Raili Mikkanen: Karhun kumarrus. Miina Sillanpään nuoruus,
190 sivua, Otava 1996, kansikuva Virpi Talvitie.
Kuluvana
vuonna on juhlittu suomalaisten naisten äänioikeuden 110-vuotisjuhlavuotta.
Miina Sillanpään syntymästä on niin ikään tullut kuluneeksi 150
vuotta.
Näistä
syistä on enemmän kuin paikallaan lukea
uudelleen Raili Mikkasen 20 vuotta
sitten ilmestynyt nuortenromaani Karhun
kumarrus.
Se
kuvaa Miina Sillanpään (1866–1952)
lapsuuden ja nuoruuden vuosia 1800-luvun lopulla Jokioisilla, Forssassa ja
Porvoossa.
Lounaishämäläisenä,
Jokioisilla syntyneenä ja Forssassa lapsuuteni viettäneenä, Mikkasen
romaani koskettaa minua aivan erityisesti tunnistettavan paikallishistorian ja
Forssassa yhä säilyneiden tehdasrakennustenkin vuoksi.
12-vuotias
torpantyttö Miina tulee Jokioisilta Forssan puuvillatehtaan kehräämöön lankojen
solmijaksi. Viiden vuoden pestin jälkeen Miina joutuu aliravitsemuksen ja työn
raskauden vuoksi siirtymään Jokioisten
naulatehtaalle.
Sitten
sattuma puuttuu peliin ja Miina
saa periä nuoremmalta sisareltaan Fiiulta piian paikan Porvoosta. Jokioisten
kirkkoherran tyttären ja tämän miehen, kirjailija ja suomentaja Aatto Suppasen, perheessä piikominen koituu monin tavoin
viitoittamaan Miinan tulevaisuutta
kohti yhteiskunnallista tiedostamista ja moninaisia luottamustehtäviä.
Ainoastaan
kiertokoulua ja tehtaankoulua käynyt tyttö sai lukea Suppasen perheen
kotikirjastoa rajoituksetta. Miina Sillanpään myöhempi ura muun muassa palvelijoiden
työolojen parantajana sekä Ensikoti-toiminnan perustajajäsenenä heijastelee jo
Porvoon palvelusvuosina oikeudentuntoisuutena sekä pelottomuutena tarttua
vallitseviin epäkohtiin.
Mikkanen
kuvaa elämyksellisesti lasten tehdastyötä. Miinan isoveljet olivat aloittaneet
työnsä puuvillatehtaassa jo kahdeksanvuotiaina. 1800-luvun lopun suomalaisen
tekstiilitehtaan oloista löytyy myös
kosolti yhtymäkohtia kehitysmaiden
lapsityövoiman käyttöön. Tehdastyö saa onneksi nykylukijan kaipaamaa kevennystä
tyttöjen keskinäisten toverisuhteiden ja Miinan läheisten kuvauksesta.
Päivät
seurasivat toisiaan niin samankaltaisina, että jälkeenpäin niitä ei toisistaan
erottaisi. Päivävuorolla pitkä päivä tehtaassa imi voimat. Tuntui, että päällimmäisenä
oli aina väsymys. Illalla jakosi vain istua sängyllä lukemassa tai
virkkaamassa. Miinasta oli kehittynyt taitava virkkaaja, mallien vaihtelu
toisten kanssa ja yhä vaikeampien mallien etsiminen ja yrittäminen antoivat
askartelulle vaihtelua.
Tärkeämpää
ja mieleisempää oli kuitenkin lukeminen. Lukiessa saattoi sulkea ympäriltään
kaiken muun. Toisten tyttöjen riehakkaatkaan naurut eivät saaneet Miinaa
nostamaan katsettaan kirjasta.
–– Oli ihmeellistä, miten paljon tietoa löytyi
maailmasta kirjojen kansien sisään talletettuna. Jos sitä murunkin saisi
kopioitua omaan mieleensä, miten onnellinen elämän hänelle tulisikaan.
Ihmeellistä oli myös, että mitä enemmän luki sitä enemmän tahtoi lukea lisää.
Miina
saa myös kiittävää palautetta tehtaankoulun opettajalta. ”Oli tärkeää, että ihmisellä oli edes yksi asia, jossa tiesi olevansa hyvä” ajattelee Miina, jota
muut tehtaankoulun oppilaat katsovat vähän nurjasti opettajan kehujen takia.
Miinan
rinnalle toiseksi keskushenkilöksi romaaniin nousee takautumien kautta hänen äitinsä Leena, jonka elämänvaiheet
ja ajatukset on erotettu päätekstistä kursiivilla eri vuosilukuihin
paikantuviin välähdyksiin.
Mikkasen romaanin nimi juontaa Leena-äidin
nuoruudessa markkinoilla saamasta ennustuksesta. Karhu ennusti hänelle yhdeksän
lasta. Seitsemännen lapsen, eli vielä syntymättömän Miinan, kohdalla karhu oli kumartanut
tavanomaista syvempään.
Raili
Mikkanen on 1990-luvulta lähtien tehnyt uuraasti töitä nuorille suunnattujen
suurnaisten ja yhden miehenkin elämäkertaromaanien kirjoittajana. Karhun
kumarrusta edelsi Ida Aalbergin
nuoruudesta kertova Teatteriin!
(1990). Myöhemmin ilmestyivät vielä
Aurora Karamzinista kertova Aurora, Keisarinnan hovineito (1998),
tutkimusmatkailija G. A. Wallinista
kertova Aavikoiden seikkailija
(2001), Aino Kallaksesta kertova Ei ole minulle suvannot (2002) sekä Runokirje, kertomus nuoresta Katri Valasta
(2005).
Mikkasen
ohella elämäkertakirjallisuutta ovat
ansiokkaasti kartuttaneet myös Maijaliisa
Dieckmann ja Anneli Toijala, jonka Myrskylintu
(1994) keskittyy kuvaamaan Minna Canthin
lapsuutta.
Olisi
hienoa, että näitä päteviä ja mukaansatempaavia teoksia hyödynnettäisiin myös
koulujen historian ja paikallistuntemuksen opetuksessa.
Miina Sillanpää oli yksi 19:stä vuonna 1907 valituista ensimmäisistä suomalaisista naiskansanedustajasta.
Väinö Tannerin hallituksessa hän toimi sosiaaliministerinä vuosina 1926–1927 ja
oli näin ensimmäinen naisministeri. Jälkipolvien silmissä hänestä on
tullut suomalaisen
tasa-arvon symboli.
Ja aivan kuten Raili Mikkanen sanoo nuoren Miinan suulla - "Mitä enemmän luki sitä enemmän tahtoi tietää lisää" – niin lisääntyy myös halu tietää enemmän Miina Sillanpään elämästä. Siihenkin tarjoutuu tänä syksynä oivallinen mahdollisuus, sillä professorin, lastensuojelun ja naishistorian tutkijan Aura Korppi-Tommolan teos Miina
Sillanpää – edelläkävijä ilmestyy Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran
kustantamana syyskuussa.