Jukka Itkonen: Sirkusjuna saapuu, kuvittanut Elina Warsta, 92 sivua, Lasten Keskus 2015.
Jukka Itkonen on viime vuosina keskittynyt lastenlyriikkaan,
mutta hänen armoitetut kertojanlahjansa myös lastenproosan puolella ovat
entuudestaan tuttuja. Esimerkiksi Kirpun matka maailman ääriin (Otava 1999) on pikkuruisesta
sankaristaan huolimatta hieno vaellustarina, jossa on myös filosofista
ulottuvuutta.
Sorsa norsun räätälinä (Otava 2008) on
lyömätön klassikkosatujen parodiakooste, josta onneksi saatiin vuonna 2013 uusi painos Lasten kirjapöllö-palkintoehdokkuuden ansiosta. Eräänlaisesta ensimmäisen jouluyön mukaelmasta on kyse myös Myydään mummo -kirjassa (Otava 2000).
Itkonen on luonut näppärät puitteet uudelle lastenromaanilleen. Hän on
nimennyt mitäänsanomattoman pikkukaupungin nasevasti Nurkanpyhtääksi. Kaupunki
on saanut nimensä 1800-luvulla eläneen oloneuvoksen ja balettitanssijan Viktor
Nurkan mukaan:
Nurkanpyhtää on hiljainen, unelias kaupunki, josta kaikki kynnelle kykenevät nuoret ja aikuiset muuttavat pois, ja muuttaisivat varmaan pikkuvauvatkin, jos vain osaisivat kävellä. Nurkanpyhää on lyhyesti sanottuna tylsääkin tylsempi paikka – –
Jukka Itkonen kuvaa lastenrunoissaan usein arjen pieniä mutta merkityksellisiä
asioita. Ainakin aikuinen lukija löytää lastenromaanista yhteiskunnallisen
”sanoman”, joka vertautuu moneen korkean työttömyysasteen pikkukaupunkiin.
Romaani alkaa vetävästi: tapahtumat vyörytetään heti lukijan
ällisteltäväksi. Kaupungin rikkumaton rauha särkyy, kun vankikarkuri ja
Lilli-tytön isä menevät sananmukaisesti ja silminnähden sekaisin.
Lillin
Urho-isä lähtee hakemaan aamun postia ja hänen raidallinen pyjamansa muistuttaa
erehdyttävästi vankikarkurin asua. Soppa on sitä myöten selvä. Lillin äiti ei ole vaihdoksesta moksiskaan, vaan perustaa karkurille kodinkunnostukseen ja siivoukseen keskityvän työleirin.
Takaa-ajotarinan lisäksi Itkonen hämmentää keitokseen tietysti
muitakin juonenkäänteitä. Lillin ankean elämän pelastukseksi paikkakunnalle
ilmaantuu kiertävä sirkus, mutta senkään asiat eivät liioin ole kovin hyvällä
tolalla.
Välillä silkkaa nonsensea höpöttävä sirkustirehtööri on huolissaan sirkuksen huonosta taloudesta. Myös
sirkuksen eittämätön vetonaula, elävä tykinkuula, on hakusessa. Lilli tutustuu
myös sirkuksen pingviiniin, Kaisuli Törkelöön. Lillin ja muiden
neuvokkuudella sirkuksen tulevaisuus pelastetaan lopulta ja pikkukaupungin
ihmiset saavat uutta puhtia elämäänsä.
Aikuiset sivuhenkilöt ja/ tai päähenkilöt kansoittavat
lastenkirjallisuutta nykyisin jo enenevässä määrin. Suosittujen lastenromaanien
huumori syntyy usein nimenomaan aikuisen koomisesta käyttäytymisestä (Timo
Parvelan Ella- ja Pate -kirjat sekä Nopoloiden Risto Räppääjät).
Kuvakirjallisuuden puolella on kyse todellisesta aikuisten invaasiosta: muiden muassa
Annika Eräpuron & Mika Launiksen Myrskykirjassa, Tiina Kettusen Otso
Aarnisen salaperäinen seikkailu- ja
Lena Frölander-Ulfin Totta toinen puoli –kirjoissa lapset jäävät
auttamatta sivuosaan.
Kieli poskessa voi tietysti todeta, että ilmiö voi olla lastenkin
kannalta mieluisa, sillä he näkevät omia vanhempiaan ja läheisiä aikuisia entistä
vähemmän omassa arjessaan. On siis hyvä, että edes jossakin saa tuntumaa
aikuisten – tosin roimasti liioiteltuun ja koomiseen – elämään.
Aikuistenkirjallisuuden kansikuvan tekijänä ja graafisena
suunnittelijana niin ikään kunnostautunut ja mainetta niittäneen Elina Warstan
mustavalkoinen ja mukavan runsas kuvitus karrikoi hyviä tyyppejä ja luo
seikkailulle mukavat puitteet. Warsta on aiemmin kuvittanut myös lastenlyriikkaa
ja pari kuvakirjaa.
Pari viikkoa sitten Lastenkirjahyllyssä julkistetun lapsen ja kirjan kohtamiseen liittyvän keruun varsinainen deadline on tänään, mutta muistoja voi vielä lähettää 25. helmikuuta asti. Kiitos kaikille jo muistoja lähettäneille!
Erityisesti rouva Huu ilahtuu satujen ja pidempien saturomaanien ääneen lukuun liittyvistä anekdooteista ja lapsen lukemaan oppimisen kuvauksista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti