Taas on Lastenkirjahyllyn kotimaisten
lasten- ja nuortenkirjojen vuosikatsauksen aika.
Hieman yllättäen itsenäisyyden
juhlavuosi ei juurikaan näkynyt lasten- ja nuortenkirjatarjonnassa muutamaa
kiinnostavaa poikkeusta lukuun ottamatta. Rautaisen asiantuntijatiimin, Tytti Issakaisen, Kaisa Häkkisen ja Maisa Tonterin A sanoi Agricola on toteutukseltaan
kompakti lasten kuvatietokirja suomen kielen isästä, Mikael Agricolasta (kuv. Pekka Rahkonen, Lasten Keskus). Laila Kohosen oman isän nuoruusmuistoihin perustuva Miehuuskoe 1917 (Otava) on ansiokas lasten-
ja varhaisnuortenromaani, jossa Suomen historian murroshetkeä työstetään
elämyksellisesti 12-vuotiaan keskushenkilön, Vilhon, kokemusten tasalta.
Tietokonepelit ja digimaailma näkyvät tänä
vuonna lasten- ja nuortenkirjoissa monin variaatioin. Vanhempien huoli liiasta
pelaamisesta käynnistää Jari Mäkipään sarjan
avauksen Masi Tulppa: Pääsy
kielletty! (Otava), jonka päähenkilönä on peleihin koukuttunut poika. Saku Heinäsen Zaida ja taistelupari (Tammi) sysää Zaida-tytön pelimaailmaan. Tuula Kallioniemen Villi viikko (Otava) uhkaa
muodostua kolmen varhaisnuoren piinaviikoksi, kun mummo takavarikoi heidän
puhelimensa.
Elina Lappalaisella on
nerokas tuotekonsepti: parin vuoden takainen aikuisten tietokirja Pelien valtakunta: miten suomalaiset
peliyhtiöt valloittivat maailman (Atena 2015) näkyy pohjatekstinä
yhdessä Jussi Kaakisen kanssa
toteutetussa lasten tietokirjassa Nyt
pelittää! Miten pelejä tehdään (Tammi).
Lasten- ja nuortenromaaneissa kerronta näyttää
muuttuvan entistä säpäleisemmäksi. Kaj
Korkea-ahon ja Ted
Forströmin Zoo!: Viraalit nerot (Otava)
tähtää selvästi Jeff Kinnleyn Neropatin päiväkirjojen suomalaiseksi
vastineeksi. Lapset ja nuoret jumppaavat monilukutaitoa jo
digialustoilla riittävästi, eikö kirjoissa voisi keskittyä vetävän
juonivetoiseen tarinaan ilman ulkokirjallisia koukkuja?
Kiitettävän moni nuortenkirjailija on
ottanut jo haasteen kirjoittaa tiiviistä, helppolukuista mutta silti erittäin
latautunutta tekstiä kohderyhmälle, joiden arjessa kirjat ja lukeminen ei enää
ole se ykkösasia. Kirsti Kurosen Pönttö (Karisto) pystyy
kiteyttämään alle sataan sivuun nuoruuden perustunnot, angstin,
seksuaalisuuden, minäkuvan eheytymisen ja armollisuuden omaa
keskeneräisyyttäkin kohtaan. Tätä lisää!
Vuoden 2017 lasten- ja nuortenkirjojen
kiinnostavana teemana on perhedynamiikan täydellinen puuttuminen, joka usein
juontaa vanhempien ongelmista. Lapsi tai nuori joutuu selviytymään vastuksista
yksinään ja osoittautuu etenkin nuortenromaaneissa jopa vanhempiaan
viisaammaksi.
Nadja Sumasen Terveisin Seepra (Otava) on
äitikuvansa osalta kylmäävää luettavaa. Jukka Behmin Pehmolelutytössä (WSOY)
päähenkilötytön vanhemmat eivät liioin näe tai halua nähdä tyttärensä
todellisuustajun vinksahdusta.
Lapsen pahin pelkokin uskalletaan jo
esittää kuvakirjassa: Hannamari
Ruohosen Kadonnut äitini (S
& S) kertoo leikki-ikäisestä tytöstä, jonka äiti lähtee yllättäen pois
kotoa, ja tyttö jää kahden isän kanssa. Ilja Karsikkaan kuvakirjassa Amos ja sumupuu (Etana
Editions) pienen pojan masentuu eikä pysty toimimaan pienperheen huoltajana.
Kotimainen lasten ja nuorten fantasia on
etsinyt mukavasti uusia uomia. Kansainvälisten hittiteosten kannoilla ei
juurikaan hännystellä, vaan etsitään aivan omintakeisia kerrontakeinoja, miljöitä
ja teemoja.
Jo useamman vuoden trendi, dystopiat, näyttäisi
jo hiipuvan. Uusin suuntaus on jo nurkan takana, eli maailmanlopun tunnelmista
siirrytään jo pian utopioihin. Kiinnostavaa on silti, että dystooppiset
tulevaisuuden näkymät siirtyvät myös nuoremmille lukijoille suunnattuihin
teoksiin, mutta ilman ylenpalttista maailmantuskaa.
Sadun tenho näkyy nyt ennen muuta
saturomaaneissa. Karin Erlandssonin Pärlfiskaren (kuv. Tuuli Toivola, S
& S, suom. Helmenkalastaja, suom.
Tuula Kojo, S & S) ja Magdalena
Hain & Teemu Juhanin Kurnivamahainen
kissa (Karisto) ammentavat klassisten satujen maailmasta.
Kotimaisen kuvakirjallisuuden
valtavirtaa ovat kuvakirjasarjat. Itsenäisiä ja omavaloisia kuvakirjoja
ilmestyy entistä vähemmän. Anja
Portinin & Aino-Maija Metsolan Ava ja oikukas trumpetti (WSOY) sekä Esko-Pekka & Tuula Tiitisen Pienenpieni (Tammi) kertovat
lastenkirjoissa perinteisen identiteetin etsinnän ja kasvun tarinan
runollisesti mutta sopivan tiiviisti. Pasi
Pitkäsen Kadonneiden eläinten
saari (WSOY) on monen ikäisiä kiinnostava, visuaalisesti runsas
kehitystarina, jossa on klassisista poikakirjojen seikkailuista tuttua
intensiteettiä.
Rohkeat irtitotot – sekä kuvan että
kerronnan osalta – ovat kuvakirjoissa entistä enemmän pienten kustannuskentän
toimijoiden tai suomenruotsalaisten kustantamoiden, S & S:n ja Förlagetin, heiniä.
Yksi vuoden visuaalisista ilopillereistä on Jenni Ropen kuvakirja Pallen
ja Monkon kumma päivä (Etana Editions).
Fantasiavetoiset kotimaiset sarjat ovat
selvästi lyhentyneet. Lieneekö selityksenä kustantajien lyhytpinnaisuus vai
kirjailijoiden kokeilunhalu? Trilogiat yleistyvät tai tehdään teospareja. Anne Leinosen Kirjanoita (WSOY) ottaa
nasevasti kantaa lukemisen eli ”kirjasieluisuuden” ja perinteisen kirjan
puolesta. Kirjanoita täydentyy
ensi vuonna Noitakirjalla.
Lukutaidon alkuun sopivien kotimaisten
lastenromaanien määrää ja laatua tulisi lisätä rutkasti nykyisestä. Kun samaan
aikaan kuullaan äänenpainoiltaan yhä ponnekkaammaksi muuttuvaa aikuisten
huolipuhetta lasten vähentyneestä vapaa-ajan lukemisesta, tulisi kaikkien
kustantajien panostaa isosti aiheiltaan kiinnostavien, juonen kehittelyltään jäntevien
ja laadukkaasti kuvitettujen kirjojen kustantamiseen. Typografia ja taitto ovat
ensiarvoisen tärkeitä helppolukuisuuden työkaluja. Pienempienkin kustantamoiden
lastenromaaneissa olisi usein ainesta lukutaidon alkuvaiheeseen, mutta liian täyteen
pakatut sivut ja vähäinen tai amatöörimäinen kuvitus vesittävät hyvät aikeet.
Tässä rouva Huun kuusi nostoa vuoden
2017 kotimaisesta lasten- ja nuortenkirjatarjonnasta. Perinteiseen tapaan
listauksessa on pyritty huomioimaan eri ikäiset lapset ja nuoret.
Vuokko Hurme: Kiepaus, kuv. Susanna Iivanainen, S & S 2017.
Dystooppinen, mutta toivoa kohti kurkottava lastenromaani maailmasta, joka on kääntynyt nurinniskoin. Lukijan mielikuvia ja mielikuvitusta haastetaan kiitettävästi. Romaanissa on tähän aikaan pätevä viisaus: jos haluaa selvitä, on toimittava yhteisöllisesti.
Kiepaus on arvioituu elokuussa Lastenkirjahyllyssä.
Kiepaus on arvioituu elokuussa Lastenkirjahyllyssä.
Riina Katajavuori & Salla Savolainen: Mennään jo naapuriin, Tammi.
Lasten tietokirja on ajan hermolla ja ottaa kantaa. Samojen tekijöiden kymmenen vuotta sitten ilmestynyt Mennään jo kotiin on saanut sisarteoksen, jossa näkyy suomalaisen yhteiskunnan moniarvoistuminen. Kirjassa vieraillaan perheissä, joissa eletään monikulttuurista arkea. Havainnot pysyttelevät visusti lapsen tasalla ja kuvitus taltioi oivaltavasti kotien miljöötä.
Mennään jo naapuriin on arvioitu lokakuussa Helsingin Sanomissa.
Lasten tietokirja on ajan hermolla ja ottaa kantaa. Samojen tekijöiden kymmenen vuotta sitten ilmestynyt Mennään jo kotiin on saanut sisarteoksen, jossa näkyy suomalaisen yhteiskunnan moniarvoistuminen. Kirjassa vieraillaan perheissä, joissa eletään monikulttuurista arkea. Havainnot pysyttelevät visusti lapsen tasalla ja kuvitus taltioi oivaltavasti kotien miljöötä.
Mennään jo naapuriin on arvioitu lokakuussa Helsingin Sanomissa.
Jukka Laajarinne &
Elina Warsta: Multakutri ja suon salaisuus, WSOY.
Vähän erilainen
kuvakirja klassikkosatuja höystäen. Vahva teksti on saanut kupeesensa
dynaamisen kuvituksen, joka imaisee lukijan synkän metsän syövereihin.
Multakutri ja suon salaisuus on arvioitu toukokuussa Lastenkirjahyllyssä.
Multakutri ja suon salaisuus on arvioitu toukokuussa Lastenkirjahyllyssä.
Minna Lindeberg &
Jenny Lucander: Snön över Azharia; Förlaget, suom. Lumi Azharian yllä, suom. Maarit Halmesarka,
Teos.
Suomenruotsalaiset
kirjailijat, kuvittajat ja kustantajat uskaltavat vielä tehdä kokeellisempaa lastenkirjallisuutta lapsille, ilman tiukkaa
kohderyhmälaputusta ja lukijan holhousta. Tyttöjen ystävyydestä kertovan kirjan voi lukea kouluikäisten kuvakirjana, kuvitettuna pienoisromaanina tai säeromaanina.
Arja & Emma
Puikkonen: Äänihäkki, kuv. Paula Mela, Otava.
Intensiivinen ja
omintakeinen saturomaani puhuu kauniisti myyteistä, mielikuvituksesta ja
yhteistyön eheyttävästä voimasta. Äänihäkissä on samaa ikiaikaista lastenkirjaviisautta kuin Astrid Lindgrenin rakastetuissa teoksissa.
Laura Ruohonen &
Erika Kallasmaa: Tippukivitapaus, Otava.
Laura Ruohosen kieli säkenöi ja svengaa. Siinä on moderni sointi, mutta taustalla on vanhan kansanrunon perinpohjainen tuntemus ja ymmärrys runon – ja suomen kielen – monipuolisista käyttömahdollisuuksista. Kuva ja sana muodostavat saumattoman kokonaistaideteoksen.
Laura Ruohosen kieli säkenöi ja svengaa. Siinä on moderni sointi, mutta taustalla on vanhan kansanrunon perinpohjainen tuntemus ja ymmärrys runon – ja suomen kielen – monipuolisista käyttömahdollisuuksista. Kuva ja sana muodostavat saumattoman kokonaistaideteoksen.
Tippukivitapaus on arvioitu toukokuussa Lastenkirjahyllyssä.
Huomenna keskiviikkona julkistetaan
Kirjasäätiön Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia -ehdokkaat.
Esivalintaraadissa ovat olleet
puheenjohtajana kirjastovirkailija Keth Strömdahl ja muina jäseninä graafinen suunnittelija Ilona Ilottu ja
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja Tommi Laitio.
Lopullisesta palkinnonsaajasta päättää laulaja Anna Puu.
Lopullisesta palkinnonsaajasta päättää laulaja Anna Puu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti