäklassikoita, haastaa
teattereita ajattelemaan yleisökäsitystään uusiksi. Longan manifestissa on myös
listaus, jonka avulla voi mitata lastennäytelmäkirjallisuuden laatua.
Hän penää lastennäytelmiltä mm.
pelottomuutta:
En tarkoita pelon puuttumista itse tekstistä, vaan uskallusta ja rohkeutta katsoa myös mustaan, vaikeaan, mahdottomaan: rohkeutta katsoa suoraan.
Tampereen
ylioppilasteatterin Uskalluksen käsikirja pelokkaille vanhemmille ei ehkä nimensä
puolesta ole kovin raflaava lapsen kannalta, mutta pelkojen työstämisen
osalta se osuu kyllä Pipsa Longan laatuvaatimuksiin.
Esityksen päättymisen jälkeen
huomaan lähteväni voimaantuneena ja omista peloistanikin tietoisempana
aurinkoiseen pakkaspäivään.
Ihana ja lahjakas Aino Putaala. Tutustuin hänen lopputyönsä tiimoilta. Musikaalisanoituksia se käsitteli, joten hieno juttu, että hän on jatkanut samalla suunnalla. Anneli K.
VastaaPoista