Kustannuskenttä koventaa panoksiaan nuortenkirjallisuuden markkinoinnissa.
Tammi ja WSOY ovat lanseeranneet tänä kesänä Parhaat lukuvinkit -pokkarijulkaisun,
johon on valittu John
Greenin Arvoitus nimeltä Margo, Salla Simukan Kun enkelit
katsovat muualle (alk. 2002), Elena Madyn Vaihdokas, James
Freyn & Nils Johnson-Sheltonin Endgame (alk. 2014) ja Ilkka Remeksen Riskiraja
(alk. 2010). Simukan ja Remeksen teoksista otetaan uusintapainokset
kääntökirjoina, jolloin mukana on myös Simukan samoista päähenkilöistä kertova
jatko-osa Minuuttivalssi ja Remeksen Aaro Korpi
-sarjan Operaatio Solaris. Endgamen jatko-osa Taivaan avain ilmestyy syksymmällä.
Idea sinänsä on kannatettava.
Jos nuoret eivät enää houkuttelematta
mene nuortenkirjojen luo, niin kirjat menevät nuorten luo.
Julkaisua jaetaan ilmaiseksi kesäisissä
tapahtumissa kautta maan, mm. Ilosaarirockissa, Ämyrockissa,
Jurassic Rockin leirintäalueella, uimarannoilla ja Linnanmäellä.
Kustantajien mottona on ”Aina on aikaa lukemiselle, myös
vauhdikkaan festaroinnin tai leppoisan rannalla lokoilun keskellä. Kirja on
siellä missä nuoretkin!”
Jep.
Mutta miksi taivaan tähden lukuvinkkien
sisäänheittäjäksi on valittu nälkiintyneen ja huumatun näköinen, raflaavasti
meikattu ja seksuaalisviritteisellä asennollaan viettelevä blondi, joka ei
ymmärtääkseni liity mitenkään sisäsivuilla esiteltyihin nuortenromaaneihin?
Ajatellaanko tässä, että nuoret ottavat festarihuumassa julkaisun
reppuunsa otaksuen että saavat Cosmopolitanin tai muun vastaavan
trendilehden ilmaisnumeron? Ja kun mieli ja pää seestyvät festareiden jälkeen,
he pienen pettymyksen jälkeen paneutuvat lukunäytteisiin ja intoutuvat sitten
aikanaan lukemaan myös romaanit kokonaan?
Tärkeintähän on että näyttää coolilta, viis siitä, että tämä lukemaan
innostamisen pokkari tukee teinien keskuudessa jo ihan riittävästi agitoitua
seksuaalisuuden, ulkonäön ja aikuisviihteen viestiä.
Hyvä tarkoitus pyhittää keinot, niinkö se nykyisin menee?
Lukuvinkit-pokkaria voi tilata myös
osoitteesta tiedotus@bonnierbooks.fi.
1 kommentti:
Vähän näyttää, ettei markkinointiosasto ole konsultoinut lanupuolen kustannustoimittajia :/ Idea on hyvä ja kannatettava, mutta eh. En tykkää ihan varauksetta minäkään.
markku-setä
Lähetä kommentti