tiistai 14. heinäkuuta 2015

Nuortenkirjallisuuden markkinointi uudistuu, mutta onko tässä tolkku mukana?























Kustannuskenttä koventaa panoksiaan nuortenkirjallisuuden markkinoinnissa. 

Tammi ja WSOY ovat lanseeranneet tänä kesänä Parhaat lukuvinkit -pokkarijulkaisun, johon on valittu John Greenin Arvoitus nimeltä Margo, Salla Simukan Kun enkelit katsovat muualle (alk. 2002), Elena Madyn Vaihdokas, James Freyn & Nils Johnson-Sheltonin Endgame (alk. 2014) ja Ilkka Remeksen Riskiraja (alk. 2010). Simukan ja Remeksen teoksista otetaan uusintapainokset kääntökirjoina, jolloin mukana on myös Simukan samoista päähenkilöistä kertova jatko-osa Minuuttivalssi ja Remeksen Aaro Korpi -sarjan Operaatio Solaris. Endgamen jatko-osa Taivaan avain ilmestyy syksymmällä. 

Idea sinänsä on kannatettava. 

Jos nuoret eivät enää houkuttelematta mene nuortenkirjojen luo, niin kirjat menevät nuorten luo.

Julkaisua jaetaan ilmaiseksi kesäisissä tapahtumissa kautta maan, mm. Ilosaarirockissa,  Ämyrockissa, Jurassic Rockin leirintäalueella, uimarannoilla ja Linnanmäellä.  

Kustantajien mottona on ”Aina on aikaa lukemiselle, myös vauhdikkaan festaroinnin tai leppoisan rannalla lokoilun keskellä. Kirja on siellä missä nuoretkin!”

Jep. 

Mutta miksi taivaan tähden lukuvinkkien sisäänheittäjäksi on valittu nälkiintyneen ja huumatun näköinen, raflaavasti meikattu ja seksuaalisviritteisellä asennollaan viettelevä blondi, joka ei ymmärtääkseni liity mitenkään sisäsivuilla esiteltyihin nuortenromaaneihin?
 
Ajatellaanko tässä, että nuoret ottavat festarihuumassa julkaisun reppuunsa otaksuen että saavat Cosmopolitanin tai muun vastaavan trendilehden ilmaisnumeron? Ja kun mieli ja pää seestyvät festareiden jälkeen, he pienen pettymyksen jälkeen paneutuvat lukunäytteisiin ja intoutuvat sitten aikanaan lukemaan myös romaanit kokonaan?   

Tärkeintähän on että näyttää coolilta, viis siitä, että tämä lukemaan innostamisen pokkari tukee teinien keskuudessa jo ihan riittävästi agitoitua seksuaalisuuden, ulkonäön ja aikuisviihteen viestiä. 

Hyvä tarkoitus pyhittää keinot, niinkö se nykyisin menee?

Lukuvinkit-pokkaria voi tilata myös osoitteesta tiedotus@bonnierbooks.fi.





1 kommentti:

Markku Kesti kirjoitti...

Vähän näyttää, ettei markkinointiosasto ole konsultoinut lanupuolen kustannustoimittajia :/ Idea on hyvä ja kannatettava, mutta eh. En tykkää ihan varauksetta minäkään.

markku-setä