Minttu Vettenterä &
Keanne van de Kreeke: Ihmissatuja pikkukummituksille,48 sivua, Kustannus Mäkelä 2014
Minttu Vettenterä: Jonakin
päivänä kaduttaa, 158 sivua, Books on Demand 2012
Minttu Vettenterä nousi pari vuotta sitten julkisuuteen omakustannekirjalla Jonakin päivänä
kaduttaa.
Kirjassa annettiin ymmärtää, että päähenkilöt, koulukiusaamisen
takia itsemurhaan ajautuneen 15-vuotiaan koulutytön vanhemmat, ovat todellisia
henkilöitä, jotka ovat pyytäneet Vettenterää kirjaamaan perheen traagisen
tarinan ylös.
Sittemmin
Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä
todennettiin, että kyse on täysin fiktiivisestä tarinasta, ja Vettenterän
menettely johti poliisin tutkintaan petoksen yrityksenä, mutta syyte
raukesi.
Tapaus sai paljon mediajulkisuutta, ja sen jälkeen ryhdyttiin penäämään toimittajilta tarkempaa lähteiden taustoitusta ja varmistusta. Tapaus keskustelutti myös kirjailijoita, ja Kirjailijaliiton puheenjohtaja Tuula-Liina Varis piti Vettenterän menettelyä arveluttavana siltä osin, että Vettenterä ensin väitti tarinaa todeksi ja myöhemmin vetosi kirjailijan vapauteen. Variksen mukaan kuvitteellisen henkilön saa luoda, kunhan ilmoittaa sen olevan oikeasti kuvitteellinen.
Rouva Huu lukaisi kirjan äskettäin ja ihmettelee – joiltain osin varmasti myös jälkiviisaana – kuinka edes on mahdollista, että kirjaa uskottiin ensin tositarinaan pohjaavaksi. Kerronnalliset ratkaisut ovat kömpelöitä ja enkeli-Elisan isän ääni on epäuskottava.
Tapaus sai paljon mediajulkisuutta, ja sen jälkeen ryhdyttiin penäämään toimittajilta tarkempaa lähteiden taustoitusta ja varmistusta. Tapaus keskustelutti myös kirjailijoita, ja Kirjailijaliiton puheenjohtaja Tuula-Liina Varis piti Vettenterän menettelyä arveluttavana siltä osin, että Vettenterä ensin väitti tarinaa todeksi ja myöhemmin vetosi kirjailijan vapauteen. Variksen mukaan kuvitteellisen henkilön saa luoda, kunhan ilmoittaa sen olevan oikeasti kuvitteellinen.
Rouva Huu lukaisi kirjan äskettäin ja ihmettelee – joiltain osin varmasti myös jälkiviisaana – kuinka edes on mahdollista, että kirjaa uskottiin ensin tositarinaan pohjaavaksi. Kerronnalliset ratkaisut ovat kömpelöitä ja enkeli-Elisan isän ääni on epäuskottava.
Mörkökirjassa Vettenterä työstää aihetta sadunomaisesti inhimillistämällä erilaisia lapsen pelkotiloja ja lukijaa suoraan puhutellen.
Esimerkiksi Närpsä villitsee lapsia, Kiukkumöykkynen lietsoo riitaa, Meluunnus aiheuttaa möykkää ja meteliä ja Kiusaus aiheuttaa epäsopua lapsiryhmissä yhdessä Pienistyksen kanssa, joka saa kiusatut lapset tuntemaan itsensä hyvin pieniksi ja vähäpätöisiksi.
Omituisten olentojen luonnekuvausten kupeessa on kohtauksia lasten arkisista tilanteista, joissa nämä otukset tekevät kaikenlaista hallaa.
Ihmissatuja
pikkukummituksille jatkaa samalla linjalla esitellen erilaisia kummituksia.
Tarkastelukulma on nyt muutettu käänteiseksi, eli kummituslapset yrittävät
ottaa selvää lapsista ja ihmisten oikuista. Kirjassa on terapeuttisia aineksia siinä mielessä, että lapselle annetaan mahdollisuus ilmaista omia tuntojaan ja samaistua muiden lasten arkisiin pikkuongelmiin.
Kiusaus Lällällää (vas.) on kouluissa usein tavattu mörköheimon jäsen. Keanne van de Kreeken kuvitusta Minttu Vettenterän tekstiin kuvakirjaan Miten mörkö kesytetään? Kustannus-Mäkelä 2012. |
Lukuisat takaumat ja erilliset tarinat hajottavat kuvakirjan intensiteettiä. Sivuja ja tekstiä on molemmissa kuvakirjoissa rutkasti tavallista kuvakirjaa enemmän, melkein 50 sivua. Kirjoista on varmasti iloa ja hyötyä kouluissa ja päiväkodeissa, kun halutaan herättää keskustelua hyvän kaverihengen ja suvaitsevaisuuden teemoista.
Mörköpelosta
on kirjoitettu samalla idealla myös Suna Vuoren ja Katri Kirkkopellon Hirveää,
parkaisi hirviö (WSOY 2004), joka voitti taannoin WSOY:n pohjoismaisen
kuvakirjakilpailun kansallisen osakilpailun jaetun ensimmäisen palkinnon
yhdessä Jukka Laajarinteen ja Martti Ruokosen Mummon koneen kanssa.
Samaa kahden vastakkaisen näkökulman tekniikkaa hyödynnettin myös Magdalena
Hain ja Saana Nyqvistin kääntökuvakirjassa Mörkö Möö ja Mikko Pöö (Karisto 2012).
Hollantilaissyntyisen,
vuosituhannen taitteessa Suomeen asettuneen Keanne van de Kreeken kuvituksessa on
ripaus suomalaisittain vierasta kuvallista "täyteen pakkaamista".
Kuva-aukeamilla on paljon kuvallisia rönsyjä ja omituisia kuvan rajauksia, jotka aiheuttavat turhaa levottomuuden tuntua.
Monet van de Kreeken erilaisilla perspektiiveillä leikittelevät kuvakulmat tuovat mieleen myös Sari Airolan, Katri Kirkkopellon ja Laura Valojärven tyylit.
Keanne van de Kreeke ei siekaile tehdä hyvin persoonallisia, jopa inhorealistisia mörköjä ja muita kammotuksia, jotka vedonnevat parhaiten humoristisuudellaan kouluikäisiin.
Kuva-aukeamilla on paljon kuvallisia rönsyjä ja omituisia kuvan rajauksia, jotka aiheuttavat turhaa levottomuuden tuntua.
Monet van de Kreeken erilaisilla perspektiiveillä leikittelevät kuvakulmat tuovat mieleen myös Sari Airolan, Katri Kirkkopellon ja Laura Valojärven tyylit.
Keanne van de Kreeke ei siekaile tehdä hyvin persoonallisia, jopa inhorealistisia mörköjä ja muita kammotuksia, jotka vedonnevat parhaiten humoristisuudellaan kouluikäisiin.
Kuvan
ja tekstin editointi sekä huolellisempi taitto olisivat olleet kummassakin kuvakirjassa tarpeen jäntevämmän
lopputuloksen aikaansaamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti