Nukketeatteri
PikkuKulkurin nukketeatterinäytelmä Ilvekset kuin veljekset. Petra Heikkilän samannimisen kuvakirjan
pohjalta dramatisoinut ja ohjannut Teija Sivula. Esitys Ilpo Mikkonen.
Visualisointi ja nuket Heini Maaranen. Musiikki Tapani Rinne, miksaus ja
äänitys Konsta Mikkonen. Ensi-ilta Annantalossa Helsingissä 27.9.2016. Kesto 30
min. Ikäsuositus +3. www.pikkukulkuri.fi.
Rouva
Huu havahtui taas eilen siihen, kuinka moniaalle lastenkirjallisuus
parhaimmillaan rönsyää.
Nukketeatteri- ja teatteriesitykset ja muut lastentapahtumat pöyhivät ansiokkaasti myös hieman vanhempaa
lastenkirjatarjontaa.
Poikkitaiteelliset esitykset välittävät parhaimmillaan
lastenkirjallisuuden visuaalisen ja kerrontaan liittyvän hurmoksen myös toisen taidelajin keinoin.
Näin
kävi eilen Annantalolla Helsingissä, missä sai ensi-iltansa Ilpo Mikkosen
kiertävän PikkuKulkuri –nukketeatterin uusi
nukketeatterinäytelmä Ilvekset kuin
veljekset, joka pohjautuu Petra Heikkilän 12 vuotta sitten ilmestyneeseen kuvakirjaan Veljekset kuin ilvekset (Lasten Keskus 2004).
Erityisen
lystin nukketeatterielämyksestä
teki se, että sain kokea sen yhdessä kuvakirjan tekijän sekä tämän lasten ja
kirjan kustannustoimittaneen Arja Kanervan kanssa.
Eli kaikki neljä
seuralaistani olivat rautaisia asiantuntijoita teoksen suhteen.
Kuvakirja kertoo Otto-ilveksestä, joka asuu Pikkutilkkumaassa porottavan
auringon alla yhdessä runolijavanhempiensa Leo Bardin ja G. Bardin kanssa.
Otolla on identiteettikriisi. Se haluaisi että turkissa olisi yhtä paljon
pilkkuja kuin äidillä ja isällä. Ja Otto myös pitkästyy ja kaipaa itselleen
kaveria. Vanhemmat selittävät, miksei pikkusisarusta voida toimittaa: Otto on nimittäin haikaran tuoma ottolapsi, ja sitä paitsi kotoisin kaukaa Pohjolasta.
Näistä
erilaisuuden tunnoista, perheyhteydestä ja identiteetin etsinnästä PikkuKulkuriin on tehty sympaattinen ja eloisa kehitystarina.
Teija
Sivulan dramatisoinnissa alkuteoksen rakennetta on takautumien osalta
ymmärrettävästi muutettu. Sen sijaan kuvakirjan dialogissa paljon käytetty
riimitys on hauskasti säilytetty, ja se tuokin Ilpo Mikkosen tulkintaan hauskaa
rytmikkyyttä.
Mikkonen on koko ajan esityksessä näkyvillä. Hänen mukavalla tavalla eleetön olemuksensa ei kuitenkaan vie huomiota nukketeatterin todellisilta tähdiltä ja esiintyjiltä eli nukketeatterinukeilta.
Joitakin kirjan ulkopuolisia kerronnallisia nyansseja tai
lapsiyleisön ”koukutuksia” on toki tehty, mutta alkuteoksen henkeä silti
kunnioittaen.
Puolen tunnin mittaan koottua tempoltaan verkkaista esitystä
seurasi Annantalolla voimakkaasti myötäelävä yleisö. Otto käytti auringonkukan siemenen istutukseen luonnonmukaista lannoitetta, ja sekös lapsia hauskutti, kuten myös Oton lapsekas puheenparsi...
Suurin henkilökohtainen ihmetyksen aiheeni liittyi Heini Maarasen loihtimaan rikkaaseen ja kuvakirjan väriskaalaa toistavaan huiman hienoon visualisointiin.
Alkuperäisessä kuvakirjassa on yhdistetty kollaasitekniikkaa, mm. kangasta, paperia, teippiä, sulkia, pieniä esineitä ja virkkuutöitä, akryylikuvituksen lomaan. (Yli kymmenen vuotta sitten kollaasitekniikka ei ollut vielä yhtä yleistä kuvakirjoissa kuin nykyisin!)
Myös Maarasen lavastuksessa virkatut pikkuliinat
tekevät Oton ja vanhempien kotipuusta eksoottisen, ja yksi keltainen liina toimittaa myös auringon
virkaa taivaalla. Ja eläinaiheiset nuket ovat tismalleen, silmänpilkettä myöten,
identtiset alkuperäisten kuvitusten kanssa!
Tänä vuonna oman
kiertävän ammattinukketeatterin perustanut Ilpo Mikkonen on koulutukseltaan lastentarhanopettaja. Hän on työskennellyt aiemmin nukketeatteri
Sampossa ja tehnyt myös paljon lastenohjelmien ja animaatioiden dubbauksia,
antaen äänensä muiden muassa Muumi-animaatioiden
Nipsulle!