Tuula
Pere & Georgia Stylou: Vadelmanpunainen,
33 sivua, WickWick 2017.
Tuula
Peren yhden naisen oma- ja pienkustantamo WickWick kiinnostava hybridi. Pere on julkaissut vuonna 2010
perustamassaan kustantamossa vuosittain useita kuvakirjoja, jotka perustuvat
hänen omiin teksteihinsä.
Tuula Pere on kertonut, että hänellä on aina ollut tarinan
kertomisen palo. Aluksi hän tyydytti sitä kertomalla satuja pikkusiskoilleen ja
sittemmin omille lapsilleen. Lasten varttuessa hän päätti perustaa oman
kustantamon.
Koulutukseltaan
Pere on oikeustieteen tohtori ja hän on työskennellyt lakimiehenä.
Kustantamon alkuvuosina hän
hyödynsi ilmaisia photoshop-ohjelmia ja teki käytännössä kuvituksetkin itse
kirjoihinsa. Sittemmin hän on teettänyt kuvituksia koti- ja ulkomaisilla kuvittajilla. Lähes kaikki teokset
ilmestyvät rinnakkain myös ruotsiksi ja englanniksi ja uusimpia teoksia on
lisäksi käännetty venäjäksi, saksaksi, italiaksi,
ranskaksi, espanjaksi ja portugaliksi.
Yhteisöllisyyden ja humaaniuden teemat näkyvät kaikissa
WickWickin kuvakirjoissa.
Vadelmanpunainen-kuvakirjan tulkintakehykseksi tarjoutuu
talvisota ja Karjalan evakkojen kohtalot.
Kovalla pakkasella ikkunaan ilmaantuvat jääkukkaset lienevät kreikkalaisille tuntematon käsite. Georgia Styloun kuvitusta Tuula Peren tekstiin kuvakirjassa Vadelmanpunainen (WickWick 2017). |
Se oli kylmä talvi. Kukaan ei muistanut toista yhtä kylmää. Ainon kodin ikkunat täyttyivät jääkukkasista puoleenväliin asti. Välillä hän nousi ystävänsä Kertun kanssa polvilleen penkille painelemaan ikkunaan kämmenjälkiä ja nenänpään kuvia.
– Minä piirrän tähän sydämen, niin isä näkee, että olen odottanut häntä ikkunassa, Aino suunnitteli.
Aikuiset vaikuttivat huolestuneilta ja kun he olivat huolissaan, Ainollakin oli levoton olo. Hän seurasi sivusta, miten aikuiset kuuntelivat päivittäin radiouutisia. Hän ei oikein ymmärtänyt, mitä kaikki puhe varautumisesta ja armeijasta ja neuvotteluista tarkoitti. Ei se ainakaan tarkoittanut mitään hyvää, se oli selvää.
Erityisen vaikealta Ainosta tuntui, että isä oli poissa.
Pieni Aino-tyttö lymyilee aukeaman oikeassa laidassa piilossa kylään hyökänneiltä sotilailta. Georgia Styloun kuvitusta Tuula Peren tekstiin kuvakirjassa Vadelmanpunainen (WickWick 2017). |
Kyläläiset
joutuvat lähtemään vihollisjoukkojen takia kodeistaan. Ainolla on kuitenkin kiire hyvästellä
vielä leikkimökkinsä ja hän jää muista jälkeen.
Mollamaijan vadelmanpunainen
essu paljastaa Ainon piilopaikan kylään hyökkääville sotilaille, mutta Ainon
havainnut hyväsydäminen sotilas viittoo tyttöä kiirehtimään evakkojunalle.
Evakkojunan apeaa tunnelmaa. Georgia Styloun kuvitusta Tuula Peren tekstiin kuvakirjassa Vadelmanpunainen (WickWick 2017). |
Myöhemmin
perhe palaa takaisin kotikylään, ja Aino haluaa, että uusi kotitalo maalataan
vadelmanpunaiseksi.
Lastenkirjan
kuvitus on aina kulttuurisidonnaista. Tämä havainnollistuu hyvin kreikkalaisen
Georgia Styloun kuvitustyylissä.
Hänen ihmishahmoillaan on poikkeuksellisen
suuret silmät, joissa päilyvät epätietoisuuden ja turvattomuuden tunnot. Kaksikerroksisten puutalojen arkkitehtuuri ja sisustusratkaisut ovat varsin kaukana karjalaisesta perinnerakentamisesta.
Kuvituksen ja tekstin väliset kulttuurierot lienevät silti yksinomaan pedantin aikuisen ongelma. Nykylapsi tuskin tällaisia tyylirikkoja noteeraa.
Kreikkalaisen
kuvittajan sekatekniikalla toteuttaman kuvituksen kautta Suomen lähihistorian
traumat saavat laajemman, kansainvälisen tulkintakehyksen ja peilauspinnan kaikille
sodan jaloissa varttuville maailman pakolaislapsille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti