Päivi Lukkarila &
Emilia Mäkinen: En ikinä luovuta, 261
sivua, Karisto 2017. Kansikuvan suunnittelu Mari Villanen, etukannen valokuva
Emilia Mäkinen, takakannen valokuva Julia Tikka.
Amerikkalaisissa
nuortenromaaneissa on tullut suoranaiseksi trendiksi kertoa vakavasti sairaista
nuorista. Synnynnäisten tai psyykkisten sairauksien rinnalla käsitellään nyt entistä enemmän nopeasti eteneviä ja
usein kuolemaankin johtavia sairauksia.
Päivi Lukkarilan & Emilia Mäkisen nuortenromaani En
ikinä luovuta ei sorru monien amerikkalaisten verrokkien tavoin
siirappiseen lukijan kosiskeluun.
Keski-Suomessa
Jämsässä asunut Emilia Mäkinen menehtyi 14-vuotiaana leukemiaan syksyllä 2013
kamppailtuaan sen kanssa kaksi vuotta. Hän harrasti intohimoisesti ratsastusta
ja luovaa kirjoittamista.
Emilian
läheiset toivoivat, että tytön harras toive omasta kirjasta voisi toteutua
postuumisti. Hevosaiheisista varhaisnuorten- ja nuortenkirjoistaan tunnettu
tamperelainen Päivi Lukkarila tarttui haasteeseen, mutta epätavallinen hanke vei kolminkertaisen ajan ns. tavalliseen romaaniin verraten.
En ikinä luovuta pohjaa hyvinkin seikkaperäisesti Emilian sairaskertomukseen ja hänen
läheistensä ja hoitohenkilökunnan haastatteluihin, mutta mukana on
luonnollisesti myös sepitettä. Emilian omat tekstit on erotettu erilaisella
kirjasimella.
Emilia
aloitti blogin pitämisen samoihin aikoihin sairauden puhkeamisen kanssa,
ensin blogissa Empun lifee ja myöhemmin toisessa, omien
hevosten mukaan nimetyssä Hurri ja Iiris -blogissa. Ratsastusharrastuksen
ja kaverikuvioiden rinnalla hän taltioi myös sairastumisen tuntoja ja kertoo pitkistä sairaalajaksoista Tampereen yliopistollisen sairaalan lastenosastolla. Blogi oli Emilialle tärkeä kontakti ulkomaailmaan, kun hänen piti maata pitkiä aikoja eristyksissä sairaalassa. Sairauden edetessä myös blogin lukijoiden myötäeläminen ja tsemppaus tulivat entistä merkityksellisemmiksi.
-
Emilian
välitön ja periksi antamaton luonne välittyy blogiteksteistä. Lukkarila kertoo Emilian elämästä
minä-kertojan kautta, ja ratkaisua voi pitää onnistuneena. Näin vältetään pahin paatos ja sairauden surkuttelu
ulkopuolisten silmissä.
Emilia on ahnas elämälle, eikö menetä toivoaan edes sairauden
uusiessa. Syöpähoitojen kurimuksessakin on tärkeää hullutella parhaan ystävän Julian kanssa. Hysteerinen nauru ja älyttömät tempaukset ovat parasta luomuhoitoa sairaalan ulkopuolella.
Romaani
antaa vertaistukea samassa tilanteessa oleville pitkäaikaissairaille lapsille
ja nuorille. Lastensairaalan henkilökunnan antaumuksellinen työhön
omistautuminen tulee romaanissa upeasti esille.
Eläinten
terapeuttinen merkitys vakavan sairauden eri vaiheissa välittyy niin ikään hienosti,
esimerkiksi kohtauksesssa, kun Emilia kärttää äidiltään lupaa ratsastaa myös
kesken sairaalajaksojen:
Olen pakahtua onnesta, kun näen taas Hurrin. Krisse on satuloinut sen valmiiksi ja tuonut ulkokentälle. Poika puhaltaa lämpöistä ilmaa mun kasvoilleni ja katsoo mua ihan niin kuin sanoisi: ”Missä ihmeessä sä olet ollut näin kauan?”
Kiipeän jakkaralta satulaan. Nyt tuntuu siltä että sitä on todellakin kotona, oikeasti hyvältä. Äippä touhuaa sinä vähän levottomana, kehottaa varomaan katetria, ja Krissekin tuntuu varovaisemmalta kuin normaalisti, mutta Hurri on loistava” Se ei hötkyile yhtään.
– – Ratsastan toki vaan hissukseen, lähinnä käyntiä, muta pitkästä aikaa on olo, että teen sitä mitä mun pitääkin. Satula narahtelee, Hurri pärskii, tuoksuu hevoselle ja raittiille ulkoilmalle. Mulle tulee melkein kyyneleet silmiin, ja päätän, että mä en anna tän jutun lannistaa itseäni. En anna periksi, vaan kesätn kaikki inhottavat hoidot niin, että joka ikinen typerä syöpäsolu saadaan nitistettyä. Koska mä kuulun satulaan, en sairaalaan.
Romaanin
kansikuva, jossa tulevat esiin sekä ratsastusharrastus että vakavan sairauden
symbolina valkoinen höyhen, on
erityisen onnistunut. Lisää
tunnelatausta kansi saa, kun tietää, että valokuvan untuvatakin höyhenestä on
ottanut Emilia jouduttuaan viettämään pitkään aikaa sairaalan eristyshuoneessa.
Tekijänpalkkiot ohjataan pääosin syöpää sairastavien lasten, nuorten ja heidän perheitään tukevalle Sylva ry:lle sekä TAYS:in lastenosastojen potilaille, jotka saavat lahjakortteja Ylöjärvellä sijaitsevalla ratsastustallille.
On
kiinnostavaa, että postuumisti, tekijän kuoleman jälkeen, julkaistut nuortenkirjat ovat tällä hetkellä yleisempikin ilmiö. Kannattaa muistaa
Vilja-Tuulia Huotarisen viimeistelmä Seita Vuorelan Lumi (WSOY 2016) sekä
Siobhan Dowdin alkuperäisideaan pohjaava Patrick Nessin Hirviön kutsu (Tammi
2017).
Nuortenkirjoja vakavasta sairastumisesta:
Patrick Ness & Siobhan Dowd: Hirviön kutsu, suom. Kaisa Kattelus, Tammi 2017
John Green: Tähtiin kirjoitettu virhe, suom. Helene
Bützow, WSOY 2013
Jesse Andrews: Maailmankaikkeuden huonoin elokuva,
suom. Sami Rouhento, WSOY 2012
Terhi Rannela: Jäämeri, jäähyväiset ja minä, Otava 2010
Jordan Sonnenblick: Kuumetta, kipinää ja rumpusooloja, suom.
Peikko Pitkänen, Otava 2006
Mari Miettinen: Suudelma taivaassa, Lasten Keskus 2005
Jacqueline Wilson: Lola Rose, suom. Terhi Leskinen, Otava
2005
Johanna Thydell: Katon kokoinen tähtitaivas, suom. Nora
Schuurman, Otava 2004
Jostein Gaarder: Enkelimysteerio, suom. Katriina
Savolainen, Tammi 2000
Asta Ikonen: Kaktus hangella, Karisto 1998
Anna-Liisa Haakana: Ykä yksinäinen, WSOY 1980
Gunnel Beckman: Juhlaan pääsy, suom. Ulla Westerholm,
Otava 1971
Korjattu 22.8. lapsus, Seita Vuorelan Karikko, po. Lumi
Korjattu 22.8. lapsus, Seita Vuorelan Karikko, po. Lumi
Kiitos, että jeesaat lukijaa kokoamalla tällaisen kirjalistan!
VastaaPoista
VastaaPoistaKiitos, Kati, kiitoksista. Tällainen kuratointi sujuu jotenkin luonnostaan, kun on kuitenkin kirjat jo
entuudsetaan tuttuja ja aihe on tärkeä.
Ehkä myöhemmin listaan myös pienempien lasten sairastamista käsitteleviä lastenkirjoja.