Sanna
Tuovinen: Satuhieronta. Läsnä olevan kosketuksen ja sadun taikaa. Valokuvat
Mikko Törmänen. Piirroskuvitus Sanna Pelliccioni, 152 sivua, WSOY 2014.
Graafinen suunnittelu Henna Raitala ja Sanna Pelliccioni.
Matti
Airola: Isin ja tyttöjen lettikirja. Valokuvat Anna Autio, piirroskuvat Anni
Virtanen, 96 sivua, Schildts & Söderströms 2015.Graafinen suunnittelu
Anna-Mari Tenhunen.
Helsingin
Sanomat uutisoi kulttuurisivuillaan eilen, että
puuvärikyniä valmistava Faber-Castellin tehdas on joutunut Saksan tehtaallaan
lisäämään työvuoroja, koska
aikuisten värityskirjabuumi on synnyttänyt niin ison kysynnän puuvärikynille.
Aikuisten värityskirjoista on tullut maailmanlaajuinen, Etelä-Amerikasta
Aasiaan ulottuva ilmiö. Esimerkiksi Brasiliassa on tällä hetkellä iso pula
värityskynistä!
Uutisessa
on kiinnostava detalji: Suomen aikuisten värityskirjamyynti ylsi viime vuonna
kolmeen miljoonaan euroon. Ymmärrykseni mukaan tämä myynti on lihottanut siis
tietokirjallisuuden myyntiä tämän verran. Ainakin Kirjakauppaliitto laskee Mitä
Suomi lukee -listauksissaan aikuisten värityskirjat tietokirjallisuudeksi.
Tämä
värityskirjatrendi hämmästyttää ja kiinnostaa monestakin eri syystä.
Rouva Huu
tietää omasta kokemuksesta, kuinka tärkeää on välillä pysähtyä hetkeen, antaa
aivojen levätä mutta silti antaa käsilleen mielekästä työtä.
Erilaiset
kädentaidot ovat Huulle se elämän suola, varsinkin niinä päivinä, kun
tietokoneen näytölle syntyy vain vähän tai ei lainkaan konkreettista
aikaansaannosta.
Lastenkirjallisuudessa
ja lasten arkeen liittyvässä tietokirjallisuudessa hiljentymisen ja
rauhoittumisen aalto on rauhallisesti liplatellut aikuisten värityskirjabuumia pidempään. Meditatiivista hiljentymistä on
löytynyt jo useamman vuoden ajan ns. hiljaisuuden lastenkirjoista.
Parhaimmillaan
tällaiset lastenkirjat tarjoavat sekä lapselle että kirjaa ääneen lukevalle
aikuiselle lepohetken kaiken kiireen ja moninaisten vaatimusten keskellä.
Hiljaisuuden lastenkirjat lisäävät myös lapsen itsetuntemusta ja sosiaalisia
taitoja. Kirjoissa kuvitus on usein määräävässä asemassa: avarat maisemat
voivat levittäytyä laajoina, rauhoittavina väripintoina. Kuvitus voi toimia
myös tunteiden mielenmaisemana ja helpottaa omien ajatusten sanoittamista.
No,
samoista asioista on ollut Lastenkirjahyllyssä aiemminkin puhetta, mutta
kertaus olkoon paikallaan alkavien pääsiäisen pitkien pyhienkin takia, jolloin
viimeistään on syytä pysähtyä nauttimaan rauhasta ja hiljaisuudesta.
Suomen
Kirjataiteen komitea antoi viime viikolla tietokirjojen kategoriassa kaunis
kirja -kunniamaininnan Jenni Petäsen ja Laura Mendelinin kirjalle Letille, 60 kauneinta palmikkoa ja kampausta
(WSOY 2015).
Tätä
palkittua kirjaa arkisempi nidoltulta ulkoasultaan ja kuvitukseltaan on se
kaikkein ensimmäinen kotimainen letitysopas, Matti Airolan Isin ja
tyttöjen lettikirja.
Kirjan
menestys perustuu sosiaalisen median tehokkaaseen
haltuunottoon. Airola ilahdutti aluksi ystäviään lettikuvilla Facebookissa,
instagramissa ja perustamassaan blogissa, joka keräsi kirjan sisäkansiliepeen ilmoituksen mukaan alle vuodessa yli 10
000 uskollista seuraajaa.
|
Anna Aution valokuvissa on mukavaa rouheutta ja Anni Virtasen letitysohjeet ovat ihailtavan selkeitä. Anna Aution ja Anni Virtasen kuvitusta Matti Airolan Isin ja tyttöjen lettikirjaan (Schildts & Söderströms 2015). |
Raumalainen
Matti Airola ei tee lettiharrastuksestaan mitään numeroa tai itsestään
friikkiä. Kun tytöt kaipasivat hiusten letitystä, isä päätti ottaa asioista
youtubesta selvää ja toteutti tyttöjen toiveen. … ja luultavasti myös tuli ajan
oloon ylittäneeksi tyttöjen kaikki odotukset.
Yle-uutisille
lettikirjan ilmestymisen aikaan antamassaan haastattelussa Airola kiteyttää olennaisen:
– Kun miehenä letittää, saa osakseen kivaa huomiota.
Ja mikä tärkeintä, tämä harrastus vaikuttaa myös suhteisiin lasten kanssa. Kun
tyttöjen hiuksia letittää iltaisin, on ihan eri tavalla läsnä. Muuten tulisi
ehkä vain makoiltua sohvalla kännykän kanssa.
Sanna Tuovisen Satuhieronta-kirja
on ollut jo pitkään rouva Huun kirjapinossa kurkottamassa esittelyvuoroaan.
Kirja on kooltaan mielestäni turhan iso ja ehkä siksi tulee viestineeksi
mutkatonta sisältöään huomattavasti pömpöösimpää vaikutelmaa. Kirjan olisi voinut toteuttaa
kierreselkäisenä ja hiukan pienemmässä koossa.
No,
jossittelu sikseen.
|
Hiusten letittäminen eit tietenkään ole yksinomaan tyttöjen riemu, mutta silti on hauskaa, että Satuhieronta-kirjassa on hierontamalleina tasapuolisesti myös poikia isien hierottavana. Mikko Tuovisen valokuvakuvitusta Sanna Tuovisen kirjaan Satuhieronta. Läsnäolevan kosketuksen ja sadun taikaa (WSOY 2014). |
Sanna Tuovinen on kehittänyt satuhierontavalmennuksen, jonka perusideana on yhdistää kaksi lapsen kasvun ja
kehityksen kannalta oleellista asiaa: satu ja hyvä kosketus. Satuhieronta
parantaa lapsen itsetuntemusta, kehittää motoriikkaa ja sosiaalisia taitoja,
lievittää stressiä ja helpottaa nukahtamista. Satuhieronnan filosofofia
ammentaa Rosen-terapiasta, Theraplaystä ja NLP:stä.
Kirja
tarjoaa ideoita kotona ja päivähoidossa toteutettaviin satuhierontoihin.
Satuhieronnasta on havaittu olevan apua myös tukiperhetyössä, taidekasvatuksessa
ja harrastuksissa. Saatesanoissaan tekijä toivoo satuhieronnan leviävän tulevaisuudessa
myös sairaaloihin, kouluihin, neuvoloihin sekä lastensuojelutyön ja -psykiatrian
pariin.
Satuhieronnan
perusideana on kuvittaa kosketuksen kautta ääneen kerrottua tarinaa hierottavan
keholle. Tämä idea on lähtökohdiltaan tuttu jo vanhoista lastenloruista, joissa
harakka keittää huttua lapsen kämmenkupissa tai hiiri menee kainalosta hakemaan
maitoa.
Satuhieronta vaatii aina luvan hierottavalta
lapselta, lapsen toiveita on syytä kunnioittaa.
|
Mikko Tuovisen valokuvakuvituksessa on tavoitettu satuhieronnan lopputulos, suloinen raukeus ja luottamuksen tunteet. Mikko Tuovisen valokuvakuvitusta Sanna Tuovisen kirjaan Satuhieronta. Läsnäolevan kosketuksen ja sadun taikaa (WSOY 2014). |
On
kiinnostavaa, että Tuovinen korostaa sitä, kuinka lapselle sadun
lukeminen kirjasta on suhteellisen nopeatempoista:
Sadun
kumppaniksi tulee kosketus jolle on hyvä antaa aikaa. Lauseet saavat
satuhieronnassa tulla huomattavasti hitaammin ja harvemmin. Myös hiljaiset
hetket ja tauot lauseiden välissä ovat merkityksellisiä – näin pieni hierottava
ehtii kuunnella kosketusta ja kosketuksen viestejä. Samalla aikuinenkin saa
luvan kanssa hidastaa tahtia, hengittää rauhassa ja pysähtyä hetkeen.
Sanna
Pelliccionin selkeät havainnepiirroskuvat liikeradoista rohkaisevat tottumattomampaakin
kokeilemaan satuhierontaa.
Kirjassa on satuhierontaan sopivia runoja sekä
pidempiä satuja
ohjeistuksineen. Toisaalta
kirja myös kannustaa rohkeasti varioimaan niitä lapsen ja aikuisen mielen
mukaan. Kirjassa on paljon taustatietoa kosketuksen merkityksestä ja
parantavasta voimasta. Tutkimustieto on pakattu helposti omaksuttavaan ja kiinnostavaan
muotoon. Paljon tilaa annetaan myös satuhierontaa tehneiden omille kokemuksille
ja palautteelle.
Rouva
Huu uskoo, että satuhieronnasta saa eniten iloa, jos lasta hierova aikuinen vapauttaa
itsensä valmiista saduista ja rohkaistuu kertomaan niitä omin sanoin tai jopa
keksimään aivan uusia.
Tavallinen lapsen vanhempi tuskin toimertuu opettelemaan
sana sanalta ulkoa pitkiä runoja tai tarinoita, ja niiden lopottaminen suoraan
kirjasta hieronnan aikana taas tuntuu sotivan satuhieronnan alkuperäistä ajatusta vastaan,
että aikuinenkin rentoutuisi satuhieronnan aikana.
Tässä
yhteydessä on nyt pätevän aasinsillan kautta pakko muistuttaa vielä Riitta Jalosen & Kristiina Louhen Aatos ja Sofia -kirjoista.
Kuvakirjasarjan ensimmäisessä osassa Aatos
ja Sofia (Tammi 2010) on hieno kuvaus siitä, kuinka Aatos letittää
hartaasti Sofian pitkiä lettejä. Sofian pitkät letit ovat päässeet kirjan
nimeenkin asti kuvakirjassa Aatos ja
Sofian sokeriletit (2012).
|
Kristiina Louhen kuvituskuva Riitta Jalosen kuvakirjaan Aatos ja Sofia (Tammi 2010). |