Venla
Saalo: Kirkkaalla liekillä. 240 sivua. Robustos 2012. Kansikuva Sára Köteleki.
Realistinen
nuortenromaani on murroksessa. Se joutuu sinnittelemään entistä ankarammin
fantasian trendikkäiden lajityyppien puristuksessa.
Nuoren
esikoiskirjailijan Venla Saalon (s. 1988) Kirkkaalla liekillä -romaania lukiessa tulee
miettineeksi sitäkin, eivätkö nuoret tekijät enää luota "perinteiseen
kerrontaan", vaan keksivät erilaisia kielellisiä tai rakenteeseen vaikuttavia
tehokeinoja, joiden avulla uskovat saavansa itsensä ja kirjansa paremmin läpi –
mediajulkisuuteen ja lukijoiden tietoisuuteen?
Saalon kirjan tapauksessa ainakin Finlandia Junior -esivalintaraati vakuuttui romaanin
kielellisestä uudistushenkisyydestä. “Romaanin vahva tunnelma syntyy Saalon lyyrisestä
kielestä. Tarina ja sen kerronta ovat yhtä. Välimerkittömät virkkeet vetävät
lukijan syvälle Maarian lepattaviin ajatuksiin,” todettiin perusteluissa.
Saalo
kikkailee ja välttelee viimeiseen asti pisteitä, ja pilkutkin rytmittävät
tekstiä hyvin oikullisesti. Tavoitteena on päästä tajunnanvirtamaiseen, vapaaseen mielen vaelteluun.
Nuoren
tekijän ansioksi on sanottava, että romaanin traagiset tapahtumat nappaavat
kyllä mukaansa ja aika-ajoin aikuinen lukija – lukemistaan luultavasti
varsinaista kohderyhmäänsä enemmän kontrolloivana – jopa unohtaa
oikulliset välimerkit. Mutta – ja tämä koskee kyllä monien muidenkin
kustantajien välimerkkikäytäntöjä! – eikö repliikkiviiva voisi kuitenkin olla
oikean mittainen?
Maaria
on traumatisoitunut isoveljensä kuolemasta, jonka syytä ei koskaan saada
selville. Onko veli ajautunut vastaantulevien kaistalle vahingossa vai
tahallaan?
Yhdeksättä
luokkaa käyvä Maaria tosiaan sananmukaisesti lepattaa eikä saa otetta oikein
mistään:
hän ajattelee että jonain päivänä mä uuvun enkä jaksa pitää kiiinni, mun ote tästä maasta lipeää ja mä alan vieriä alas kaltevaa pintaa kunnes tulee kuilu vastaan
kaikki ihmiset täällä ovat karuja kylmiä ja kallellaan eikä niistä saa otetta, – –
Saalo
kaataa romaanissaan taas uuden tabuaiheen ja nostaa näin myös kuuden vuoden
takaisen Porvoon tuomiokirkon tuhopolton uudelleen huomion
keskipisteesen.
Maarialla
on ollut todennäköisesti jo pitkään taipumusta pyromaniaan, ja oman mielen
järkkyminen ja pienperheen toimintamallien romahtaminen sysäävät hänet lähelle
epätoivoista tekoa:
minkä hän sille voi että hän rauhoittuu aina katsellessaan tulen voimaa ja tuntiessaan sen lämmön kasvoillaan varsinkin silloin kun hän polttaa jotain pienoismalleistaan ja se käryää ihan kunnolla – – aina silloin suuri kärsimys hänen sisällään herkeää nakertamasta häntä ontoksi ainakin hetken aikaa ja hän voi unohtaa sen olemassaolon täysin
joten ei se voi olla väärin, – – –
Maaria
on tyttö, joka "ei halua olla kuten ne ihmiset jotka alistuvat rohkeuden
puutteessa muiden tahtoon ja jättävät tekemättä jotakin ainutkertaista mitä ei
voi ehkä koskaan myöhemmin toteuttaa".
Lukijalle Maarian kuva jää silti hiukan
epäuskottavaksi.
Saalon
valttina on erittäin aistimusvoimainen kieli, joka on parhaimmillaan
Maarian realiteetin tajun hapertumista kuvaavissa kohtauksissa:
Maaria tuntee juostessaan marraskuun hileiset sormet kaulansa ympärillä ja kuinka viima ryömii hänen luitaan pitkin hänen sisälleen ja halaa häntä koko vartalon pituudelta, – –
Lukija
myötäelää voimakkaasti Maarian surutyötä ja identiteetin etsintään liittyvää
prosessointia. Taitekohtana voi pitää hiukan absurdisti kuvattua kohtausta, jossa Maarian keskeistä toimijaroolia
jopa vähän häivytetään.
Tyttö nimittäin pelastaa pohjoisen junassa
afrikkalaisen naisen pienen lapsen tukehtumasta. Tämän ohimennen kuvatun, mutta vaikuttavan kohtauksen jälkeen
lukija vakuuttuu – huojentuneena, – että Maaria on kaikesta tempoilustaan
huolimatta kaikkea muuta kuin
tunnekylmä itsekeskeinen teini!
Vaikka
rouva Huu ei pidä itseään nuortenromaanien sisältöön ärhäkästi tarttuvana
moralistina, niin hiukan askarruttaa se, että nuortenromaanien nuoret tekijät katsovat asiaan
kuuluvaksi korostaa päähenkilöiden seksuaalista potentiaalia hyvinkin
rohkeiden kielikuvien kautta:
sillä tänä iltana hän on kissanainen,
hän ojentaa säärensä Peten katseen nuoltavaksi hänen liikkeensä muuttuvat jälleen sulaviksi kiehtoviksi seksikkäiksi ja hänen koko olemuksensa vaihtuu yhdeksi suureksi mysteeriksi, mä olen peto, mä olen sifonkia silkkiä vaniljaa hän ajattelee
Eikö
hapuileva, epävarma ja herkkä ensirakkauden kuvaus enää vakuuta sen paremmin
kirjailijoita kuin lukijoitakaan?
Venla
Saalon esikoisromaani Kirkkaalla liekillä oli yksi Helsingin Sanomien 12:sta
esikoiskirjaehdokkaasta. Raadin linjaukset eivät vaikuta kovin loogisilta, sillä
toisaalla raadin puheenjohtaja Antti Majander linjasi esikoiskirjakilpailun
koskevan aikuisten kaunokirjallisuutta. (Vrt. Lastenkirjahyllyssä äskettäin käyty
keskustelu Roope Lipastin ehdokkuuden tiimoilta.)
Tässä
yhteydessä sopii muistuttaa ,että onhan Suomessa ainakin yksi alueellinen
kirjallisuuspalkinto, joka tarkastelee koko kotimaista kaunokirjallisuutta,
ilman arvo- tai arvostusvarauksia lukijan ikään katsomatta: tämän vuoden Savonia-palkintoehdokkaina
on kuusi savolaislähtöisen tai alueella yhä asuvan kirjialijan teosta: Pirjo
Hassisen Popula, Asko Jaakonahon Onnemme tiellä, Sirpa Kähkösen Hietakehto,
Saija Nissisen Sitomisen taito, Markku Rönkön Metsän poika ja Tuija Lehtisen
nuorille suunnattu tarinakokoelma Pesää! (Otava 2012).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti