Johanna Venho & Annastiina Syväjärvi: Yllin kyllin. 28 sivua. WSOY 2012. Graafinen suunnittelu Annastiina Syväjärvi.
Kulutushysteria
ja tavaranpaljous ei juurikaan näy lastenkirjoissa. Ajatellaanpa vaikka
Kristiina Louhen Aino- ja Tomppa-kirjoja, joissa vallitsee niukka ja
Steiner-pedagogisesti esteettinen linja, mitä tulee lapsiperheen leluihin
ja kodin sisustukseen.
Riina
Katajavuoren ja Salla Savolaisen Mennään jo kotiin –kuvakirjassa (Tammi 2007) tosin on
ahtaitakin lapsiperheiden koteja, joissa tavarat ovat kodikkaasti sikin-sokin
ja mullin-mallin.
Johanna Venho
ja Annastiina Syväjärvi nostavat asian kuitenkin niin sanotusti pöydälle. Yllin
kyllin kertoo osin samoista särmikkäistä eläinhahmoista kuin tekijäparin aiempi
Kissanpissa (WSOY 2011).
Kylli-koira
perheineen muuttaa kerrostalosta omakotitaloon. Uusi koti tuntuu vieraalta, kun
se on täynnä pahvilaatikoita. Muuton jälkeistä ahdistusta ja vierauden tuntua
Kylli purkaa vanhempiinsa ja mankuu uutta puhuvaa ponilelua itselleen.
Äidin
mielestä ei voi aina saada kaikkea mitä haluaa. Tosin saman tien äitikin
haaveilee hankkivansa uuden valkoisen sohvan nuhjautuneen vanhan sohvan tilalle.
Kylliä
aikuisten tohotus kyllästyttää, ja hän lähtee ulos. Raikkaassa pakkasilmassa
onkin äkkiä hauska katsoa uutta kotia ulkoa päin ja huomata kuinka viihtyisältä
sisältä loistavat valot näyttävät.
Tavarakaaoksen jälkeen Kyllin mieli lepää uutta kotitaloa ja sisältä huokuvaa lämmintä valoa katsellessa. Annastiina Syväjärven kuvitusta kuvakirjaan Yllin kyllin (WSOY 2012). |
Pulkkamäessä
Kylli tutustuu myös Oiva-oravaan, joka näyttää oman salamajansa. Siellä on upea
käpytalli hevosineen!
Johanna Venhon
teksti on lapsentahtista ja mikä parasta, tekstiosuudet ovat riittävän lyhyitä
ja ne on taitettu aukeamille sopivina kokonaisuuksina, jotka seurustelevat
yksi-yhteen Syväjärven runsaiden kuvien kanssa.
Syväjärven omintakeista tyyliä
voisi luonnehtia retro-ornamentiikaksi. Sininen väri tiukkuu pakkasta,
keltainen huokuu lämpöä , vaaleanpunainen tyttöenergiaa ja valkoinen rajaa näitä
värejä rauhoittaen kokonaisuutta.
Jo hiljalleen
lukutaitoa haltuunsa ottavalle lapselle kuviin on siroteltu myös lyhyitä
tekstipätkiä esim. pahvilaatikoihin ja kuvista löytyy usein pieniä puhekuplia. Hauskasti ja tilan käytön kannaltakin oivaltavasti tarina alkaa heti sisäetukannesta, jossa muuttokuorma saapuu Kyllin uuden kodin ovelle.
Ja viisaasti,
ilman sormenheristystä, Venho ja Syväjärvi osoittavat, että yhteisiin
leikkeihin ei aina tarvitakaan niitä sesonkileluja. Tärkeintä on yhteinen
mielikuvitus ja yhdessä olemisen riemu.
Rouva Huulle
tuli Yllin kyllin –kuvakirjaa lukiessa hauska muistuma oman lapsuuden lukuelämyksestä,
Leena ja Inari Krohnin Tyttö joka kasvoi ja muita kertomuksia (Tammi 1973). "Tavaran
Taara" -kertomuksen keskiössä on perheenäiti, joka rakastaa tavaraa enemmän
kuin miestään ja lapsiaan:
Juoksuaskel-hyppy olisi Taaran olohuoneessa ollut mahdoton suoritus. Mikäli siellä ylipäänsä aikoi liikkua, oli vedettävä vatsa selkärankaan ja pujoteltava kylkimyyryä tammisten, tiikkisen ja jakarandapuisten sohvakalustojen viidakossa. Varjelkoon sitä vetoketjujen ja silkkikerrastojen, nuppineulakansioiden ja joustosukkahousujen määrää, mikä romahti niskaan nurkkakaapista, jos onnettomuudeksi sattui avaamaan sen oven.
Taaran mies lapsineen on jo
aikapäiviä sitten muuttanut ullakolle, sillä asuinhuoneistossa ei enää ole tilaa
normaaliin elämiseen.
Eräänä päivän Taaran päässä niin sanotusti kilahtaa ja hän
rahtaa kaiken tavararyönän ulos. Hän päättää lahjoittaa omaisuutensa sitä
oikeasti tarvitseville.
Ja niin Tavaran Taarasta tuli Taara vain.
Ja niin Tavaran Taarasta tuli Taara vain.
3 kommenttia:
Ensimmäisestä kuvasta - keltasävyinen lastenhuone - minulle tulee kaksi mielleyhtymää. Ensimmäinen on Carl Larsson, tyttö on jotenkin samansorttinen kuin hänen maalauksissa ja toinen on Vincent van Gogh, tasan saman keltainen tuoli ja sänky on hänenkin maalauksessaan.
Hyviä assosiaatioita, kiitos Anneli!
Mennään jo kotiin on ihan tietoisesti vähän Carl Larssonin henkeen kuvitettu, tästä on ollut taannoin puhetta Salla Savolaisen kanssa.
Eikä van Goghiin viittaaminenkaan varmaan mene liiemmin vipuun.
Kiitos rouva Huu, ihana postaus! Täytyy tunnustaa että Ilon Wikland ja Salla Savolainen ovat minulle esikuvia kun teen näin yksityiskohtaisia kuvituksia. Ja Ingrid Vang Nymanin voittanutta ei helpolla löydäkään! Mennään jo kotiin on minulle ennestään tuttu kirja, Tyttö joka kasvoi täytyy jostakin penkoa esiin...
Lähetä kommentti