Seija Juva & Sinikka Salokorpi: Ilveksen uusivuosi. 24 sivua. Perhemediat 2012. Taitto Tuire Salokorpi, Aivo Blom.
Rouva
Huu saa aika ajoin arvostelukappaleina omakustantajien tai pienten toimijoiden
ja kustantamoiden lastenkirjoja. Ne tahtovat jäädä tässä nykyisessä
lastenkirjatulvassa tyyten isompien yleiskustantamoiden runsaan tarjonnan
jalkohin.
Lastenkirjahyllyssä
pyritään pitämään myös pienten kustantamoiden puolia: siksi tänä vuonna alkaakin
useampiosainen sarja, jossa esitellään erilaisten pienten toimijoiden lapsille
tai nuorille suunnattuja julkaisuja.
Tarkoitus on samalla tutkia kustannuskentän
monia viimeaikaisia muutoksia: pienenkin kustantamon teos tai omakustanteena
ilmestynyt julkaisu voi yltää aivan
samaan viimeisteltyyn ulkoasuun kuin isojen kustannustalojenkin julkaisut. Ja myös tähän joukkoon mahtuu helmiä, joista toivoisi laajemmankin lukijakunnan saavan vihiä.
Näyttää
siltä, että monelle edellä mainitun kaltaiselle toimijalle blogit ja oman
asuinalueen maakunnalliset tai paikalliset sanomalehdet ovat nyttemmin lähes ainoita
foorumeita, joissa kirjat edes jossain mittakaavassa noteerataan.
Ilveksen uusivuosi -kuvakirjan tekijät ovat molemmat entuudestaan
tuttuja.
Toimittaja Sinikka Salokorpi
on tehnyt monia tietopainotteisia kirjoja sekä lapsille että aikuisille.
Seija Juva on espoolainen taidemaalari,
kuvittaja ja kuvanveistäjä, joka tunnetaan erityisen hyvin naivistisista
maalauksistaan. Juva on uransa aikana kuvittanut myös muutamia
lastenkirjoja, joista omia suosikkejani
ovat Kaija Pakkasen Hassu noita ja muita saturunoja (Lasten
Oma Kirjakerho 1980) sekä Kaarina Helakisan Kellokukkakello (Otava 1981).
Todennäköisesti
Seija Juva on tehnyt muutaman yksittäisen maalauksen, joiden pohjalta Salokorpi
on laatinut tarinan. Tämän olettamuksen puolesta puhuu sekin, että kannessa
Juvan nimi on mainittu ensimmäisenä ja Salokorven vasta toisena. Esilehdellä
tosin tekijöiden järjestys on taas päinvastainen. Koko aukeaman isoja kuvia on
hyödynnetty syvättyinä pikkukuvina tarinan lomassa moneenkin kertaan, välillä
peilikuvina.
Pieni
Maria-tyttö kohtaa talvi-iltana metsässä potkukelkkaillessaan ilveksen, joka määrää
Marian kyyditsemään sen pormestarin uudenvuoden vastaanotolle. Sinne Maria
ilveksen viekin, vaikkakin hieman pelonsekaisin tuntein. Perillä Maria häikäistyy
juhlavista puitteista. Hänen hämmästyksekseen ilves on juhlatilassa pukeutunut
komeaksi herrasmieheksi,
jolla on nyt päällään kulta- ja samettivaaatteet, jalassa kiiltävät kengät, mutta naama on ilveksen ja tupsukorvat liikkuvat. Ilves iskee Marialle silmää, ja Maria hymyilee eläimelle, joka näyttää aivan satujen prinssiltä.
Yhtä
nopeasti kuin outo kaksikko on juhliin tullutkin, he sieltä myös lähtevät.
Kiitokseksi
kyydistä ilves tarjoaa Marialle huiman lentomatkan pakkastaivaalla. He päätyvät
metsän eläinten juhliin, joihin myös karhut on herätetty kesken talviunien.
Pitopöydässä on "kuivattua kauraa, vehnälyhteitä, hilloja jos
jonkinlaisia, marjoja, sieniä, jäkälää, porkkanoita, pieniä sieviä kaalinpäitä
ja vaikka mitä".
Maria pääsee ilveksen kutsumana myös toisenlaisiin, metsän eläinten, järjestämiin pitoihin. Seija Juvan kuvitusta Sinikka Salokorven satukuvakirjaan Ilveksen uusivuosi (Perhemediat 2012). |
Sinikka
Salokorven tarina jättää tilaa sadun lumoukselle. Koko aukeaman kuvat
hallitsevat taittoa ja pirstovat välillä tavutuksia myöten tarinan loogista
etenemistä. Kuvakirjamaisempi taitto olisi tuonut kirjalle enemmän
lapsilukijoita.
Tummat, pakkasta tiukkuvat talviset kuvituskuvat syövät vähän
Juvan tavaramerkiksi muodostunutta maagisen-naivistista tunnelmaa, johon
ainakin itse olen aina liittänyt "ikuisen päivänpaisteen" ja
heleyden.
Tällaisenaankin
kirja eittämättä löytää otollisen kohderyhmänsä naivistisen taiteen ja Seija
Juvan kuvitustaiteen ystävistä.
Kustannusosakeyhtiö Perhemediat Oy on vuonna 1997 perustettu
kustannusyhtiö, joka on keskittynyt erikoismedioiden ja perhekirjojen
kustantamiseen. Tunnetuimpia tuotteita ovat julkaisut Business Finland, Minustako
Yrittäjä?, Hirvimies, 9Kuukautta
ja Kotikokki.
Perhemediat korostaa toimintastrategiassaan tuottavansa korkeatasoista luettavaa tiukasti
segmentoiduille kohderyhmille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti