Astrid Lindgren & Björn Berg: Eemelin verstashuoneessa -pahvisalkku: sis. kirjat Eemeli ja keittokulho; Eemelin sadas puu-ukko; Eemeli ja Liinan poskihammas; Se Eemeli, se Eemeli. Suomentaneet Kerttu Piskonen ja Aila Meriluoto. 30 s. WSOY 2013.
Uskottava se on: Astrid Lindgrenin pellavatukkainen
pojannassikkakin täyttää tänä vuonna jo 50 vuotta!
Ensimmäinen Eemelistä kertova kirja Emil i Lönneberga ilmestyi Ruotsissa vuonna 1963.
WSOY juhlistaa Eemelin
tasavuosia julkaisemalla kantokahvalla varustetun pahvisalkun tai oikeammin sanottuna verstashuonelaatikon, joka toimittaa samalla pienen kirjahyllyn ja nukkekodin virkaa.
Juhlasalkun parasta antia ovat Björn Bergin neliväriset kuvitukset. Teksti on ladottu pienen-pieneksi, mutta toisaalta lapsi rakastaa juuri tällaisia hyvin käteen sopivia kirjoja.
Hiukan kummalliselta tuntuu tosin se, että Eemelin ja keittokulhon kohtaaminen tulee nyt kuvatuksi kahdessa kirjassa: Se Eemeli, se Eemeli- ja Eemeli ja keittokulho -kirjoissa.
Hiukan kummalliselta tuntuu tosin se, että Eemelin ja keittokulhon kohtaaminen tulee nyt kuvatuksi kahdessa kirjassa: Se Eemeli, se Eemeli- ja Eemeli ja keittokulho -kirjoissa.
Neljän nelivärikuvitetun pikkukirjan lisäksi pakettiin kuuluvat pahviset, jalustalla seisovat leikkifiguurit Eemelistä, Iidasta, Possu-ressusta, Nilkku-Lotta -kanasta ja kissasta.
Jos 2000-luvulla julkaistaisiin vastaava kirja kolttosia ja kepposia tekevästä eläväisestä pikkupojasta, niin hän saisi oitis otsaansa ADHD-leiman. Myös Eemelin lievästi sanottuna aggressiivinen ja fyysistäkin kuritusta kaihtamaton Anton-isä joutuisi varmasti lastensuojelun silmätikuksi.
Paras lastenkirjallisuus näyttää
usein syntyvän kirjoittajan omista lapsuusmuistoista. Astrid Lindgrenillä oli
taito siirtää Smoolannin Vimmerbyssä Näsin tilalla viettämänsä onnellisen
lapsuuden aistivoimaiset kokemukset kirjoihinsa ilman pinnistelyn ja
kirjallisen keimailun tuntua.
Lapset ovat lukijoina erityisen herkkävaistoisia:
he oivaltavat nopeasti tällaisen kirjailijan vilpittömyyden ja ottavat hänen
tarinansa omikseen. Näin on käynyt myös Eemelille.
Lindgren on kertonut
nauttineensa eniten juuri Eemeli-kirjojen kirjoittamisesta. Hän on
kirjannut niihin suoraan isältään kuulemiaan tarinoita tämän omasta lapsuudesta.
Lindgrenin isä oli
maanviljelijä. Perheeseen syntyi neljä lasta, joista Astrid oli toiseksi
vanhin.
Lindgren on Margareta Strömstedtin
elämäkerrassa nimennyt
lapsuudestaan kaksi tärkeää asiaa: turvallisuuden ja vapauden. Oli
turvallista elää vanhempien kanssa, jotka välittivät toisistaan: he esimerkiksi halasivat toisiaan lastensa nähden, mikä oli 1900-luvun alussa vielä melko
harvinaista. Vanhemmat olivat myös tarpeen tullen käytettävissä mutta antoivat
muutoin lastensa viilettää vapaasti ympäri tilaa:
Omassa leikkielämässämme olimme ihanan vapaita, eikä meitä vahdittu koskaan. Ja me leikimme leikkimästä päästyämme – onkin suoranainen ihme ettemme leikkineet itseämme hengiltä. Kiipeilimme kuin apinat puissa ja katoilla, hypimme alas lautatapulien ja heinäkasojen päältä niin että sisukset tärähtelivät, ryömimme hengenvaarallisissa tunneleissa sahanpurukasoissa, uimme joessa kauan ennen kuin opimme uimaan ja unohdimme autuaasti äidin kiellon mennä syvemmälle kuin napaan asti. Mutta me kaikki neljä selvisimme hengissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti