maanantai 15. huhtikuuta 2024

Lastenkirja kannustaa yhteisölliseen, rauhantahtoiseen vastarintaan

















Eppu Nuotio & Sanna Pelliccioni: Sinä päivänä. 25 sivua. S&S 2024.
 
 



Nykyinen maailmanpolitiikka velvoittaa lastenkirjallisuudenkin reagoimaan moniin hankaliin ja mutkikkaisiin asioihin, joista aikuinen haluaisi mieluummin vaieta kokonaan. 

Eppu Nuotion ja Sanna Pelliccionin juuri ilmestynyt kuvakirja Sinä päivänä on hyvä esimerkki lastenkirjan erityisistä keinoista pelkistetyn kerronnan ja kuvituksen avulla havainnollistaa hyvinkin pienille lapsille  sellaisia mutkikkaita käsitteitä kuin mielipiteenvapaus ja kansalaisvaikuttaminen.

 
 
Minäkertojana on pieni tyttö, joka on hukannut avaimensa. 

Eppu Nuotion teksti kiemurtelee läpi aukeamien, kun avaimen etsinnän ohessa pohditaan yhdessä myös erilaisia asioita, joista syntyy ketjuja, kuten virkatut ketjusilmukkaketjut, pyöränketjut, hetminauhat tai kaivovettä nopeasti kaikkien ulottuville tuovat ihmisketjut.

Sanna Pelliccionin väriliitukuvitus on rohkean tyyliteltyä:  se tavoittelee lapselle ominaista, rentoa ja perspektiiviopista vapaata piirrosjälkeä.




Mittasuhteet vaihtuvat suuren-suuresta pikkiriikkiseen.
Ratkaisu toimii hyvin kuvaamaan helteisen kesäpäivän
joutilaisuutta, joka huipentuu yhteisölliseen mielenilmaukseen. 
Sanna Pelliccionin kuvitusta Eppu Nuotion tekstiin
kuvakirjassa Sinä päivänä (S&S 2024). 

 




Vähitellen selviää, miksi aikuiset kokoontuvat yhteen ja pyytävät tyttöäkin liittymään mukaan. 


Me seisomme vierekkäin, käsi kädessä. Me kaikki, koko meidän talo, koko kaupunki, koko maa. Käsien ketju jatkuu silmänkantamattomiin. Se kulkee maan läpi maasta toiseen.

 

 

"Katso, tässä me olemme."
Sanna Pelliccionin kuvitusta Eppu Nuotion tekstiin 

kuvakirjassa Sinä päivänä (S&S 2024). 



Kirjan sisäkannet jakavat olennaista tietoa antaen näin pikkutytön arkiselle tarinalle  merkitykselliset kehykset. 

Sinä päivänä viittaa nimittäin Virossa, Liettuassa ja Latviassa elokuun 23. päivä 1985 organisoituun Baltian ketjuun, jossa kansalaiset ottivat kantaa Baltian maiden itsenäisyyden puolesta. Ihmiset tarttuivat toisiaan kädestä ja näin syntyi yli 600 kilometrin ihmisketju.

Joukkovoimaa ja uskoa yhteisen hyvän edistämiseen tarvitaan tänä keväänä, kun  sekä Suomessa että maailmalla uutisoidaan mieltä kuohuttavista tapahtumista, tragedioista ja onnettomuuksista.



Voimauttava yhteen liitettyjen käsien ketju.
Sanna Pelliccionin kuvitusta Eppu Nuotion tekstiin 

kuvakirjassa Sinä päivänä (S&S 2024). 



Sinä päivänä tarjoaa nähdäkseni myös yhden konkreettisen toiminnallisen keinon vastustaa yhdessä koulukiusaamista.  


Se, että tartumme toisiamme kädestä, näemme toisemme ja uskomme yhteiseen hyvään, voi olla yksi tärkeä askel toipumiseen. 

 

 

 





 

maanantai 8. huhtikuuta 2024

Raikas kasvukertomus nuoruuden kauheudesta ja kauneudesta
















Johanna Auranheimo: Ysit. 288 sivua. Tammi 2024. Kansikuva Laura Lyytinen. 

 



 

Haluun sikana pois, ja vuodenvaihde tarkoittaa myös loikkaa kohti kevättä ja yhteishakua ja mahdollisesti myös elämää, jossa mä voin aloittaa puhtaalta pöydältä. Voin olla joku muu kuin hapannaamainen, takakiree, koulukeskeinen, liikaa meikkiä käyttävä, vihamielinen, Tyyraksi kutsuttu Eve Eloranta ysibeeltä. – – 
 
– – Mietin, et asunkohan koskaan missään muualla kuin Helsingissä, ja mua alkaa huimata se, kuinka nuori oon, kuinka kauan musta tuntuu jo, että olen ollut nuori enkä lapsi enää, ja kuinka kauan mulla on sellasta suhteellista nuoruudeksi käsitettävää aikaa elämässä jäljellä ja kuinka monta vuotta siitä voi mennä vaan sähläämiseen. – – 
 

Yläkoulun päättävistä nuorista on kirjoitettu lukuisia nuortenkirjoja.  

 

Tuttuakin tutummasta aiheesta huolimatta Johanna Auranheimo (s. 1998) työstää esikoisessaan Ysit näitä nuoruuden perustuntoja yllättävän raikkaasti. 

 

Romaanin tapahtumat sijoittuvat tunnistettavasti (pukeutumisen trendit, musiikki-idolit ja tuotemerkit) vuosiin 2013 ja 2014, jolloin Facebook oli vielä sosiaalisen median alustoista pääasiallisin nuorison viestintäkanava. 

 

Kunkin luvun alkuun on tarkan päivämäärän ja vuosiluvun lisäksi listattu, mitä päähenkilö Eveliinalla, Evellä, on päällään ja minkälaisen ehostuksen hän on kulloinkin valinnut.


Todennäköisesti Auranheimo on käyttänyt inspiraationa omaa nuoruuttaan eikä ole halunnut suodattaa tunnistettavia ominaispiirteitä pois käsikirjoituksesta. Kokeilu on kiinnostava, ja jää nähtäväksi, kuinka romaanin otollisin kohderyhmä tähän tulee suhtautumaan. 

 

Even someriippuvuuden kuvaus on kuitenkin lähempänä nykyaikaa:

 

Kello on paljon ja päätä särkee koska oon pyöriny netissä jo pari tuntia, mutten pysty lopettamaan. Kone on auki sängyllä ja mä makaan selälläni sen vieressä ja oon puhelimessa ja Instagramissa. Oon päätynyt loputtomaan suohon mustavalkosia kuvia kapeista reisistä ja röökiä pitelevistä sormista, verkkosukkiksista ja pilleripurkeista, kuvia, joiden päällä on joku surusta tai masennuksesta kertova teksti.
 
Ne koukuttaa mua. Kaikki se tuska ja rankkuus ja elämän kauheus. 
 
Mä en kyllä oo masentuu, et sikäli vähän outoo. 

 


Murrosikäisen, itsestään epävarman nuoren ulkonäkökeskeisyys näkyy tavassa, jolla Eve tarkkailee itseään toistuvasti kaikilta heijastavilta pinnoilta. 

 

Toisinaan on kuitenkin päiviä, jolloin hän huomaa, ettei ole ”miettinyt mun naamaa niin huolellisesti, et se kestäisi olla näin näkyvillä”.

 

Nuoren sisäistä kasvua kuvaavissa nuortenromaaneissa aikuiset häivytetään usein  takaa-alalle. Tavoitteena on usein viestiä nuoren kaikkivoipuuden tuntoa ja kuvitelmaa siitä,  että voisi selvitä jo kokonaan ilman aikuisten tukea. 


Ysien perheen kuvaus onkin vähäistä, joskin pikkuveljen käytös nostattaa tuon tuostakin isosiskon ärsytyskynnystä. Yhteisten perheaterioiden sijasta Eve syö usein voileipiä omassa huoneessaan ja äidin kanssa hän viettää laatuaikaa lähinnä katsomalla Downton Abbey -tv-sarjaa.  Ostaessaan narustringit Eve tosin miettii, minkälaista keskustelua ne tulevat myöhemmin herättämään perheen pyykkikorissa. 

 

Toisaalta jo yksikin latautunut kohtaaminen kannustavan ja hyväksyvän vanhemman kanssa voi olla riittävä todiste siitä, että perheenjäsenten väliset suhteet ovat osapuilleen kohdillaan. Lähtiessään ysiluokan kevätjuhlaan Eveliina hakee äidiltään hyväksyntää dramaattisen mustalle asuvalinnalleen. Äiti muistuttaa lempeästi, että asu, jossa tytär ei stressaa turhaan, on paras valinta. 

 


Eve on kiltti perhetyttö ja kouluhikari, joka kisaa parhaan ystävänsä Merin kanssa lukuaineiden keskiarvosta. Romaanin nimen voi ajatella viittaavan myös todistuksen kiitettäviin arvosanoihin. 


Eve on kuin moderni runotyttö: hän piirtää ja kirjoittaa ja saa taidoistaan ihailua ystäviltä. 

 

Hänellä ei ole vielä kokemusta seurustelusta, ja tunteet samalla luokalla olevaan Onniinkin jäävät lopulta etäihastumisen tasolle. 


Eve on käynyt edellisenä kesänä protuleirin ja ystävystynyt Joosuan kanssa, jolle hän tilittää Facebookin messenger-palvelun kautta usein tuntojaan. Joosua näkee Even suojakseen pystyttämien kulissien taakse ja kommentoi myös tämän kirjoittamia tekstejä.

 

Tavassa, jolla Auranheimo kuvaa Even ja hänen ystäviensä sukupuoleen liittyviä tuntemuksia, on paljon yhtäläisyyttä  Dess Terentjevan kevään uutuuden,  Zenon, kanssa.  Eve esimerkiksi tilittää sekavia ajatuksiaan Sannille, jolla on ollut ”ihan sikana muijaihastuksia”. 


Sannia raivostuttaa ”Koko tää ihme sekoilu et on erikseen jotain tyttöihastuksii ja sit niit oikeita ihastuksii, tai et siis mä ooon bi ja nää asiat on vaan näin ja sit sikan pitää selittää.”

 

Auranheimon nuortenromaani viestii lukijalleen ilman huutomerkkejä,  että nuoren on oltava ennen sitouttavaa seurustelua ensin sinut kehonsa kanssa. 


Monissa nuortenromaaneissa ns. onnistuneeseen ja täydelliseen yhdyntään ladataan edelleen suhteettoman paljon paineita. 


Evellä on seksiin liittyviä fantasioita, ja hän pystyy sanoittamaan toiveitaan nasevasti: 

– – Mä näytän siltä, että olen päättänyt jotain itsessäni. Että paljas pinta, mun paljas pinta, vois olla jotain myös jollekin toiselle. Että mä en ehkä halua olla ainoa ihminen, joka on mun kropan kanssa tekemisissä, sen lähellä.
 
Tai sen sisällä. – –  

 

Yhteiskunnallinen tiedostavuus pilkahtelee 2020-luvun kotimaisissa nuortenkirjoissa ajoittain aiempaa enemmän. Evekin yrittää olla tiedostava ja kriittinen näkemyksissään, mutta esimerkiksi Merin kanssa pidetty esitelmä Pridestä jää vähän paperinmakuiseksi luennoksi ilman konkretiaa ja aidosti omaa ääntä. 

 

Auranheimolla on dramaturgista silmää havainnollistaa päähenkilönsä kehitystä harkituilla nostoilla. 


Romaanin alussa Eve on vielä epävarma ja tempoileva tuuliviiri, mutta yläkoulun päättyessä tyttö on selvästi itsevarmempi. Lukijan on helppo samastua tytön havaintoihin omasta olemuksestaan ja eleistään: 

 
Hinaan laukkua paremmin olkapäälle enkä anna hartioiden nousta turvallisesti lysyyn, en vapauta mun lapaluita suojaamaan mun ylävartaloa seksikkyydeltä. En anna itseni valahtaa kasaan koska ei vittu yhtään tunnu siltä. 
 
Pudotan painoa kevyesti lonkalta toiselle ja tunnen käsittämätöntä voitonriemua siitä et mun reidet hinkkaa yhteen tai et se ei oikeestaan just nyt haittaa ollenkaan ja et mä elän sovussa sen kanssa, miltä näytän nyt kävellessäni, heilautan mun ponnarii ja kohotan kulmii ja syön mun purkkaa ja tiedän, et mun elämä syöksyy täyttä vauhtii kohti jotain, missä tällaiset hetket on sääntö eikä poikkeus.

 

Johanna Auranheimo on suomentanut aiemmin Casey McQuistonin rakkausromaanin Punaista, valkoista ja kuninkaansinistä (Tammi 2022)  sekä Alice Osemanin Heartstopper-sarjaan liittyviä pienoisromaaneita.   

 

 

 

tiistai 2. huhtikuuta 2024

Toukan tolleroita ja sorjia sisiliskoja


 











Eric O. W. Ehrström: Keken kesälauluja pikku eläimistä. 40 sivua. Suom. Otto Manninen. Oppian 2023. 


Alkuteos Gugus visor om de små små djuren, Schildts 1923, suom. Keken kesälauluja pikku eläimistä, Otava 1923, suom. Otto Manninen.

 




Eric O. W. Ehrström (1881–1934) tunnetaan parhaiten urastaan graafikkona, taidekäsityöläisenä ja taidetakojana. Hän oli Akseli Gallén-Kallelan oppilaana Ruoveden Kalelassa 1899–1900 ja sittemmin hän suunnitteli monia taidekäsitöitä  Hvitträskin erämaa-ateljeeseen.

 

Kuvittaja-lehdessä 2007 kuvitustaiteen tutkija Maria Laukka ihmetteli  Eric O. W. Ehrströmiä käsittelevässä artikkelissaan, ettei  omintakeisesta kuvarunokirjasta Gugus visor om de små djuren ole otettu uusintapainoksia. 


Pienen Oppian-kustantamon kautta ilmestyi kirjasta uusi painos, tosin alkuperäisteosta roimasti pienemmässä koossa. 


Uusintapainoksen kansikuva ei liioin le alkuperäinen (ks. kuva vasemmalla), vaan otettu yksittäisen runon kuvituksesta.   

 

Oppian on julkaissut viime vuosina yhä enenevässä määrin teosten tekijänoikeuksien vapautumisen jälkeen monista koti- ja ulkomaisesta kaunokirjallisuudesta ja lastenkirjallisuuden klassikoista uusintapainoksia ja selkomukautuksia.  

 

Keke-kirjan uusintapainos on lajissaan hurmaava kuriositeetti nykysukupolvien unohtumasta mutta yhä viehätyksensä säilyttäneestä lastenkirjasta, joka tosin pienen postikorttimaisen kokonsa takia hukkuu kirjaston ja kirjakaupan hyllyyn.


 


Uusintapainos tärvelee harmillisesti alkuperäisteoksen idean,
jossa yhdistettiin samalle sivulle kaarevaan muotoon piirretyt
 dekoratiiviset eläinten ja hyönteisen kuvituskuvat ja turpean
Keken humoristinen hahmo. Eric O. W. Ehrströmin
kuvitusta runokuvakirjaan  Keken kesälauluja pikku eläimistä
(Otava 1923 ja Oppian 2023). 


Luonnon ihmeistä haltioituva keskushenkilö, möhkälemäinen keltainen Gugu (suom. Keke), lienee yksi suomalaisen lastenkirjallisuuden omintakeisimmista hahmoista. 



Suomen Nuorisokirjallisuuden instituutti (nyk. Lastenkirjainstituutti)
teetti Ehrströmin runokuvakirjasta vuonna 1991 suomen-
ja ruotsinkielisiä postikortteja. 




Näyttävän ja koristeellisen kasviornamentikaan osalta Ehrströmin lastenkirja on tyypillinen esimerkki lastenkirjakuvituksissakin tyypillisestä myöhäisjugendista, joka on tuttua esimerkiksi Elsa Beskowin kuvakirjoista.