Elina Rouhiainen: Muistojenlukija, Väki 1, 387 sivua, Tammi 2017. Kansikuva Laura Lyytinen.
Suomen
Nuorisokirjailijat ry on hetki sitten julkistanut Topelius- ja
Lydecken-palkintojen saajat. Topelius-palkinnon sai nuortenromaani Elina Rouhaisen Muistojenlukija ja Arvid
Lydecken-palkinnon Leena Parkkisen lastenromaani Pikkuveli ja mainio harharetki (Teos
2017).
Rouhiainen
tunnetaan entuudestaan Susiraja-sarjastaan,
jota voi hyvin perustein luonnehtia Stephenie
Meyrin Twilightin hengessä
tehdyksi suomalaiskansalliseksi
petoromantiikaksi, Aino Kallaksen
Suden morsiamen tyyliin.
Uuden
Väki-sarjan avaus ammentaa
elokuvissa, peliteollisuudessa ja kirjallisuudessa yleistyneen dystopian
genrestä. Toisen pään sisään työnnytään nyt monella eri alustalla, joko luvan
kanssa tai ilman lupaa.
Rouhiainen
itse määrittää uuden sarjan kotisivuillaan urbaaniksi fantasiaksi.
Tunnistettavana miljöönä on Helsingin Vuosaari, mistä löytyy kaksi ääripäätä: kalliita merenranta-asuntoja sekä kaupungin vuokra-asuntoja, joissa asuu paljon maahanmuuttajia.
16-vuotias Kiuru kantaa äitinsä puolelta suonissaan romaniverta.
Unen
ja valveen rajalla Kiuru huomaa saavansa kontaktin itselleen vieraisiin
ihmisiin ja heidän muistoihinsa.
Vähitellen
Kiurulle selviää, että hän on osa Väkeä, jolla on erityispiirteitä ja –taitoja
mielen eri osa-alueilla. Kiuru tutustuu kahteen romanialaiseen veljekseen, Daihin ja Neluun,
jotka ovat olleet Suomessa kolmisen kuukautta sekä Pohjois-Intiasta, Punjabista,
Suomeen tulleeseen Bollywoodiin,
joka ei halua määrittää sukupuoltaan. Porukka täydentyy viisikoksi, kun Kiurun
lapsuudenystävä Samuelkin paljastaa omaavansa erityisiä taitoja.
Muistojenlukijan
lisäksi viime syksyn nuortenkirjatarjonnasta löytyy toinenkin mielen
manipulointiin liittyvä kotimainen esimerkki, Anna Hallavan Valpuri Vaahteran maaginen korva,
jossa Valpuri pystyy kuulemaan vastakkaisen sukupuolen
salaisimmatkin ajatukset.
Kiuru
on vielä kokematon niin seurustelusuhteissa kuin alkoholin käytössäkin. Uudet
ystävät yllyttävät häntä miettimään omia elämänarvojaan uusiksi.
Kiuru
on kuivaharjoitellut monia asioita lukemansa kirjallisuuden kautta. Kiurun
mielestä tosielämän tapahtumat eivät vedä vertoja kirjoille.
Anne Leinosen Kirjanoidan (WSOY 2017) tavoin myös Rouhiainen kuljettaa romaaninsa punaisena lankana lukemisen ja kirjojen merkitystä identiteetin muokkaajana:
Anne Leinosen Kirjanoidan (WSOY 2017) tavoin myös Rouhiainen kuljettaa romaaninsa punaisena lankana lukemisen ja kirjojen merkitystä identiteetin muokkaajana:
– – Koska Kiuru luki niin paljon, hän uskoi ymmärtävänsä ihmisiä keskivertoa paremmin. Se ei kuitenkaan tarkoittanut, että hän olisi osannut olla sosiaalinen.
– – Kiuru ei halunnut jakaa asioita tuntemattomien kanssa. Hän ei halunnut jakaa edes lukukokemuksiaan muille, sillä hänestä oli aina tuntunut, että ne olivat jotain hyvin yksityistä. Hän oli kirjoistaan jopa hieman mustasukkainen.
– – Kiuru ei tiennyt, millaista olisi ollut viettää suurin osa ajasta jossain muualla kuin oman päänsä sisällä, eikä hän pohtinut sitä kovinkaan usein. Kirjat tekivät hänet onnelliseksi, siispä hän luki. Tai kuten tänään: kirjat saivat hänet vähemmän hämmentyneeksi, ja toisinaan se oli parasta, mitä saattoi toivoa.
Lukemiseen
liittyvät kulttuurierot tulevat esille Bollywoodin ja Kiurun keskustelussa.
Bollywood, joka ei ole sinut lukemisen kanssa, pitää kirjoja halpana
korvikkeena toteamalla, että ”Lukijat lukevat, millaista elämä on” sen sijaan
että uskaltaisivat itse elää".
Kirjoissa henkilöhahmot muodostivat aina järkeviä kokonaisuuksia, Kiuru ajatteli. He käyttäytyivät paljon ennakoitavammin kuin oikeassa elämässä.
Ehkä siksi hän rakasti kirjoja niin paljon: tai kääntäen: kenties siksi hänellä oli niin suuria vaikeuksia oikeiden ihmisten kanssa. He kun eivät olleet romaanihenkilöitä. Koko hänen elämänsä oli rakennettu oletukselle, että maailma toimi niin kuin kirjoissa.
Ehkä kirjat olivat pilanneet hänet.
Kannabiksen
myyntiä ja käyttöä ei kirjassa mitenkään kyseenalaisteta, mitä sopii
mielestäni kummastella, olkoonkin, että kirjaa markkinoidaan nuorten
aikuisten romaanina.
Kirjan yhdeksi motoksi nousee menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden yhteenlomittaminen: ”Se joka hallitsee menneisyyttä, hallitsee nykyhetkeä. Ja se joka hallitsee nykyhetkeä, hallitsee tulevaisuutta”.
Yhteiskunta- ja normikritiikkiä
esitetään monestakin nykynuortenkirjallisuuden vähemmän esillä pitämästä näkökulmasta ja pohditaan ravistelevasti myös lähimmäisenrakkauden merkitystä.
Tällä tavoin tuupataan romaanin lukijaa tarkistamaan omia eettisiä elämänvalintojaan.
Vetävän,
liki 400-sivuisen romaanin keskiöön nousee monta ajankohtaista ja ikärajat
ylittävää teemaa: kansallinen identiteetti, maailmankansalaisuus,
maanpakolaisuus ja vierauden tunnot.
Muistojenlukija päättyy jäntevään kliimaksiin, jossa Kiuru rohkaistuu tekemään omia, kauaskantoisia ratkaisuja.
Erityiskiitoksen ansaitsee jälleen Laura Lyytisen hienovaraisesti teoksen
lintusymboliikkaa hyödyntävä kansikuva.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti