Toim. Petra Maisonen: Maailma on sun. Tarinoita nuoruudesta. Kuvittanut Kati Närhi. 184 sivua. Tammi 2014. Kansi Tuomo Parikka.
Tähän
aikaan vuodesta julkaistaan paljon täsmäkohdennettuja kirjoja.
Petra Maisosen toimittama Maailma
on sun on räätälöity potentiaaliseksi valmistumislahjaksi kevään
ylioppilaille ja muille nuoruuden taitoskohtaa eläville.
Kirja yrittää kilpailla rocklyriikan
parhaiden sanoitusten kanssa tiivistäessään nuoren elämän kipuja ja riemuja.
Kirjoituskutsu lähetettiin nuoren ja vähän vanhemmankin polven kirjailijoille
ja laulun tekijöille. Mukana on 20 runoa, novellia tai stooria ja Rosa Meriläisen pamflettimainen
valistusteksti siitä, kuinka tytöt tulevat sinuiksi alapäänsä ja itsensä
kanssa.
Toiset
tekstit puhuttelevat suoraan, muutamat jäävät mielen pohjalle ja vaativat
uudemman lukukierroksen. Riku Korhosen
Fritsuletku tiivistää nuorukaisen epävarmuuden tunnot ja ryhmäpaineen,
hienoisella huumorilla keventäen.
Riina Katajavuoren Opisto kiteyttää nuoren itsenäistymisen ja
etäisyyden ottamisen tarpeellisuuden: kotikaupungin poikaystävä menettää
tenhonsa, kun tyttö kohtaa samanmielisen pojan kirjoittajalinjalta.
Jari Järvelän Kontraposto osoittaa,
kuinka nuoruuden satunnaisella kohtaamisella voi olla kauaskantoiset
seuraamukset kumpaisenkin aikuisuudessa.
Järvelän
kuvaus nuoruudesta on freesiä:
Kesäkuun torstaina klo 12.15 pika oli odottamassa bussipysäkillä. Linja-auto astui alas olento, joka ei kuulunut kuolevaisiin. Tyttö oli kasvanut vuodessa lähes kymmenen senttiä, samoin olivat kasvaneet tytön valkeat hiukset, joissa tuuli temmelsi kuohkeammin kuin isobudjettimaisimmassakaan sampoomainoksessa. Tytöstä oli kuoriutunut vuodessa haltijaprinsessa, jolla oli maagiset voimat kääntää yhdellä yskähdyksellä ympäröivä maisema nurinniskoin, tyhjentää järvet ja nostattaa tammipuut juuriltaan. Sillä oli valta erottaa valkeus pimeydestä ja sirottaa taivaanvahvuus täyteen pyrstötähtiä. Tytön iho hohti ylimaallista valoa, ja sen vihreä ja ruskea silmä säteilivät kuin revontulet poikaa päin. Tyttö oli rakastunut.
Tommi Liimatta jakaa Selänkääntäjässä 17–18-vuotiaana
kirjoittamiaan päiväkirjamerkintöjään. Myös Punkbändi Pää kiin solisti Teemu Bergman kertoo 600 uusnatsia
–stoorissaan omasta nuoruudestaan Kouvolassa.
Miina
Supisen Omenatarha on auringon paahtaman kansainvälisen työleirin kuvaus.
On
kiinnostavaa, että harva kirjoittajista on langennut realistisen angstilähtöisen
nuorisokuvauksen kliseisiin. Samuli
Laihon Mustassa hämähäkissä on hitunen alkoholisoituneen äidin ja pojan
viha-rakkaussuhteen maneereista, joita on saatu monista nuortenromaaneistakin tätä ennen lukea.
Kati Närhen sarjakuvakuvitus kiteyttää nuoruuden kohtaamisia
ja kohtaamisia yleispätevästi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti