Maria Turtschaninoff:
Maresi. Punaisen luostarin kronikoita. Suomentanut Marja Kyrö. 213 sivua. Tammi
2014. Kannen suunittelu Laura Lyytinen, kansikuva: Istockphoto.
Alkuteos
ilmestynyt ruotsiksi: Maresi: Krönikor från röda klostret, Schildts & Söderströms
2014.
Tämä
kirja sopii hyvin pyhäinpäivän tunnelmiin melankolisuutensa ja edesmenneiden läheisten
muisteluun liittyvän teemansakin takia.
Kuluvan
vuoden kotimaisessa nuortenkirjatarjonnassa tuntuu olevan poikkeuksellisen
paljon vahvoja tyttöjä, jotka eivät nujerru vaikeidenkaan asioiden äärellä eivätkä
anna miesten alistaa itseään. Terhi Rannelan Läpi yön ja Anu Ojalan
Pommi käyvät hyvistä esimerkeistä realistisen nuortenkirjallisuuden puolella,
ja vakuuttavimman näytön syksyn uutuudellaan antaa fantasiakirjallisuuden alueelta Maria Turtschaninoff. Maresia
lukiessani vakuutuin vähin erin siitä, että emansipatorinen naisnäkökulma olisi
vakiintumassa tyttökirjallisuuteen oikein jäädäkseen.
Maria Turtschaninoff on nopeasti vakiinnuttanut paikkansa suomenruotsalaisen nuorten proosan vankkana tekijänä.
Hänen jokainen romaaninsa avaa aina uuden, kiehtovan maailman ja siihen nähden hänen julkaisutahtinsa, vuodesta 2006 lähtien viisi moniulotteista ja usein myös sivumääräisesti tuhtia romaania, tuntuu tiuhalta.
Maresi sijoittuu vanhaan
nunnaluostariin, naisten
hallitsemaan yhteisöön. Jokaisella asukkaalla on ollut syynsä vetäytyä luostarin
muurien sisälle.
Kirjan kertoja ja luostarikronikan kirjoittaja, Maresi, on
toimissaan tunnollinen nunnayhteisön rakastama ja arvostama tyttö, joka vähitellen
tulee myös tietoiseksi erikoistaidoistaan. Tietoisuus erityisyydestä ei aina tunnu mukavalta, ja tyttö kapinoi ja uhmaa kohtaloaan.
Kirjan punaisena lankana kulkee Maresin oman tien, voimavarojen ja itsetunnon vahvistumisen aihelmat, jotka ovat olleet keskeisiä tyttökirjallisuuden klassikoille kautta aikojen.
Luostarin rikkumattomaan rauhaan tulee jännitettä, kun yhteisön
uudeksi asukkaaksi saapuu Jai, mykkä ja umpimielinen tyttö, joka uskotaan
Maresin hoivaan. Vähitellen Jain kokemat traumaattiset asiat tulevat päivänvaloon,
ja Jai voimaantuu myös nousemaan
yhdessä muiden luostarisisarien kanssa tummaa uhkaa vastaan.
Turtschaninoff
on visuaalisesti maalaileva
kertoja: hän kuvaa luontoa, päivittäisiä luostarin puuhia, kädentaitoja ja eläinten
hoitoa elämyksellisesti. Luostarin miljööstä piirtyy hyvin elävä kuva ja suljetun,
umpinaisen tilan tuntu välittyy hyvin lukijalle.
Romaani
alkaa kuitenkin melko verkkaisesti, ja lukija voi aluksi jopa turhautua monien
sivuhenkilöiden määrästä, mutta teoksen puolen välin tietämillä tunnelma
muuttuu ja toimintaa riittää useammallakin tasolla.
Maresi.
Punaisen luostarin kronikoita vaatii intensiivisen, kiireettömän lukemisen.
Kirja ottaa painavasti kantaa naisten kokemaan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan,
ja sen samastumispinta ylittää kaikki kulttuuriset rajat.
Tämän
lisäksi Maresi kertoo tavattoman kauniisti kirjoittamisen ja lukemisen eheyttävästä
voimasta:
Kerron, jotta Luostari ei unohtaisi. Kerron myös siksi, että ymmärtäisin mitä tapahtui. Lukeminen on aina auttanut minua ymmärtämään maailmaan paremmin. Toivottavasti sama koskee myös kirjoittamista.
– – Jai istui auringonläikässä avoin kirja sylissään. Kirja oli niin suuri, että se peitti hänen jalkansa. Kun ilta-aurinko liukui hitaasti lattian poikki ja kierähti lopulta alas kirjan sivuilta, hän hilasi itsensä vaivalloisesti uuteen auringonläikkään nousematta lattialta. Hänen niskansa oli pehmeästi taivuksissa. Kun oli aika laskea kirja kädestä ja lähteä kiitosrukoukseen, sain pyytää häntä monta kertaa ennen kuin hän kuuli.
– – Kun tulin Luostariin ja opin lukemaan, oli kuin suuri ikkuna olisi avattu kohti valoa ja lämpöä. Vedin syvään henkeä ja nautin täydestä vatsasta, auringosta kasvoillani ja raikkaasta kevättuulesta, joka liekkui säärissäni. Onni, ajattelin, tätä on onni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti