Rouva Huun lempisatu on ollut ihan pienestä pitäen H. C. Andersenin Peukalo-Liisa.
Se on rujon-kaunis satu uhrimielestä, uskollisuudesta ja ystävyydestä. Vanha lapseton nainen saa noita-akalta siemeniä, joista kasvaa tulppaani ja sen sisältä elävä pieni tyttö. Rupisammakko nappaa tytön poikansa morsioksi, mutta perhoset pelastavat Liisan pinteestä. Turilas anastaa tytön kuitenkin kesken pelastusoperaation, mutta pitää tyttöä niin rumana, että päästää vapaaksi.
Peukalo-Liisa asuu yksinään metsässä ja kokee lähestyvän talven uhkaavana. Ystävällinen peltohiiri ottaa Peukalo-Liisan luokseen asumaan ja suunnittelee tälle häitä ystävänsä myyrän pojan kanssa.
Myyrän onkalossa makaa kohmettunut pääskynen, jonka Peukalo-Liisa kuitenkin virvoittaa henkiin. Pääsky houkuttelee kevään tullen Peukalo-Liisaa lähtemään sen matkaan, mutta tyttö on ensin lojaali auttajalleen peltohiirelle, kunnes vähin erin taipuu pääskysen kutsuun.
Siellä ihanan lämpimässä maassa Peukalo-Liisaa odottaa pieni keijukaisprinssi, joka ottaa Liisan kuningattarekseen.
Peukalo-Liisa asuu yksinään metsässä ja kokee lähestyvän talven uhkaavana. Ystävällinen peltohiiri ottaa Peukalo-Liisan luokseen asumaan ja suunnittelee tälle häitä ystävänsä myyrän pojan kanssa.
Myyrän onkalossa makaa kohmettunut pääskynen, jonka Peukalo-Liisa kuitenkin virvoittaa henkiin. Pääsky houkuttelee kevään tullen Peukalo-Liisaa lähtemään sen matkaan, mutta tyttö on ensin lojaali auttajalleen peltohiirelle, kunnes vähin erin taipuu pääskysen kutsuun.
– Minä lähden mukaasi! sanoi Peukalo-Liisa, nousi linnun selkään, ojensi jalksansa sen levitetyille siiville ja köytti itsensä kiinni tukevimpaan sulkaan. Lintu kohosi korkealle ilmaan ja lensi yli metsien ja järvien, yli korkeiden lumipeitteisten vuorien. Peukalo-Liisa paleli, sillä ylhäällä oli kylmää; hän painautui linnun lämpimiin höyheniin ja jätti vain pikku päänsä esiin nähdäkseen alla leviävän ihanuuden. (Suom. Maila Talvio.)
Siellä ihanan lämpimässä maassa Peukalo-Liisaa odottaa pieni keijukaisprinssi, joka ottaa Liisan kuningattarekseen.
Satu
ja sen kuvamaailma tulivat minulle lapsena ensin tutuksi Kirjaliton
kustantamasta nidotusta kirjasesta vuodelta 1965.
Sen kuvittajiksi on merkitty Marta Seitz ja Carl Larsson, mutta tokkopa kyse on siitä Ruotsin
tunnetuimmasta Larssonista.
7-vuotiaana sain vanhemmiltani joululahjaksi Björn Landströmin Olipa kerran -satukokokoelman ja viehätyin sen tummasävyisestä ja salamyhkäisestä Peukalo-Liisan kuvituksesta.
Kirjastosta pongasin äskettäin modernin, suorastaan silmille hypänneen uuden Peukalo-Liisa -sadun kuvituksen.
Charlotte Gastaut (s. 1974) on ranskalainen kuvittaja, jolla kerrotaan olevan ruotsalaisia sukujuuria. Siitä syystä hänen lapsuuden lukemistoon kuuluivatkin Tuhannen ja yhden yön satujen lisäksi Elsa Beskow, John Bauer, Astrid Lindgren ja Tove Jansson.
Gastaut on Ranskan tunnetuimpia kuvittajia. Klassikkosatujen lisäksi hän on tehnyt omiakin kuvakirjoja. Ranskankielentaitoiset voivat tutustua hänen blogiinsa. Netistä löytyvät kuvitusnäytteet ovat vaikuttavia ja puhuvat puolestaan ilman sanojakin.
Ranskalaista
kuvakirjallisuutta tunnetaan Suomessa harmillisen vähän. Muutaman vuoden takaa
kannattaa muistaa Philippe Lechermeirin
ja Rebecca Dautremerin Kätketyt prinsessat (Lasten Keskus 2007),
jossa on paljon samaa herkkyttä Gastaut´n Tummelisan
kuvituksen kanssa.
Gastautin
tyylissä on vaikutteita moniaalta: japanilaisesta manga- ja animetyylistä, idän
monituhatvuotisesta kuvitusperinteestä, jugendista ja koriste- ja
kansantaiteesta.
Hänen kuvituskuvansa ovat kummallisella tavalla samanaikaisesti sekä eteerisiä että jämäköitä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Hänen kuvituskuvansa ovat kummallisella tavalla samanaikaisesti sekä eteerisiä että jämäköitä, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Gastaut
rakastaa ornamentteja: jugend-tyylin mukaan hän sommittelee taustaan usein
kasviaiheita. Hän käyttää tehostevärinä hyvin räväkkää pinkkiä. Jokaisella
aukeamalla on myös mustavalkoinen eräänlainen vinjettikuva, jota pinkki hiukan
terästää.
Mikään
aivan pienten lasten kuvakirja Gastaut´n Tummelisa
ei ole, mutta varttuneemmassa kuvan katsojassa se aiheuttaa väristyksiä ja
ihastusta, yhä uudelleen selattunakin.
Vuosien mittaan olen tullut keränneeksi, vähän vaivihkaa, useampia erilaisia Andersenin Peukalo-Liisa-sadusta tehtyjä kuvakirjaversioita. Peukaloliisa-kokoelmassani on tällä erää seuraavat kuvakirjat:
Nils Wiwelin kuvitus, Svenska folkskolans vänner 1903, kansikuva ylhäällä oikealla
Elinor Askvoldin kuvitus, Alga-kirja 1951, kansikuva vasemmalla
Todennäköisesti nukkuanimaatioon perustuva kuvitus (Pikkuväen 3-ulotteinen kirjasto), Artko 1971, alhaalla
Elsa Beskowin kuvitus, Gummerus 1994
Elsa Beskowin kuvitus, Gummerus 1994
Kaarina
Kailan kuvitus, Otava 1988
Marta
Seitzin ja Carl Larssonin kuvitus, Kirjalito 1965, kansikuva edellä
Alberto
Solsonan kuvitus, Mestarikustannus 1982
Lisbeth
Zwergerin kuvitus, WSOY 1980
2 kommenttia:
Kiitos hienosta blogista. Löysin tämän etsiessäni Liisan päivän nimipäiväpostausta.
Lastenkirjat ovat kirjoja kaikille ! Intoa jatkossakin blogin kirjoitteluun.
Kiito Pisarat! Joskus eksyminen kannattaa, toivottavasti seuraat Lastenkirjahyllyä jatkossakin !
Lähetä kommentti