Lane Smith: It´s a Book. MacMillan Children`s Books 2011.
Tämä kuvakirja toi heti mieleeni äskettäin sähkökirjakoulutuksessa näkemäni norjalaisen videon, jossa pergamenttikääröihin tottunut keskiaikainen munkki tutustuu ensimmäistä kertaa sidottuun kirjaan.
Aasi näkee apinan pitelevän käsissään sille tyyten tuntematonta esinettä, kirjaa.
Kärsivällisesti apina kertoo aasille, mitä kirjalla voi tehdä, vaikka siinä ei
olekaan hiirtä, sillä ei voi blogata, sillä ei voi pelata, saati edes twiitata.
Aasi
ei hevillä luovu kannettavasta tietokoneestaan ja katsekin on vielä
kiinitettynä oman näyttöpäätteen ruudulle. Lane Smithin kuvitusta kirjaan It´s a Book,
MacMillan Children´s Books, 2011.
|
Kuvakirja oli ilmestymisensä jälkeen New York Timesin eniten myytyjen kirjojen listalla puoli vuotta ja se on käännetty jo yli 20:een maahan.
Lane Smith on haastanut jo pitkään perinteisen kuvakirjan kaavaa. Vuonna 1992 ilmestyi edelleen ainutkertainen Jon Scieszkan & Lane Smithin The Stinky Cheeseman and other Fairly Stupid Tales.
Peräti 62 % tutkimukseen osallistuneista piti perinteistä kirjaa sähkökirjaa parempana. Ja kun tutkimukseen osallistuneita pyydettiin laittamaan vapaa-ajan viettotapoja (elokuvat, sanomalehdet ja aikakauslehdet, CD:ltä kuunneltava musiikki ja videopelit) järjestykseen, niin siinäkin mittelössä kirjat olivat yhä ylivoimaisia!
Lane Smith on haastanut jo pitkään perinteisen kuvakirjan kaavaa. Vuonna 1992 ilmestyi edelleen ainutkertainen Jon Scieszkan & Lane Smithin The Stinky Cheeseman and other Fairly Stupid Tales.
Lane Smith työskentelee yhdessä kirjan ulkoasun suunnitteluun erikoistuneen vaimonsa Molly Leachin kanssa. Leach on suunnitellut suuren osan Smithin lastenkirjoista.
Horn Book -lehdessä on julkaistu jo vuonna 1998 kiinnostava Jon Scieszkan tekemä Molly Leachin haastattelu, joka valottaa kiinnostavasti ja kuvallisin esimerkin graafisen suunnittelun suurta ja edelleen vähän oivallettua merkitystä lastenkirjoissa. Kirjan visuaalinen suunittelu ja graafinen yleisilme vaikuttaa kirjaan yhtä paljon kuin kuva ja tekstikin: "Designers make pictures and words fit together in books and look nice," Leach korostaa.
Molly Leachin agendana on tarjota lapsille korkeatasoista kirja-designia. Jo 15 vuotta sitten, ennen Internetin ja muiden medioiden maailmanlaajuista tykitystä, hän piti silloista lapsisukupolvea poikkeuksellisen kuvalukutaitoisena!
Horn Book -lehdessä on julkaistu jo vuonna 1998 kiinnostava Jon Scieszkan tekemä Molly Leachin haastattelu, joka valottaa kiinnostavasti ja kuvallisin esimerkin graafisen suunnittelun suurta ja edelleen vähän oivallettua merkitystä lastenkirjoissa. Kirjan visuaalinen suunittelu ja graafinen yleisilme vaikuttaa kirjaan yhtä paljon kuin kuva ja tekstikin: "Designers make pictures and words fit together in books and look nice," Leach korostaa.
Molly Leachin agendana on tarjota lapsille korkeatasoista kirja-designia. Jo 15 vuotta sitten, ennen Internetin ja muiden medioiden maailmanlaajuista tykitystä, hän piti silloista lapsisukupolvea poikkeuksellisen kuvalukutaitoisena!
The Guardianissa on äskettäin uutisoitu tutkimuksesta,
jonka mukaan 16–24-vuotiaat tarttuvat edelleen perinteiseen kirjaan kerkeämmin
kuin sähköiseen, erilaisilla lukulaitteilla luettavaan vastineeseen.
Peräti 62 % tutkimukseen osallistuneista piti perinteistä kirjaa sähkökirjaa parempana. Ja kun tutkimukseen osallistuneita pyydettiin laittamaan vapaa-ajan viettotapoja (elokuvat, sanomalehdet ja aikakauslehdet, CD:ltä kuunneltava musiikki ja videopelit) järjestykseen, niin siinäkin mittelössä kirjat olivat yhä ylivoimaisia!
Perusteluissa todettiin perinteisen kirjan antavan enemmän
vastinetta rahalle ja synnyttävän tunneperäisen suhteen lukemiseen. Tutkimukseen
osallistuneet pitivät sähkökirjaa myös yhä liian kalliina.
Kirjat
ovat siis edelleen myös tietynlaisia statussymboleita, joita halutaan kerätä ja
jakaa muiden kanssa fyysisinä esineinä.
Tutkimuksessa
oli mukana lähes 1500 nuorta ja nuorta aikuista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti