Mervi Heikkilä: Pohjolan porteilla, 165 sivua, Haamu kustannus 2017, kansikuva Suvi Kari.
Kotimaiset
lasten- ja nuortenkirjailijat varioivat kansainvälisiä fantasiatrendejä entistä
kekseliäämmin. Kunpa myös lukijat löytäisivät nämä kotikutoiset vastineet,
joiden suurin ansio on nimenomaan kotimaisen perinteen nerokkaassa
hyödyntämisessä.
Tänään
Kalevalan päivänä julkistettu Mervi
Heikkilän Louhen Liitto -sarjan
kolmas osa Tuonella kulkijat jatkaa
teini-ikäisen Roonan tarinaa.
Roona on jo sinut sen kanssa, että hänen
suonissaan virtaa noidan verta ja että hänen voimaeläimensä karhu myös auttaa äärimmäisen
hädän tullen.
Vierailut tuonpuoleisessa ja myyttisten olentojen asuinsijoilla
ovat Roonalle jo luonteva osa elämää. Seurustelusuhde Aleksin kanssa on edennyt
jo intiimimmälle asteelle, mutta kuten pararomantiikan perinteisiin kuuluu,
varteenotettava kilpakosijakin on
tarjolla.
Roonan etiäinen uhkatilanteesta saa vahvistusta vielä Eerikiltä ja
Sampsalta: sen mukaan tyttö on jopa itse kuolemanvaarassa.
Sari Peltoniemi on osuvasti nimittänyt suomalaisesta kansanperinteestä ammentavaa tuotantoaan luomufantasiaksi. Luonnehdinta pätee
myös Heikkilän Louhen liitto- sarjaan.
Heikkilä on taitavasti suodattanut lähdeaineistoaan vetävän
juonensa tilkkeeksi. Ja uskallan veikata,
että hän on lukenut ison pinon mm. Juha Pentikäisen kansanuskoon,
kansanperinteeseen ja mytologiaan liittyviä tutkimuksia ja onpa hän tainnut
perehtyä myös shamaanirummun tekoon ihan omakohtaisesti; sen verran
elämyksellisesti ja paikkansa pitävästi myös Roonan rummun valmistusta
kuvataan.
Roonaa
opastaa rummun tekoon Siperiasta kotoisin oleva shamaani Iraida:
Rumpu oli mielestäni hieno, ja olin siitä ylpeä. Poronnahka oli pingotettu kehän ympärille nahkanauhaa apuna käyttäen, ja takapuolella maailmanpuun vänkyräinen oksa oli hyvä, käteensopiva kahva. Rummun sisäpuolen kaareen Iraida oli kehottanut minua polttamaan itselleni tärkeitä merkkejä ja nimiä. Olin kirjoittanut sinne Aleksin, Valpurin, Eerikin, Sampsan ja äidin nimet, sekä tietysti myös Louhen. Toivoin hänen suojelevan sekä minua että rumpuani. Kalistimeksi olimme tehneet ylijääneestä puusta kapulan, jonka pää oli pehmennetty pumpulilla ja nahanpalalla. Minusta esine oli aivan täydellinen, mutta vielä se ei puhunut minulle. Ei humissut, eikä lämmennyt, kun kosketin sitä. Se tarvitsi vihkimisen ja isäntähengen, muuten se oli pelkkä soitin.
Mervi Heikkilän Louhi-sarjan
kerronnan vetovoima säilyy tässä kolmannessakin osassa: murrosiän kuohut,
itsetuntemus ja muuttuva suhde läheisiin kulkevat luontevasti myyttisen tason
lomassa ilman itsetarkoituksellista tehostusta.
Lyhyet, jäntevät luvut ovat
lukijaystävällisiä, ja käyttömukavuus taataan myös nidotulla, mutta napakalla
neliskulmaisella kirjaformaatilla.
Ohessa valokuvat rouva Huun shamaanirummusta, jonka olen tehnyt Tammelassa kesällä 2009. Rummun takaa löytyy vasemmalta pieni tupas karhun turkkia ja talismaanina myös poron sarvesta vuoltu hammas...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti