Anna
Haanpää-Vesenterä: Vaahteranlehtipoika ja
pellavakantinen kirja, kuvitus Ilona Puska, 100 sivua, Marketiimi 2017.
Lastenkirjat
heijastelevat usein kirjoittamisajankohtaansa, joko suoraan tai rivien välissä.
Toisinaan
kirjailijan tarkoitusperät voivat olla henkilökohtaisia: hänen pontimensa
kirjan tekemiseen voivat olla esimerkiksi omat kokemukset tai lapsuudenmuistot.
Tällöin tekijä ei välttämättä koe tarpeelliseksi tulla paljonkaan lukijaa
vastaan muokkaamalla aineistoa esimerkiksi nykylasta kiinnostavaan muotoon.
Anna
Haanpää-Vesenterän (s. 1967) oman suvun historiasta todennäköisesti pontimensa saanut Vaahteranlehtipoika-sarja
on edennyt kolmanteen osaan.
Erno on alakoululainen. Hänellä on kaksi vanhempaa
veljeä, jotka ovat jo muuttaneet pois kotoa. Ehkä juuri siksi Erno tuntuu olevan vanhempiensa ylenpalttisen rakkauden ja
huolenpidon kohteena.
Kiireetön
arki ja rakkaudentäyteinen lapsuus monien eri ikäisten läheisten ympäröimänä
on valitettavan monelle nykylapselle harvinaista herkkua. Siksi voi olla hyvä päästä
osalliseksi sellaisesta edes lastenkirjojen sivuilla.
Eletään
1970-lukua. Ajankohta määrittyy hyvin löyhästi leppoisan elämäntavan ja pienten
yksityiskohtien kautta.
Isäi
esimerkiksi varoittaa Ernoa, että ei ole hyvä viipyä vessanpöntöllä liian
pitkään lukemassa sarjakuvia, ettei saisi peräpukamia. Ruskea kastike on perusruokaa
ja lankapuhelinta käytetään harkitusti arkiseen viestintään. Naapurien ja
lähisukulaisten sanomiset ja sanomatta jättämiset, ilmeet ja tokaisut antavat
aihetta perinpohjaisiin keskusteluihin.
Lastenromaanin
sisälle on kirjoitettu äidin perhepäiväkirja, jonka ääneen lukua Erno usein kärttää, kun haluaa kuulla arkisia sattumuksia.
Jo
ensimmäisessä osassa korostuivat isän ailahteleva luonne ja kodin jännitteet.
Perheenjäsenet ovat tottuneet tarkkailemaan isän mielialojen vaihtelua.
Muistan, että isä oli niin iloinen silloin tiistai-iltana, että hän otti tanssiaskelia keittiössä ja lauloi jotain saksankielistä laulua pätkän korkealta ja kovaa. Muistan, että hän laittoi suun ihan suipoksi ja hänen kaulansa venyi metrin mittaiseksi. Vähän ehkä liioittelen. Liioitteleminen on niin mukavaa. Meitä kaikkia nauratti isän pelleily. Kun isä on hyvällä tuulella ja pelleilee, meillä on valoisampaa. Kun isä laulaa, kaikki pidättävät hengitystään ja katselevat varovasti toisiaan.
Päiväkirjassa
äiti kertoo ostaneensa adventtiaaton juhliin uusia juhlavaatteita, mustan
samettimekon ja punaiset korkokengät. Häntä kuitenkin jännittää, mitä hänen
miehensä tuumaa niistä. ”Jos hän vilkaisee asuani silmälasiensa yläpuolelta
nopeasti sanoen Jaa, laitan jotain muuta.”
Romaanin
lopussa isän salamyhkäinen olemus saa hieman selvitystä. Isä kertoo olleensa
pikkupoikana aika surullinen, sillä hänen vanhempansa erosivat kun hän oli
pieni. ”Isä oli nähnyt sodan. Sen näkeminen jää mieleen ja voi tehdä ihmisen
vihaiseksi.”
Erno
on ystävänsä Kaisun kanssa tutkimusretkellä ullakolla, ja talon asukkaiden
kanahäkkivarastot kiinnostavat heitä vähän enemmän kuin on soveliasta.
Erno
on haaveellinen poika, joka usein vaipuu omiin aatoksiinsa. Hän myös halaa
puita ja nauttii välillä yksin olemisesta.
Ilona Puskan kuvitusta on niukkaakin niukemmin, vain kolme
kokosivun nelivärikuvaa.
Pienkustantajat eivät ole vielä oikein oivaltaneet,
että korkeatasoinen ja runsas kuvitus on lastenromaanin valttikortti.
Taitoltaan kirja on täyteen pakattu: kappaleet ovat pitkiä, jopa koko sivun mittaisia, ja siksi raskaita lapsen itse luettavaksi. Väljempi taitto ja runsaampi kuvitus olisivat tehneet kirjasta lapselle helpommin lähestyttävän.
Taitoltaan kirja on täyteen pakattu: kappaleet ovat pitkiä, jopa koko sivun mittaisia, ja siksi raskaita lapsen itse luettavaksi. Väljempi taitto ja runsaampi kuvitus olisivat tehneet kirjasta lapselle helpommin lähestyttävän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti