Mari Kujanpää: 102 askelta mummilaan, kuvittanut Paula
Mela, 203 sivua, Otava 2018.
Ihan
aluksi haluan antaa virtuaalisen ansiomitalin tokaluokkalaisen Akselin
vanhemmille.
Viisilapsisen
suurperheen elämä on ainaista säätöä. Kaiken kukkuraksi vanhemmat ovat
yrittäjiä, ja kierrätyshuonekalujen myynti ei enää elätä suurperhettä ja
paineet toimeentulosta ovat kovat.
Silti
vanhemmilla, varsinkin äidillä, riittää aikaa lasten kanssa olemiseen.
Kodinhoito on ihailtavasti organisoitu ja lapsilla on omat vaihtuvat kotityönsä.
Kun ukkostaa, isä soittaa kotiin ja varmistaa, että lapset eivät pelkää. Äiti
on tehnyt isosiskolle aikoinaan pussin, jossa on puuhakortteja pitkästymisen varalle. Arkiset
selviytymiskeinot ovat konstailemattomia ja siksi niin hellyttäviä.
Mari
Kujanpään kaksi edellistä lastenromaania kertoivat molemmat varsin rankoista
aiheista: Minä ja Muro –kirjan (Otava
2009) tyttöä kohdeltiin omassa perheessä henkisesti kaltoin ja Emman salainen toive–kirjassa (Otava
2016) Emma-tyttö saa äidin päihdevieroituksen ajaksi uuden kodin isovanhempien
luota.
102 askelta mummilaan on näiden lastenromaanien jälkeen luokiteltavissa
varsin ”tavalliseksi”, vaikka siinäkin pohjajuonteena on isomummin alkava
dementia.
Aleksin mummi, tai oikeastaan siis isomummi, asuu
melkein naapurissa, sinne on Aleksin mittausten mukaan matkaa 102 askelta.
Mummilaan voi kipaista koulun jälkeen, kun isommat sisarukset ovat vielä
omilla teillään. Aleksi nauttii mummilan kiireettömästä ilmapiiiristä ja
tietysti myös saamastaan jakamattomasta huomiosta. Vähitellen poika kuitenkin
huomaa mummin käyttäytyvän välillä aivan hassusti ja väsyvän aikaisempaa nopeammin:
Hypin, pompin ja loikin trampoliinilla pitkän aikaa. Muistan mummin. Häntä ei näy enää ikkunassa. Kurkistan ovesta sisään, enkä ylläty, kun mummi nukkuu sängyssä. Vilkaisen keittiöön. Seinäkellon putkilot lojuvat lattiassa saakka niin kuin ne olisivat yhtä väsyneitä kuin mummi. Kiskon ne ylös, etsin kaapista tussit ja piirrän mummin vaippoihin kukkia, traktoreita, aurinkoja, puita, taloja ja kaulimia. Toivottavasti mummi tulee iloiseksi vaippojen kuvista – tai edes huomaa kuvat.
Vaikka Aleksin on vaikea kertoa mummin muuttuneesta käytöksestä, hän ei kuitenkaan ota liian suurta taakkaa omille harteilleen. Mummin voinnin huononemisen huomaavat toki myös isommat sisarukset ja Aleksin vanhemmat, ja he ryhtyvät miettimään ratkaisua uuteen tilanteeseen.
Kujanpään
romaani on mukavalla tavalla verkkainen. Tällaisia kotikeskeisiä arkisia
lastenkertomuksia ilmestyi vielä muutama vuosikymmen sitten todella paljon. Nyt kirja tuntuu harvinaiselta helmeltä. Kaikki lapset eivät käsitykseni mukaan edelleenkään pidä jatkuvasta remellyksestä ja juonen äkkikäänteistä.
Romaanin vanhanaikaisuus on tässä tapauksessa yksinomaan hyvästä: sen verkkainen tempo ja perheyhteydestä huokuva lähimmäisenrakkaus lämmittävät lukijaa vielä pitkään kirjan lukemisenkin jälkeen.
Romaanin vanhanaikaisuus on tässä tapauksessa yksinomaan hyvästä: sen verkkainen tempo ja perheyhteydestä huokuva lähimmäisenrakkaus lämmittävät lukijaa vielä pitkään kirjan lukemisenkin jälkeen.
Kujanpää kuvaa upeasti lapsen sisäistä todellisuutta, mielikuvitusleikkejä ja
arjen pieniä iloja. Pehmolelu Lepakko Lee on usein leikeissä mukana ja paras
kaveri on samalla luokalla oleva Mitja, joka vasta opettelee suomen kielen
puhumista.
Aleksin
perheessä yritteliäisyys ja suorittaminen on läsnä myös
urheiluharrastuksen kautta. Samaan aikaan mummin voinnin huononemisen kanssa vanhemmat
tekevät myös vaikean päätöksen luopua firmasta ja myydä kotitalo. Perhe muuttaa
kerrostaloon ja mummi palvelutaloon.
Vaikka
muutos on iso, Aleksi ei lannistu. Vaikka jostain pitää luopua, paljon uutta ja
kivaa tulee myös tilalle:
Meillä ei ole enää pihaa, mutta nyt on parveke. Se on tosi hauska ja korkealla, siellä voi istua lukemassa tai katsella taloja ja puita. Kannan mummin kaktuksen minun ja Vilhelmiinan huoneen ikkunalaudalle. Siinä sen on hyvä kasvaa isommaksi, ja se muistuttaa minua mummista, joka tuli pienemmäksi.
Tähystän parvekkeelta ulos. Kerrostalot venyttelevät kohti pilviä, ja valtava nosturi häämöttää taivaanrannassa. Mitjan koti on korkeassa kerrostalossa aivan naapurissa, ja Mitja leikkii nyt pihalla, kohta minäkin. Tulen kyllä pian kotiin, koska on meidän koko perheen lautapeli-ilta. Sellaista ei ole ennen ollutkaan.
Paula Mela teki debyyttikuvituksen Arja & Emma Puikkosen
saturomaaniin Äänihäkki.
Hänen tarkkaviivainen mustepiirtimensä taipuu hyvin myös
arkisemman miljöön kuvaukseen.