Kuluvalla viikolla vietetään valtakunnallista
lukuviikkoa. Lukukeskuksen koordinoiman lukuviikon teemana on tänä vuonna Monta tietä tarinaan.
Lukuviikko 2016 kokoaa yhteen lukemisen monet muodot. Pelit, elokuvat,
sarjakuvat ja sosiaalinen media toimivat nykyisin porttina lukemiseen ja omien
suosikkikirjojen löytämiseen.
Rouva Huu on noteerannut, että tällaiset uudenlaiset lukemaan
innostamisen keinot lisääntyvät
jatkuvasti suomalaisessakin lasten- ja nuortenkirjallisuudessa.
Vuorovaikutteisuudesta ja elämyksellisyydestä on tullut
trendikästä, ja tässä lukevien lasten ja nuorten asennekasvatuksessa
lukuharrastukseen aiemmin liitetty intiimiys ja yksityisyys ovat jääneet
takavasemmalle.
Nähtäväksi jää, onko tällainen lukuharrastuksen joukkoistamisen
yleistyminen kustantamoiden markkinointiosastojen ohimenevä paniikkireaktio lasten ja nuorten väheneväksi
ounailtuun lukuharrastukseen vai piankin vakiintuva uusi ja tehokas toimintastrategia.
Pitäisikö siis jo puhua aivan uudesta modernista lasten- ja nuortenkirjaformaatista, jossa kohderyhmä halutaan ottaa
entistä tasa-arvoisemmin mukaan jopa
kirjan suunnitteluun ja kirjoitusprosessiin sekä tarjota lukijalle myös myöhemmin lukukokemusta täydentäviä interaktiivisia elämyksiä?
Kiinnostava on Bjørn Sortlandin kirjoittaman Kepler62-sarjan
kakkososan, Lähtölaskennan, norjalainen markkinointi youtube-trailerilla, jossa
päähenkilö Marie vloggaa suoraan tapahtumien ytimestä kirjan potentiaalisille lukijoile.
Nuortenkirjallisuuden interaktiivisina varhaisina pioneeriteoksina voi pitää Tuija Lehtisen nuortenromaania Sara@crazymail.com (Otava 1998), jossa punkkarityttö Sara surffailee
luontevasti netissä ja löytää vertaistukea netin keskustelupalstoilta sekä Karo Hämäläisen & Tapani Baggen
Juhan ja Olan nettikirjeenvaihtoon perustuvaa viisiosaista sarjaa (Tammi
2002-2007).
Reijo Vahtokarin Peliin kadonnut poika (Otava 2004) sekä Ritva Toivolan aikamatkafantasiat Salaiset aikamatkat ja Arvaamaton aikamatka (Tammi 2003 ja
2005) ammensivat nekin tietokonepelien maailmasta samaan tapaan kuin Timo Parvelan & Bjørn Sortlandin viime
vuonna alkanut Kepler62-sarja.
Tänä
vuonna Suomessakin vieraillut skotlantilainen teinityttö Estelle Maskame (DIMILY - Rakastan; DIMILY - Kaipaan, Gummerus 2016) teki kirjallisen läpimurtonsa Wattpadiin
kirjoittamillaan DIMILY-teksteillä, joita hän mainosti myös Twitterissä ja saavutti
pian neljä miljoona lukijaa. Tässä vaiheessa kustantajakin kiinnostui ilmiöstä.
Zoe Suggin Girl Online -nuortenromaani (WSOY 2016) kertoo Pennystä, joka
kirjoittaa blogia. Brittiläinen Zoe Sugg on suosittu youtube-vloggaaja. Tällaiset osin pintaliitojulkisuudenkin mielikuvilla ratsastavat kirjamarkkinoinnin keinot kannustavat nuoria paitsi unelmoimaan julkisuudesta myös toteuttamaan vastaavanlaisia menestystarinoita.
Maskamen ja Suggin metodia on Suomessa toteuttanut
jo aiemmin Aleksi Delikouras, joka
loi Nörtti-ilmiön ensin youtube-videoilla ja vasta myöhemmin lanseerasi samasta
sankarista kertovat Nörtti-kirjat
(Otava 2012–2014).
Ronja Salmen Ystäväni hevonen -brändi
lanseerattiin alun perin Yleisradion Summeri-nuortenohjelman
kautta alkaneena videoblogina, joka myöhemmin jatkui Yleisradion sivujen
kautta linkitettynä Ystäväni hevonen -blogina. Salmi on
myös aktiivinen Instagramissa.
Juuri ilmestynyt Paula Norosen Supermarsu-kirjasarjan uusi osa Supermarsu ja lasten valtakunta (Tammi
2016) levittäytyy sekin nettiin: yksi sarjan lapsipäähenkilöistä, Simo, ryhtyy
pitämään vlogia, jonka luvataan olevan ”täynnä hulluttelua”.
Eilen
Porissa pidetyssä Taaperotarinoita ja riimikylpyjä -sanataideseminaarissa
esiintynyt lastenkirjailija Veera Salmi
kertoi Puluboi-kirjojen synnystä.
Salmi käytti niin sanottua legolaatikkometodia testatessaan lasten
mielenkiinnon kohteita ja kerronnan rakennetta.
Salmen lukiessa ääneen päiväkotiryhmälle Eduard Uspenskin Fedja-setää
hän huomasi, että tietyissä kohdissa lapsien kiinnostus kuuntelemiseen
herpaantui ja lapset valuivat muihin toimiin, mm. rakentamaan legoilla.
Tässä
vaiheessa Salmi haastatteli lapsia, minkälaisesta sisällöstä he itse pitäisivät
heille luetuissa kirjoissa. Puluboin raakaversioita lapsille lukiessa hän
sitten sijoitteli lasten toivomia ripulijuttuja ja mainoskatkoja kohtiin,
joissa mielenkiinto olisi muuten lopahtanut. Myös Tatu Kokko (Rob McCool ja
Krimin jalokivi, Icasos 2015) ja Ronja Salmi ovat kuunnelleet lukijoiden
toiveita ja osallistaneet heitä mukaan nuortenromaanien käsikirjoituksen
juonenkäänteiden suunnitteluun.
Kiinnostava ennakkomarkkinointitempaus
järjestettiin alkuvuodesta Instagramissa myös esikoiskirjailija K. K. Alongin liittyen Kevätuhrit-nuortenromaaniin (Otava 2015) hyvissä ajoin
ennen sen ilmestymistä. Instagramin kautta oli nimittäin mahdollisuus
stailata itsestään yksi romaanin
päähenkilöistä. Voittajat pääsivät sitten kirjan lopulliseen kansikuvaan!
Julkisuushakuisen nuortenkirjamarkkinoinnin toista, pedagogisempaa
laitaa edustaa Haamu Kustannuksen Haamukoulu-hanke. Lukuviikolla avautuvat linkit Haamu Kustannuksen julkaisemiin lasten- ja
nuortenkirjoihin suunniteltuihin Haamukoulu-opetuspaketteihin, jotka on asiasanoitettu ja
teemoitettu eri oppiaineiden mukaan sekä kerrottu, mille luokkatasolle kukin
opetuspaketti soveltuu.
Opetuspakettien tehtävät eivät liity ainoastaan
äidinkieleen vaan usein kirjojen lukemisen voi yhdistää melkeinpä mihin tahansa
muuhunkin oppiaineiseen, kuten biologiaan, maantietoon, uskontoon,
ilmaisutaitoon, kuvataitoon, historiaan, liikuntaan, terveystietoon tai
käsityöhön.
Paketteihin liittyy oheismateriaaleja, kuten
kirjatrailereita tai opetusta tukevia pelejä. Oman Haamukoulun tuotoksia voi
viedä ja katsoa muiden töitä #haamukoulu -tunnuksella sosiaalisen median
kanavilla. Haamukoululaisten tehtäviä esitellään myös Haamu Kustannuksen omilla
Instagram-, Facebook- ja YouTube-kanavilla.
YouTubesta löytyy jo lyhyitä videoklippejä, joilla oppilaat lukevat ja
esittelevät oman ideansa Kirjoita oma kummitusjuttu -tehtävään tai
haastattelevat kirjailijavierasta. Instagramissa puolestaan on esillä
oppilaiden töitä tehtävään Tee oma kauhukirjan kansi. Tehtäväpaketit on
laatinut äidinkielenopettaja Jaana
Ala-Huissi, joka on omassa opetuksessaan erikoistunut draamakasvatukseen ja
suomi vieraana kielenä -opetukseen.
Toivon mukaan Haamu Kustannuksen kaltainen toiminta
tulee lisääntymään; vasitenkin, kun uudessa opetussuunnitelmassa korostetaan
kokonaisvaltaista oppimista!
Ilmiönä mielenkiintoinen on myös parin viime kuukauden aikana kiitettävästi eri medioissa julkisuutta saanut, sosiaaliseen median eri alustoille levittäytynyt Mikko Toiviaisen #pojatkin lukee -kampanja.
Eri medioissa on viime aikoina huolestuttu aikuisten
netti-etiketistä. Aihe oli viimeksi tänään esillä myös Helsingin Sanomissa.
Rouva Huu toivoisi sosiaalisen median ja netin karikoiden päätyvän myös nykyistä enemmän nuortenromaaneihin.
Tästä aiheesta tulee heti mieleen kaksi mainiota teosta, Marja-Leena Lempisen Punainen
lumme (WSOY 2008) ja Laura Lähteenmäen kevään uutuus Nutcase (WSOY 2016), johon rouva Huu palaa myöhemmin
uudelleen.
2 kommenttia:
Lukemaan innostaminen on tärkeää työtä, ja siihen on kehitetty ja kehitetään kiinnostavia ja tärkeitä keinoja. Tästä kuitenkin juontui mieleeni toinen asia, ja toivottavasti pieni horjahdus aiheesta sallitaan.
Muutamat opettajat ja päiväkodissa työskentelevät ovat esittäneet ajatuksen, ettei lapsia enää erityisesti tarvitsisi tai jopa kannattaisi houkutella nettiin viemällä sinne erilaisia, ennen muissa toimintaympäristöissä käytettyjä sisältöjä. Vähintään yhtä tärkeää olisi viedä sisältöjä sellaiseen muotoon, joka usein paikalleen passivoivan nettiympäristön sijaan tai lisäksi veisi lapsia ja nuoria ulos touhuamaan ja liikkumaan. Kyse on tietysti toisesta painotuksesta, joita kukaan järjellinen ihminen ei halua panna kilpailemaan toistensa kanssa (lukeminen ja ulkoilu).
Tämä on kuitenkin mielestäni mielenkiintoinen näkökulma, ja kasuavaa nuorisoa digitaalisten sisältöjen ääreen houkuttelevien tahojen voisi olla kiinnostavaa pohtia asiaa myös tästä kulmasta.
Naulan kantaan, Johanna. Ja samaa mieltä olen itsekin, että tällaiset ulkokirjalliset kikkailut eivät ole se tolkun tapa innostaa kirjojen pariin.
Minun mielestäni tässä varsinkin nuortenkirjallisuuden vallanneessa monimediaisuudessa ja kytkennöissä erilaisiin netin ja sosiaalisen median alustoihin on sellaista turhanaikaista kohderyhmän miellyttämistä, jopa vähän epätoivoistakin, uskallan sanoa.
Kirjan itsessään pitäisi kyllä viekoitella lukijansa, ilman muita houkutuksia.
Lähetä kommentti