tiistai 27. kesäkuuta 2017

Kerrostalo moniarvoisuuden vertauskuvana












Jenni Erkintalo & Réka Király: Talo kulman takana, 26 sivua, Etana Editions 2016.

Sanna Mander: Avain hukassa, 41 sivua, Schildts & Söderstström 2017.






Lastenkirjallisuudessa voi usein aistia niin sanotun ajan hengen, joka sysää samaan aikaan markkinoille hyvin samankaltaisia aiheita, tulkintoja ja jopa kuvitustyylejä.

Vuosituhannen taitteessa kuvakirjoissa yleistynyt retrotyyli näkyy molemmissa kirjoissa paitsi muotojen pelkistyksenä niin myös värimaailmassa ja karrikoiduissa hahmoissa.

Harvoin kyse on tietoisista plagiaateista, vaan pikemminkin  lastenkirjoissa tyypillisistä tarinan kerronnan tavoista ja halusta puhutella lukijoita ajankohtaisten aiheiden kautta.

Jenni Erkintalon & Réka Királyn kuvakirjassa Talo kulman takana ja Sanna Manderin runokuvakirjassa Avain hukassa on kummassakin tapahtumapaikkana kerrostalo, jonka asukkaiden kautta kuvataan kiihkottomasti ihmisten  ja heidän elämäntapojensa erilaisuutta.  




Epun perheen muuttokuorma saapuu uuden kotitalon
ulko-ovelle ja Eppu lähtee tutustumaan uuden talon asukkaisiin.
Jenni Erkintalon ja Réka Királyn kuvitusta kuvakirjaan
Talo kulman takana (Etana Editions 2016). 

Epun perhe muuttaa uuteen asuntoon. Kotiutumista helpottaa kerrostalossa jo entuudestaan asuva isoäiti, joka kannustaa häntä  tutustumaan rohkeasti naapureihin. Niinpä Eppu lähtee  soittamaan asuntojen ovikelloja tai koputtamaan ovia, jotka kertovat hauskasti asukkaiden ominaislaadusta.  

Eppu ei hätkähdä asukkaiden kummallisia tapoja tai mieltymyksiä ja muistaa hyvät tavat.   


Metrin perheessä rakastetaan tietysti mittaamista! Tässä herra Metri
ensitöikseen haluaa mitata  Epun. 
Jenni Erkintalon ja Réka
Királyn kuvitusta kuvakirjaan 
Talo kulman takana (Etana Editions 2016).

Jokaisella aukeamalla esiintyvä vaaleanpunainen tai oranssi neonväri tuo kuvitukseen yllättävää särmikkyyttä.

Sanna Manderin Avain hukassa tuo oitis mieleen Jukka Itkosen & Christel Rönnsin Taikuri Into Kiemura ja muita kaupunkilaisia -runokuvakirjan (Otava 2007). 

Mander esittelee kerrostalon originelleja asukkaita luonnerunoissa. Mehevä karikatyyri on esimerkiksi elämäänsä tarkasti kontrolloiva Barbarossa:




Asunnossa jossa 
asuu Barbarossa 
on aina kaikki ojossa. 
Pinot aina pinossa, 
mikään ei ikinä vinossa. 
Ajatuksetkin hänessä 
on aakkosjärjestyksessä. 
Oivaltavaa ajan kuvaa löytyy aikuisiin kyllääntyneestä lapsesta,
joka haluaa olla ihan rauhassa. Sanna Manderin kuvitusta runokuvakirjaan
Avain hukassa (S & S 2017). 

Traagisuutta  löytyy siamilaisten kaksossisarusten Raakelin ja Ruutin elämästä. Toinen haluaa bilettää ja toinen olla kotona hissun-kissun. 

Ajankuvana kiinnostava on myös kehonrakentaja Erkki:

Käydäänpä välillä Erkillä 
joka netissä nimimerkillä 
mielellään näyttää kieltä, 
osoittaa pahaa mieltä. 
Pinkkejä juttuja Erkki vihaa, 
yksisarvisista tekisi lihaa.

Mander huvittaa – lähinnä aikuista  – ripottelemalla aukeamille pieniä yksityiskohtia, jotka paljastavat asukkaiden taiteellisia mieltymyksiä. Maijalla on seitsemän isää, ja kodin lattialta löytyy myös pinosta Pija Lindenbaumin kirja Elsa-Marin pikkuisät.  

Maijalla on seitsemän isää, ihan niin kuin Pija Lindenbaumin
Elsa-Marillakin. 
Sanna Manderin kuvitusta runokuvakirjaan Avain hukassa (S & S 2017).  


Manderin riimitys kulkee pääosin jouhevasti. Aukeamat ovat lukuisista yksityiskohdista huolimatta levollisia ja värimaailma  tarkoin harkittu, mutta silti mukavasti yllättävä.


Runokuvakirja on ilmestynyt myös ruotsiksi nimelllä Nyckelknipan.











2 kommenttia:

Pikku Pia kirjoitti...

"Taloa kulman takana" kaikkine persoonallisine hahmoineen ja tiloineen oli haastavaa jos antoisaakin kertoa ääneen satunnilla - niin, että elävöittää asukkaitten eri äänimaailmoja. Tehtävään vihjasi erään satulapsen äiti, jolle, toista kirjaa satunnilla jakaessamme, palasivat tämän talokirjan atmokset mieleen ;o

Rouva Huu kirjoitti...


kiitos ääneenlukukokemuksen välittämisestä, Pia.