Taas on Lastenkirjahyllyn Finlandia Junior -varjolistan aika.
Tänä
vuonna listan laadinta tuotti erityistä päänvaivaa. Kuluneen vuoden aikana isot
yleiskustantajat ovat karsineet, höylänneet ja kutistaneet kotimaista
valikoimaansa. Tämä toimenpide on kohdentunut ennen muuta itsenäisiin lasten-
ja nuortenromaaneihin ja kuvakirjoihin, joita ilmestyy entistä vähemmän.
Rouva
Huu ei vastusta lasten ja nuorten sarjamuotoisuutta sinänsä, mutta vuoden
tarjontaa silmäillessä lasten ja nuorten sarjakirjat jyräävät yksittäiset
teokset jo alleen. Kiinnostavan kirjallisuuspoliittisen linjauksen on tehnyt
Taiteen edistämiskeskuksen alainen valtion kirjallisuustoimikunta
vuosiapurahojen myöntöperusteissaan. Julkistaessaan kesällä 2014 kirjailijoiden
ja kääntäjien vuosiapurahojen saajat se linjasi haluavansa ”suunnata tukea
ennen muuta yksittäisten teosten kirjoittamiseen, vaikka monet lukijat
suosivatkin sarjakirjallisuutta”. Toimikunnan kokoonpanon taas ensi vuonna
muuttuessa linjaukset tehdään toki aina uudelleen, mutta jos tämä näkökohta jää
valtion vuosiapurahoissa
pysyväksi, niin lasten- ja nuortenkirjailijoiden toimeentulon voi kokea
entistä uhatummaksi.
Finlandia
Junior -palkinnon säännöissä ei varsinaisesti puututa tekstin ja kuvituksen
tasapainoon ja laatukriteereihin, vaikka nimenomaan lasten- ja yhä enenevässä määrin myös nuortenkirjoissa visuaalisuus on määräävässä asemassa. Finlandia Junior -palkinnon sääntöjen ensimmäisessä kohdassa puhutaan
ainoastaan ansiokkaasta lasten- ja nuortenkirjasta.
Tuttuun
tapaan rouva Huu on arvostanut varjolistalla raikasta ja tuoretta otetta, rosoa
ja rouheutta, elämänmakuisuutta ja kompaktia aiheen työstämistä. Myös
lukijalähtöisyyttä on arvostettu korkealle. Esimerkiksi Ville Hytösen ja Virpi
Pennan Ötökkämaan tarinoita
(Tammi) on visuaalisesti upea kokonaisuus, mutta 4- ja 6-vuotiaiden lasten koeyleisön
perusteella tarinat ovat perin vaikeasti ääneen luettavia ja lapselle
hahmottuvia. Samankaltainen visuaalisesti runsas mutta runoiltaan epätasainen
toteutus pelkistetystä suomalaisesta designista pitävälle aikuiselle on Tuulia Ahon ja Aino-Maija Metsolan Tähtienlaskijan
runoja (WSOY).
Kuluneen
vuoden aikana olen kohdannut erilaisissa koulutuksissa paljon kirjastoväkeä,
varhaiskasvattajia ja opettajia. Koulutusten jälkeen virinneissä keskusteluissa
on noussut huoli siitä, että nykyinen lasten- ja nuortenkirjatarjonta ei ota
riittävästi huomioon ns. erilaisia oppijoita, joilla voi olla kieleen, keskittymiseen tai hahmottamiseen liittyviä ongelmia, tai verkkaisesti
lukutaidon omaksuvia koululaisia, puhumattakaan maahanmuuttajista. Esikoulu- ja alakouluopettajat ovat ilmaisseet huolensa
oikeasti helppolukuisen ja kotimaisen lastenkirjatarjonnan vähenemisen takia.
Tänä
vuonna on ilmestynyt kaksi formaatiltaan samankaltaista neliskulmaista
kotimaista lasten tietokirjaa, joissa on kummassakin Carlos da Cruzin poikkeuksellisen eloisa ja lapsilähtöinen kuvitus:
Janne Haikarin Kuninkaantie. Matka historiasta nykyaikaan (Schildts &
Söderströms) ja Anniina Mikaman eri hevosrotuja esittelevä Täyttä laukkaa maailman ympäri (Tammi). Kirjojen käyttömukavuutta
vähentää liian runsas tekstiaines, joka on ladottu tiuhaan ja pienellä
fontilla. Lapsen on oltava näiden aiheiden todellinen entusiasti, jotta hän
jaksaa paneutua kaikkeen pienellä präntättyyn tietoon.
Tänä
vuonna oli suuri kiusaus nostaa Lastenkirjahyllyn varjolistalle myös Elias Koskimiehen Ihmepoika (Gummerus), joka ilmestyi aikuistenromaanina. Viime
vuoden FJ-esiraati nosti ehdokkaaksi Marja
Björkin romaanin Poika (Like)
eikä pitänyt teoksen aikuistenkirjaluokitusta ongelmana, onhan teoksen
päähenkilö kuitenkin nuori.
Koskimiehen monin kohdin omaelämäkerrallinen romaani kuvaa heltymyksellä syrjäisellä maaseudulla asuvan herkän pojan kasvukipuja. Rouva Huu pyrkii kuitenkin pitämään omavaloisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolia ja on sitä mieltä, että kustantajien on omalla markkinoinnillaan ja uusilla luokituksillaan lavennettava suuren yleisön tietämystä eri kohderyhmien rajoilla häälyvistä teoksista. Aikuistenromaaneina julkaistujen teosten ei siis pitäisi kisata Finlandia Junior -palkinnon huomiosta.
Koskimiehen monin kohdin omaelämäkerrallinen romaani kuvaa heltymyksellä syrjäisellä maaseudulla asuvan herkän pojan kasvukipuja. Rouva Huu pyrkii kuitenkin pitämään omavaloisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolia ja on sitä mieltä, että kustantajien on omalla markkinoinnillaan ja uusilla luokituksillaan lavennettava suuren yleisön tietämystä eri kohderyhmien rajoilla häälyvistä teoksista. Aikuistenromaaneina julkaistujen teosten ei siis pitäisi kisata Finlandia Junior -palkinnon huomiosta.
Lastenkirjahyllyn
varjolistalla on tänä vuonna seuraavat kuusi teosta
Kompakti kuvakirja, jossa
niukka teksti ja runsas kuvitus ovat balanssissa keskenään. Mitään ei ole liikaa
tai liian vähän. Lepakkopoika on arvioitu Lastenkirjahyllyssä.
Konstailematon
kuvakirja tunnekasvatuksesta viestii lapsille, että persoonan särmät ovat
yksinomaan hyvästä.
Empo ja oikea ystävä on arvioitu
Raikkaan
rohkea lastenromaaniesikoinen kajoaa moneen rankkaankin aiheeseen. Keskiöön nousee
silti Zaida-tytön omintakeinen persoona ja mystisiäkin sävyjä saava tarina,
josta kuultaa sopivasti läpi myös brittiläisen lastenfantasian pitkä perinne.
Zaidan ja lumienkelin arvio on julkaistu Helsingin Sanomissa.
Jukka-Pekka
Palviainen: Perjantai on hyvä päivä lähteä, Karisto
Jäntevästi kirjoitettu, sekä sivumäärältään että intensiivisyydeltään sopivan mittainen road trip kahdesta erilaisesta nuoresta.
Palviaisen romaani on arvioitu eilen Lastenkirjahyllyssä.
Jäntevästi kirjoitettu, sekä sivumäärältään että intensiivisyydeltään sopivan mittainen road trip kahdesta erilaisesta nuoresta.
Palviaisen romaani on arvioitu eilen Lastenkirjahyllyssä.
Maria Turtschaninoff: Maresi: krönikor från Röda klostret/ Maresi: punaisen luostarin kronikoita, Schildts & Söderströms/ Tammi
Itsenäisten naisten hieno selviytymistarina, joka on arvioitu Lastenkirjahyllyssä.
Vilja-Tuulia
Huotarinen: Kimmel, Karisto
Huotarinen
leikittelee tyttökirjallisuuden kliseillä mutta puuttuu myös nykytyttöyden
moniin haasteisiin koskettavasti ja omaan ajatteluun yllyttäen.
Kimmelin arvio
on julkaistu Helsingin Sanomissa.
Suomen Kirjasäätiön Finlandia Junior -palkinnon ehdokkaat julkistetaan huomenna torstaina. Esiraadin puheenjohtajana on taidekasvatuksen professori Helena Sederholm, toimittaja Anne Moilanen sekä libristi Riitta Kähkönen.
3 kommenttia:
Hesariin tieto ehdokkaista lipsahti jo tänään. Nyttemmin on toivottavasti poistettu.
Tämä on ollut hieno vuosi, jälleen. Eikä ole vielä edes ohitse!
Minä kyllä taas pidin Ötökkämaan kielestä, sopi suuhuni oikein mukavasti ja jouduin lukemaan sen yhdeltä istumalta 2 ja 4 v. kohdeyleisölle :). Olin varma, että pituutensa vuoksi kirjaa luetaan useassa osassa mutta ilmeisesti tarina tempaisi mukaansa. Eli jos tekisin varjolistaa, Ötökkämaa voisi löytyäkin sieltä, kuten myös Empo ja Salmen Puluboin uusin, täysin subjektiivisesta näkökulmasta heitettynä! Lepakkopoika selvästikin pitäisi lukeman.
Mielenkiintoista lukea huomenna mitä virallinen raati ottaa esille. Toivottavasti lastenkirjat saavat paljon puhetta ja huomiota!
Kiinnostava varjokuusikko. Tuohon Kuninkaantiehen tutustuin vasta eilen ja vaikutti kyllä erinomaisen kiinnostavalta kirjalta. Toivon että saa nostoja ja lukijoita, kritiikkejä on ollut vielä ilmeisen vähän.
Samoin Leonardo oikealta vasemmalle (Teos) oli tästä lasten tietokirjalajityypistä komea esimerkki, väljä, hengittävä ja komeasti tehty.
Lähetä kommentti