Finlandia Junior
-palkinnon sai hetki sitten Helsingin Kansallisteatterissa järjestetyssä ensimmäisessä
Finlandia-palkintojen tripla-julkistustilaisuudessa Nadja Sumanen nuortenromaanistaan Rambo (Otava 2015).
Rambo on tekijänsä
vahva esikoinen, joka seuloontui aiemmin voittajaksi myös Otavan
nuortenromaanikilpailussa.
Ylen ykkösen
Kulttuuricocktail-ohjelmassa eilen keskiviikkona haastateltu Sumanen ihmetteli päähenkilö-poikaan, Ramboon, mediassa ja muissa nostoissa lyötyä ADHD-leimaa, sillä kirjassa ei
suoraan sanota pojan ”kärsivän” tästä nelikirjaimisesta diagnoosista.
Sumanen ei ole omien sanojensa mukaan halunnut
kirjoittaa ERITYISnuoresta, ja kokeekin hämmennystä, että Ramboa on nyt liiaksi
diagnoosilaputettu.
Rambo itse miettii
leimaansa tähän tapaan:
Tunsinko olevani erilainen? En tuntenut. Minä olin. Siksi kai koulu meni alkuun niin kuin meni. En pysynyt penkillä vaan pyrin valumaan sen alle.
Päiväkodissa ja koulussa Rambo on läpikäynyt
monia hyväätarkoittavia hoitomenetelmiä: Muksu-oppia, Kiva-tunteja,
Sopu-päiväkirjoja, syyseuraussuhdekuvia ja aggressionhallintaa.
Oikeastaan sekä Rambon että hänen yksinhuoltajaäitinsä
kohtaloksi on koitunut hyvää tarkoittavien ulkopuolisten tahojen mönkään menneet väärät diagnoosit.
Äidin pitkäaikainen, psykoosiksi äityvä
masennuskin saa nimittäin lopulta lääketieteellisen ja lääkkeillä korjattavan selityksen.
Kulttuuricocktailin haastattelussa Sumanen pohti,
kertooko tämä leimaamisen tarve jotakin tästä ajasta; koemmeko, että hämmentäville asioille on helpottavaa antaa nimiä, joiden kautta ilmiöitä, erityispiirteitä, ominaisuuksia on ikään kuin helpompi myös käsitellä.
Naistenlehtien, perhelehtien ja vauvalehtien henkilöhaastatteluissa vakava sairaus, diagnoosi tai rankat elämänkokemukset ovat valtavirtaa. Seesteinen ihminen ilman mitään havaittavaa rosoa ei ketään näytä kiinnostavan.
Naistenlehtien, perhelehtien ja vauvalehtien henkilöhaastatteluissa vakava sairaus, diagnoosi tai rankat elämänkokemukset ovat valtavirtaa. Seesteinen ihminen ilman mitään havaittavaa rosoa ei ketään näytä kiinnostavan.
Sumasen Ramboa tekee
mieli verrata Mark Haddonin Yöllisen koiran merkilliseen tapaukseen, jossa päähenkilön
Asperger sai niin ikään kirjailijan alkuperäistä ajatusta laajemman
noston kirjallisessa julkisuudessa.
Muistan hyvin, että
lukiessani Haddonin kirjan Terhi Leskisen suomennoksena vuonna 2003, ajattelin, että päähenkilön tempoilu ja äkilliset mielenilmaisut voisi
tulkita kenen tahansa murrosikäisen ns. normaaliksi kasvukuohaksi.
Kymmenen vuotta myöhemmin, 2013, näin romaanin
pohjalta tehdyn näytelmäversion National theatren livescreen-lähetyksenä Haddonin teoksen dramatisoinnin The Curious incident of
the dog in the night-time ja heti sen perään Tampereen Työväen Teatterin
tulkinnan, jossa Jyrki Mänttäri näyttelee Christopherin roolin vahvasti. Niissä päähenkilön Asperger-piirteet on kirjoitettu enemmän näkyviin myös
visuaalisesti ja liikekielen kautta.
Tampereen Työväen teatterissa näytelmän käsiohjelman kupeessa oli esillä ja ostettavissa myös Aspergerin syndroomasta kertovia kirjoja.
Niin sanottujen erityisnuorten
nostaminen lasten- ja nuortenkirjallisuuden päähenkiöiksi on toki myös selitettävissä sillä, että lapsia diagnosoidaan nykyisin aikaisempaa herkemmin ja varhaisessa vaiheessa. Myös tutkimustietoa on tarjolla entistä enemmän ja tietoa tuotetaan nopeasti myös popularisoituun muotoon, johon kirjailijoiden on helppo tarttua.
Sumanen on
toimintaterapeutin työssään arvatenkin kohdannut näitä Rambon sielunsiskoja ja -veljiä, ja hän on eittämättä ammentanut asiantuntemusta omasta työstään.
Rambo – diagnoosin kera tai sitä ilman – ei kuitenkaan ole mikään uusi ilmiö kotimaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden valtavirrassa.
Lukuisilla 2000-luvun
nuortenromaanien tyttökirjasankareilla on paniikkihäiriö.
Maria Aution Varjopuutarhan (Karisto 2014) päähenkilötytössä on autismin piirteitä.
Marianne Kulmalan Saku, spesiaalilapsi- ja Rufus, spesiaalilapsi - selkokirjoissa (Aivoliitto 2014 ja 2015) kerrotaan ADHD:sta ja Touretten syndroomasta pienten päähenkilöpoikien ominaispiirteinä.
Maria Aution Varjopuutarhan (Karisto 2014) päähenkilötytössä on autismin piirteitä.
Marianne Kulmalan Saku, spesiaalilapsi- ja Rufus, spesiaalilapsi - selkokirjoissa (Aivoliitto 2014 ja 2015) kerrotaan ADHD:sta ja Touretten syndroomasta pienten päähenkilöpoikien ominaispiirteinä.
Marika Uskalin lasten-
ja varhaisnuortenromaani Pietari, Nella ja kulmakunnan kauhu (WSOY 2006) kertoo
ADHD-pojasta, joka aiheuttaa vipinää kaveriporukkaan edesottamuksillaan.
Erityisherkkyyttä on käsitelty
Sari Peltoniemen tarinassa Tyttö, joka ei halunnut tietää (sis. tarinakokoelmaan Ainakin tuhat laivaa, kertomuksia täältä ja muualta, Tammi 2005).
Briitta Hepo-ojan Siilin kuolema -nuortenromaanin (Myllylahti 2015) päähenkilöpojan herkkyys hämmentää uraohjusäitiä, ja äiti rauhoittuu vasta, kun hän keksii antaa pojalle erityisherkän lapsen diagnoosin.
Briitta Hepo-ojan Siilin kuolema -nuortenromaanin (Myllylahti 2015) päähenkilöpojan herkkyys hämmentää uraohjusäitiä, ja äiti rauhoittuu vasta, kun hän keksii antaa pojalle erityisherkän lapsen diagnoosin.
Kaija Juurikkalan lastenromaanissa Aada ja pimeyden lapset (WSOY 2007) päähenkilötyttö on niin ikään herkkä, puhumaton ja kenties autistinen.
Näiden erityislasten ja -nuorten
keskellä välillä tuntuu siltä, että ihan lattea peruslapsuus- ja nuoruus, jota ei ole
laputettu mitenkään, alkaa olla jo tuiki-harvinainen.
Mutta mutinat sikseen.
Sumasen Rambo on täysipainoinen, kieleltään nautittavan vivahteikas ja ihmiskohtaloissaan iholle tuleva esikoisromaani oikullisesta nuoruudesta.
Sumasen Rambo on täysipainoinen, kieleltään nautittavan vivahteikas ja ihmiskohtaloissaan iholle tuleva esikoisromaani oikullisesta nuoruudesta.
Suomen Viron Institutiin johtajan, Anu Laitilan, valintaa voi pitää onnistuneena. Laitilan palkinnonjakotilaisuudessa pitämä puhe osui sekin hyvin maaliinsa.
Hyvästä on helppo pitää.
Hyvästä on helppo pitää.
Yleisradion Kulttuuricocktail-ohjelmassa 5.-6.-luokkalaisten koululaisten varjoraadissa Rambon päihitti hiuksen-hienosti Tuula Kallioniemen Pako.
Olen arvioinut Rambon
Helsingin Sanomiin.
Lastenkirjahylly
onnittelee lämpimästi Nadja Sumasta.
Ja tässä yhteydessä erityiskiitoksen ansaitsee myös kirjan vangitseva Jaakko Ollikaise kansikuva.
Muokattu 3.10.2017, lisätty tieto kansikuvan tekijästä.
Muokattu 3.10.2017, lisätty tieto kansikuvan tekijästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti