Mervi Heikkilä: Louhen liitto. Haamukustannus 2015, 151 sivua, kansikuva Riikka Nikko.
Mervi Heikkilä on laventamassa repertuaariaan lastenrunoista nuorison suuntaan. Viime vuonna ilmestyi Heikkilän ja Jussi Matilaisen varhaisnuorten/nuorten kertomuskokoelma Kummajaisten
kylä, joka on ehdolla
LukuVarkaus –palkinnolle.
Kalevalan päivänä julkistettu Heikkilän Louhen liitto on
nuortenromaani.
Se on muodoltaan ihailtavan napakka, vain 149 sivua. Myös luvut ovat riittävänä lyhyitä ja juoni etenee rivakasti ja lukijaa koukuttavasti.
Heikkilä
sommittelee juonen näppärän omintakeisesti suomalaisen kansanperinteen
ja muinaishistorian pohjalle.
Vaikka
romaanin aikajänne ulottuu aina 1500-luvun noitavainoihin asti, niin silti teos on tiukasti paalutettu nykyhetkeen.
9. luokkalaisen Roonan maailmalta
putoaa pohja pois, kun hän saa kuulla, ettei hänen äidiksi luulemansa Birgitta onkin
todellisuudessa kasvattiäiti.
Roonan biologinen äiti, Valpuri, haluaa kiireesti tavata
tyttärensä. Roonan suvun juuret juontavat Romentolan perinnetilalle, jonne hän
lähtee vastahakoisesti heti kesäloman alkamisen jälkeen itselleen entuudestaan vieraiden ihmisten hoteisiin.
Roona
on toki aina tiennyt olevansa erilainen kuin muut ikäisensä. Hän on pienestä
pitäen halunnut puuhamaita enemmän Ähtärin eläinpuistoon ja Korkeasaareen.
Luontokuvausharrastuksessaan hän on huomannut, että saa yhteyden eläimiin ja
pystyy jopa vaikuttamaan niiden käytökseen!
Hauskasti
romaani antaa huutia Lönnrotin Kalevalalle:
– Roona, kaikki meistä eivät elä samassa maailmassa. Vanhoille tämä maailma on vähän toisenlainen. Siis todella vanhoille. Esimerkiksi sellaisille, jotka ovat syntyneet jo 1500-luvulla ja tehneet vaikka mitä. Niin kuin vaikka käyneet… Tuonelassa, äitini selitti katkonaisesti.
– Häh?
Tiesin taas kuulostavani idiootilta, mutta en saanut suustani ulos mitään järkevämpää.
– Louhen liittoon kuului, että saatiin tulla takaisin, tai jouduttiin. Me ollaan täällä pitämässä Louhen omasta huolta. Riistamaista, kalavesistä, karjasta, Valpuri selitti.
– Louhi, siis se Kalevalan Louhi?
– Lönnrotin Louhi, pyh! Valpuri melkein sylkäisi.
– Sen miehen nimeä ei täällä ääneen lausuta, pelkkää valetta Louhesta, valetta! Lönnrot pilasi Louhen pyhän nimen ja maineen laittamalla sen Pohjan Akalle. Louhi on kasvun jumala, äiti ja synnyttäjä. Hän oli vanhoista mahdeista viimeinen, joka enää välitti ja kulki maan päällä. Mutta papit, ne mustat korpit, ja kateelliset isännät ja emännät pilasivat kaiken. Syyttivät noituudesta, polttivat ja mestasivat meikäläisiä. Varastivat Louhen karjaa, pilasivat kalavesiä, niittivät heinäsuot, veivät karjaonnen.
Valpurin ääni kohosi, silmät kiilsivät pelottavina ja kasvot vääntyivät rumiksi ikivanhasta vihasta. Astuin vaistomaisesti askeleen taaksepäin.
– Lönnrot oli oman aikansa lapsi. Kalevalan kokoaminen oli valtava uroteko, ei voi vaatia, että kaikki yksityiskohdat olisivat ihan kohdallaan, äiti lepytteli.
Valpuri
tarvitsee Roonan apua päästäkseen Tuonelasta tulleen pahan hengen jäljille.
Vaikka Roona murroiän uhmassa luokitteekin Valpurin hoitolaitokseen kuuluvaksi muinaisjäänteeksi, joka
pudottelee puheenparteensa vanhan kansan viisauksia ja ennusmerkkejä, niin vähitellen luottamus outoon naiseen
kasvaa, ja samalla tytön tietämys oman identiteettinsä vivahteista antaa hänelle uusia
voimia. Kaveripohjalta alkanut ystävyys Roonan tavoin luontokuvauksesta
innostuneen Aleksin kanssa vankentuu seikkailun kliimaksissa lukijan odotusten
mukaisesti.
Roona
lähtee Valpurin kanssa mystiselle matkalle Turkuun. Takaisin Romentolaan palaamisen jälkeen otetaan yhteen
pahan kanssa niin, että hengenlähtö on lähellä.
Louhen liitto todentaa taas hauskasti, kuinka tietyt painotukset ja aihepiirit näyttävät yleistyvän lähes kertaheitolla samanaikaisesti: Mervi
Heikkilän nuortenromaanissa on paljon samaa mystiikan ja nykynuoruuden risteytymää kuin Sari Peltoniemen muutaman vuoden takaisissa nuortenromaaneissa (Tammi). Vahvojen, karismaattisten naissankarien osalta se tuntuu niin ikään olevan liittoutunut Maria Turtschaninoffin Maresin
ja kevään esikoiskirjailijan Iida
Sammaliston Tähtimosaiikin (Otava) kanssa.
... ja manan majoilla tai kuolleiden valtakunnassa käyminen tuntuu sekin olevan nuortenkirjoissa vähin erin melkein arkipäiväistymässä (vrt. Jenna Kostetin Lautturi, Robustos 2014, ja Henrika Anderssonin Sirpale sielua, Schildts & Söderströms 2014.
Louhen liittoon on tehty Kalevalaan niveltyvät tehtäväpaketit
6.–9.-luokkalaisille ja ne löytyvät Haamukustannuksen materiaalipankista.
Kirjan
suurin ongelma potentiaalisen lukijakunnan houkuttelun kannalta liittyy sen visuaalisen ilmeeseen. Neliskulmainen nidottu
formaatti yhdistää Haamu-kustannuksen kaikkia julkaisuja. Perinteisestä
nuortenkirjasta poikkeava koko ja sidosasu voi olla lukijoiden kannalta jopa
houkutin (sama formaatti oli myös Vilja-Tuulia
Huotarisen valoa valoa valoa -romaanissa).
Riikka Nikon patsaan tai toteemin
kaltainen kansikuva silmänsä sulkeneesta ja sisäänpäin kääntyneestä Louhesta
hirvensarvineen ei kuitenkaan tee oikeutta vetävälle tarinalle. Samankaltainen kansikuvan liian pysähtynyt
tunnelma vaivasi myös Hannele
Huovin hienoa varhaisnuorten ja -nuortenromaania Höyhenketjua (Tammi 2002). Liian staattinen kansikuva ei nuorta lukijaa oman kokemukseni mukaan liiemmin houkuttele.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti