Arja Puikkonen: Mustarastas, 227 sivua, Karisto 2017,
kansi Sakari Tiikkaja, kannen valokuva Jussi Puikkonen.
Hevoskirjat
kantavat mukanaan monia kliseitä ja ehkä juuri sen vuoksi lajityyppiä ei ole
liiemmin arvostettu.
Arja
Puikkosen varhaisnuorten- ja nuortenkirjojen ehdoton valtti on psykologisesti
tarkka ihmiskuvaus. Sen vuoksi hänen ratsastusaiheen ympärille syntyneiden
kirjojenkin (kevään uutuuden lisäksi Sydän
saappaanvarressa ja Vastalaukkaa,
Otava 2010 ja 2014) soisi päätyvän heppafaneja laajemmankin lukijakunnan nautittavaksi.
Mustarastas on moniin verrokkeihinsa nähden elämänmakuinen ja vivahteikas ja ennen muuta uskottava ihmis- ja eläinsankarien kasvun kuvaus.
Mustarastaan aloituksen ei kannata antaa hämmentää. Muutaman sivun mittainen johdatus – Kallion opiskelijaboksin
yksinäinen – on eräänlainen käänteinen epilogi. Siinä annetaan lukijalle
vihjettä jo aikuistuneiden keskushenkilöiden nuoruusvuosina kokemista ristiriidoista, joiden ympärille varsinainen romaani siis rakennetaan.
Hevoskirjoissa
tulisieluisen hevosharrastuksen esteenä on usein raha ja ynseät vanhemmat.
Lukioikäisiä serkuksia Miljaa ja Veeraa yhdistävät hevoset, mutta heidän kotiolonsa ovat toistensa
vastakohtia. Milja on asuu äidin kanssa ja pitää vain satunnaisesti yhteyttä
isäänsä. Veeran isä on menestyvä bisnesmies, mutta äiti on sairaseläkkeellä masennuksen takia.
Milja ja Veera saavat isoäidiltään mojovan lahjan: isoäiti hankkii
heille yhteisomistukseen Blackbirdin, pikimustan tamman Saksasta.
”Onni on oma hevonen”, Milja henkäisi.
Tunnustus vähän nolotti, eikä hän saanut pyyhittyä autuasta virnettä naamaltaan.
”Odotas, kun aikaa menee, sitten opit kantapään kautta sen onnen”, Marjut pääsi aikuisten tädin kaikkitietävyydellä opettamaan.
”Se on kanssa kaviopaiseita, ähkyjä ja eläinlääkärin laskuja.”
”Kaikesta selviää, pitää vain hoitaa hevonen hyvin”, Milja ilmoitti. – –
Miljan ja Veeran sielunsiskous joutuu tietysti monin tavoin koetteelle, sillä hevoseen liittyy omistamisen auvon lisäksi paljon
vastuuta ja velvollisuuksia.
Mustarastaan hoito päätyy nopeasti Miljan kontolle, kun
Veeran isä saa työkomennuksen Amsterdamiin. Pitkästä välimatkastakin huolimatta
Veera pystyy monin tavoin pomottamaan Miljaa ja himmentämään hevosen omistamisen auvoa.
Puikkonen
kuvaa nasevasti tyttöjen välistä valtataistelua, joka kiteytyy oivaltavasti rivien väleihin tyttöjen Team unelmaheppa -nettipäiväkirjan viestittelyssä.
Lukijan on helppo valita, kumman puolelle asettuu, vaikka Milja on
ratsastusta ja kilpailua enemmän kiinnostunut Mustarastaan luomuhoidosta ja koulutuksesta ja eläimen yleisestä hyvinvoinnista.
Tyttökirjalle tyypillinen keskushenkilön luonteen jalous näyttäytyy siinäkin, että Milja ennättää kiireistään huolimatta pitää yhteyttä myös dementoituvaan isoäitiin ja välittää hänelle kuulumisia tallilta. Miljalla on lisäksi kunnianhimoisia suunnitelmia kirjoittamisen suhteen. Lukija saa maistiaisia Miljan ritariaikaan sijoittuvasta hevosfantasiasta, jonka riveiltä voi aistia myös tosielämän jännitteitä.
Jo hevoskirjallisuuden varhainen esikuva, Anna Sewellin Black
Beauty (1877), otti kantaa hevosten inhimillisen kohtelun puolesta. Mustarastas
saa tallipaikan Espoosta, ja tallin vastuulliset aikuiset kantavat huolta hevosen jaksamisesta, kun Veera
ehdottaa mielivaltaisesti sen siirtämistä Amsterdamiin.
Romaanin lopussa palataan taas serkusten aikuiseen arkeen. Loppuratkaisu voi olla hevoskirjaentusiastien mielestä jopa haikea ja siksi epäreilu, mutta niinhän käy usein tosielämässäkin.