Anneli Kanto: Pusu ja pokaali. 181 sivua. Karisto
2012. Kansikuva Noora Katto.
Kirsi Pehkonen: Punaviiva. 200 sivua. Karisto 2012.
Kansikuva Noora Katto, kannen suunnittelu Antti Ollikainen.
Urheiluaiheiset
varhaisnuortenkirjat olivat vielä 1990-luvulla voittopuolisesti poikien ja mieskirjailijoiden aluetta.
Harrastuspohjaista tai ammattitasolle pyrkivää urheilua ovat kuvanneet mm.
Jorma Ranivaara (Skeittaaja-sarja, WSOY), Mitri Pakkanen (jalkapalloilevan
Mika-pojasta kertovassa sarjassa, WSOY), Teemu Saarinen (Unski-sarja, WSOY),
Kalle Vierto (Tannermäki- ja FC Viirupaidat -sarja, Karisto), Tuija Lehtinen
(Jasu- ja Vintiöt-sarja, Otava) sekä Markku Karpio ja Mika Wickström monissa,
osin itsenäisissä varhaisnuorten- ja nuortenromaaneissaan.
Urheilun
kuvauksessa on näissä kirjoissa usein kyse paitsi fyysisten niin myös henkisten
voimavarojen testaamisesta. Tyttöjen urheiluharrastuksessa keskeisellä sijalla
ovat myös roolimallit ja tyttöjen välinen alituinen nokkapokka ja kisailu
paremmuudesta monella eri elämänalueella.
Anneli
Kannon ja Kirsi Pehkosen tyttöurheiluun keskittyvissä sarjoissa
jalkapalloilevasta Oonasta, jääkiekkoilevasta Hillasta a tämän parhaasta
kaverista, pöytätennista pelaavasta Noorasta tytöistä piirtyy myös harrastuksen
ulkopuolella kiinnostava ja uskottava kuva. Kannon viisiosainen sarja
päättyy Pusuun ja pokaaliin ja Pehkosen sarja on vasta karttunut toiseen
osaansa.
Kiinasta
adoptoidun Oonan yksinhuoltajaäidin toimeentulohuolien ja äidinylpeyden
kyllästämiin tuntoihin voi
aikuinenkin lukija samastua. Isoveljen tyttöystävä viettää yhä enemmän myös öitä
Oonan kotona ja sisarusten välit hakevat vähän tyvenempää muotooan. Koko pienperhe saa isoveli-Anssin mopo-onnettomuudessa ja
isoäidin muistihäiriöissä muistutuksen myös elämän haavoittuvuudesta.
Kanto
myötäelää kauniisti Oonan hapuilevia kokeiluja poikien kanssa. Toisin kuin
jalkapalloviheriöllä, osumatarkkuus ei ole niin olennaista, kun on kyse
ensimmäisestä pususta...
Kannon
Futistyttö-sarja on ollut ensimmäisiä kotimaisia varhaisnuortensarjoja, jossa
on kuvattu asiallisesti ja paisuttelematta myös perheen niukkaan toimeentuloon
liittyviä kysymyksiä. Freelancer-toimittajana työskentelevän yksinhuoltajaäidin
elämä on jatkuvaa penninvenyttämistä ja Oonan paras kaveri Henna asuu lastenkodissa
alkoholistiäidin epävakaisen elämän takia. Oona haaveilee perheen lomamatkan suuntautuvan maltillisesti joko Tallinnaan tai Tukholmaan.
Vertaansa
vailla on kohtaus, jossa koulun terveydenhoitaja valistaa 13-14-vuotiaita
tyttöjä tulevista muutoksista:
Millaista on kasvaa teiniksi? Onko murkkuikä niin karmeaa kuin terveystiedon tunnilla väitetään? Terkkarin mukaan meitä odottaa järkyttävä kohtalo: hieltä haiseminen, tuskainen teiniangsti, johon tuovat kaivattua vaihtelua raatelevat sydänsurut ja niitä seuraava masennus, hormonien tuhoisa hyökkäys, tulipunaiset näppylät naamassa ja rasvainen tukka, himo päihteisiin ja hillittömiin seksisuhteisiin, raivopäinen riitely kotona sekä yleinen pahantuulisuus. Tämän kauhukertomuksen jälkeen muija tillittää meitä pää kallellaan ja huokaa laupiaasti, että kyllä nuoruus on elämän parasta aikaa. Kamoon, vähän logiikkaa kehiin, pyydän!
Hauskasti
Kanto valistaa lukijoitaan nuortenkirjallisuuden uusista trendeistä, kun
Oonan serkkutyttö kertoo lukumieltymyksistään. Ajankuvaa siis tämäkin:
Kati kertoi, ettei se enää harrasta pararomantiikkakirjallisuutta eli vampyyreihin ja ihmissusiin rakastuvia tyttöjä vaan dystopioita. Minä en tietenkään tiennyt, mikä sellainen on, joten Kati selitti, että dystopia on äärimmäisen synkkä tulevaisuudenkuva. Sillä oli huoneessaan kasa dystopiakirjoja. Monissa niistä maa oli peittynyt veden alle tai ihmiset eivät saaneet päättää itse mitään tai jotkut rikkaat ottivat kaiken ja muut joutuivat elämään nälässä ja taistelemaan toisiaan vastaan. Katin mielestä vääryydet ja kamaluudet ja vedenpaisumukset olivat hirveän kiinnostavia. Se halusi miettiä, millainen maailma olisi sadan vuoden kuluttua. – –
Kirsi
Pehkosen viime vuonna alkaneessa sarjassa ystävykset Hilla ja Noora muuttavat
toiselle paikkakunnalle urheilupainotteiselle yläasteelle. Tyttöjen varhainen
kotoa muutto on isompi kriisi vanhemmille kuin tytöille itselleen. Nooraa
eivät enää pissistytöt kiusaa, mutta joukkueenjohtajan omapäiset tempaukset
aiheuttavat sitäkin enemmän vastusta. Oikeudentuntoinen ja sanavalmis
Noora ei jää tärkeällä hetkellä sanattomaksi, ja niin monimutkainen vyyhti
purkautuu.
Jalkansa auto-onnettomuudessa
menettäneen Nooran on otettava pystypäin uudella luokalla oma paikkansa ja
selätettävä muiden ennakkoluulot. Myös Hillan perhe saa tuta toimeentulon
epävakauden, kun isä joutuu työttömäksi. Kirjan nimi, Punaviiva, saa kirjassa
kaksikin merkitystä. Urheiluharrastuksen ja naiseksi tulon yhteen sovittaminen
ei nimittäin aina ole niin helppoa.
Helsingin
tulevilla kirjamessuillakin
keskustellaan lasten- ja nuortenkirjallisuudesta ja urheilusta Markku Karpion
luotsaamassa paneelikeskustelussa. Lisätietoa sekä
Turun että Helsingin kirjamessujen tärpeistä myöhemmin, kun ohjelmat
julkistetaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti