Jukka-Pekka Palviainen: Suunnaltaan vaihtelevaa tuulta, 160 sivua, Karisto 2016. Kansi Mika Kettunen/ iStockphoto/ Shutterstock.
Jukka-Pekka Palviaisen nuortenromaanin nimet ovat harvinaisen osuvia.
Painotuore
uutuus Suunnaltaan vaihtelevaa tuulta, kuten
myös sitä edeltäneet Tarpeeksi reilua ja Perjantai on hyvä päivä lähteä (Karisto 2016 ja 2014) ovat
lakonisesta toteavuudestaan huolimatta jämäköitä ja hyvin romaanien tematiikkaakin
kuvastavia nuortenkirjan nimiä.
Miten
lienee, pitääkö hyvistä kirjan nimistä kiittää kirjailijaa itseään,
kustannustoimittajaa vai kustantamon markkinointiosastoa?
--- Milla ajattelee, että hän on joutunut vankilaan. Mutta mikä on hänen rikoksensa? Onko se tapahtunut hänen edellisessä elämässään? Milla uskoo tällä hetkellä uudestisyntymiseen. Saattaa olla, että hän uskoo ensi viikolla johonkin muuhun. Hän ei jaksa yleensä pitkään uskoa samaan maailmanselitykseen. Sellainen elämä on hänestä tylsää. Että teesit olisi kiinnitetty sinitarralla huoneen seinään ja niiden mukaan pitäisi elää alusta loppuun. Paljon hauskempaa on kokeilla vähän kaikkea.
Näin ytimekkäästi lukijalle esitellään romaanin päähenkilö.
Millan
perhe asuu hajallaan. Äiti on Vaippapaviaanin eli pikkusisaruksen kanssa töissä
Brysselissä ja isän työ
hylkeiden tutkijana sysää Millankin tahtomattaan kaukaiselle majakkasaarelle, jossa
lukiotakin suoritetaan nettiyhteyden päässä olevan opettajan johdolla.
Milla kaipaa parasta ystäväänsä Iinaa, mutta vähin erin saaren asukkaat ja yllättävät tapahtumat muuttavat tytön ynseää asennetta.
Milla kaipaa parasta ystäväänsä Iinaa, mutta vähin erin saaren asukkaat ja yllättävät tapahtumat muuttavat tytön ynseää asennetta.
Palviainen
on luonut jäntevän tarinan, jonka keskiössä on suljettu saariyhteisö originelleine asukkaineen. Kuka yrittää sabotoida isän hyljetutkimuksia? Lähes jokainen saaren
asukkaista joutuu vuorollaan Millan epäiltyjen listalle.
Milla
tutustuu Nooraan, taiteilijaan, joka työstää taideteosta saarella asuneen
Valpurin elämänkohtalosta. Nooran veli, jo aikuinen Matti, herättää heti
Noorassa tunneläikähdyksen. Mutta missä kulkee kiellettyjen tunteiden tai
kosketusten raja?
Takakansiteksti ei korosta romaanin dekkarimaista rakennetta. Toki tihentyvän arvoituksen kupeessa otetaan
mittaa myös perinteisen nuortenromaanin tapaan perhedynamiikasta sekä ystävyyden ja seurustelun pelisäännöistä
yleisemmällä tasolla.
Palviaisen
dialogi on – jälleen kerran – herkullisen letkää ja luontevaa.
Loppuratkaisuun
tiivistetään vähän turhan paljon psykologista selittelyä syyllisen tekojen
vaikuttimista, mutta rankoistakin ihmiskohtaloista huolimatta loppu kurkottuu
toiveikkuutta kohti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti